W każdej gminie zazwyczaj działa kilka firm zajmujących się wywozem śmieci. Nie uda nam się porównać ich ofert, dopóki nie obdzwonimy lub nie sprawdzimy internetowych stron usługodawców z naszej okolicy. Gdzie mamy ich szukać, powinniśmy się dowiedzieć w gminie lub ze strony internetowej podającej nazwy i adresy firm, które dostały zezwolenia na działalność w zakresie wywożenia odpadów.
Umowę taką podpisuje się zazwyczaj w siedzibie firmy. Przy zawarciu wymagane są dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością, z której będą wywożone śmieci. [b]Umowa zwykle zawierana jest na czas nieokreślony. Okres jej wypowiedzenia wynosi zazwyczaj miesiąc.[/b] Dokument określa zarówno zobowiązania firmy zajmującej się wywozem, jak i obowiązki właściciela nieruchomości korzystającego z jej usług.
Przeważnie mieszkańcy mają niewielki wpływ na warunki, na jakich firma podejmuje się usługi. Warto jednak ewentualne nieprawidłowości zgłaszać Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ on może zakazać stosowania niedozwolonych praktyk (czytaj wypowiedź).
Niekiedy firma wyposaża nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów, częściej przekazuje odpowiednie worki. Systematycznie, z częstotliwością uzgodnioną w umowie, wywozi odpady komunalne. [b]Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do umieszczenia pojemników (kontenerów) w miejscach utwardzonych i zapewnienia właściwego do nich dostępu – do 10 – 15 m od miejsca dojazdu śmieciarki.[/b]
Zabronione jest umieszczanie w pojemnikach stojących na terenie nieruchomości odpadów innych niż komunalne, np. gruzu budowlanego, drewna, złomu, gorącego popiołu. [b]Wywóz kamieni, gruzu, gałęzi, ziemi, odpadów z budowy bądź remontu, szkła okiennego oraz odpadów wielkogabarytowych jest traktowany bowiem jako odrębne zlecenie i rozliczany zgodnie z obowiązującym w firmie cennikiem[/b] (chyba że umowa stanowi inaczej).