Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie argumenty Moskwa przedstawia ONZ, domagając się złagodzenia sankcji?
- Dlaczego Rosja ubiega się o miejsce w Radzie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego?
- Jak Kreml uzasadnia krytykę zamknięcia przestrzeni powietrznej dla rosyjskich linii lotniczych?
- Jakie działania podejmuje Rosja wobec programów ONZ dotyczących praw człowieka?
- Jak postępowanie Donalda Trumpa wpływa na działania Kremla dotyczące sankcji lotniczych?
- W jaki sposób Rosja radzi sobie z ograniczonym dostępem do części zamiennych dla lotnictwa?
Moskwa chce, by Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ONZ złagodziła sankcje dotyczące dostaw części zamiennych i przelotów nad innymi krajami. „Bezprawne środki przymusu naruszają prawo do swobodnego przemieszczania się, niezależnie od narodowości i obywatelstwa” – agencja Reutera cytuje jeden z rosyjskich dokumentów.
Części zamienne potrzebne w Rosji od zaraz
Rosja ubiega się również o wybór do organu zarządzającego organizacji – Rady ICAO, w skład której wchodzą przedstawiciele 36 państw. W 2022 roku, po inwazji na Ukrainę, Rosji nie udało się uzyskać wystarczającej liczby głosów, aby zapewnić sobie miejsce w Radzie.
„ICAO jest zobowiązana do podjęcia wszelkich praktycznych środków, aby zapobiec stosowaniu przez państwa w międzynarodowym lotnictwie cywilnym środków o charakterze politycznie stronniczym, dyskryminacyjnym i przymusowym” – stwierdzają dokumenty przygotowane przez Rosję.
Reżim, który od ponad trzech lat niszczy sąsiedni kraj i morduje jego obywateli, krytykuje zamknięcie przestrzeni powietrznej 37 krajów dla rosyjskich linii lotniczych, zawieszenie certyfikatów zdatności ich samolotów do lotu oraz zakaz obsługi technicznej i ubezpieczania.