Poszukiwacze zaginionych polskich arii w Operze Wrocławskiej! Wyjątkowy koncert coraz bliżej

Arie wspaniałych polskich kompozytorów setki, dziesiątki lat leżały zapomniane w bibliotekach i archiwach. Niektóre z nich mogłyby zniknąć bez śladu - z biegiem lat rękopisy partytur, zapisane na kwasowym papierze, blakły. Ocalił je Szymon Mechliński, niespełna 30-letni utalentowany śpiewak i propagator zapomnianej polskiej muzyki.

Publikacja: 16.11.2021 15:00

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym wydarzenia

Dzięki jego niemalże archeologicznej pracy, w ostatni weekend listopada w Operze Wrocławskiej, zaprezentowane zostaną nieznane polskie arie – niektóre po raz pierwszy w powojennej historii Polski. Koncert poprowadzi Krzysztof Ibisz.

W 180-letnim gmachu Opery Wrocławskiej, niczym w scenerii przygodowego filmu, ukryte są tajne przejścia i podziemne malowidła, jest zapadnia, a wśród artystów i pracowników krąży legenda o duchu nawiedzającym niektóre spektakle. Najnowszym odkryciem Szymona Mechlińskiego - repertuarem Koncertu Arii Nieznanych - nie wzgardziłby sam Indiana Jones!

Dwa listopadowe koncerty będą niepowtarzalną okazją do wysłuchania kompozycji Franciszka Mireckiego, Henryka Skirmuntta, Adama Minchajmera, Henryka Jareckiego, Konstantego Gorskiego oraz Gabriela Rola-Rożnieckiego, w wykonaniu wspaniałych śpiewaków: Joanny Zawartko, Szymona Mechlińskiego i Piotra Buszewskiego, z udziałem Orkiestry Opery Wrocławskiej pod batutą Bassema Akikiego.

Mamy wielką lukę w naszej polskiej kulturze operowej, a swoimi poszukiwaniami staram się ją wypełnić – mówi współtwórca koncertu, Szymon Mechliński: Przed nami pojawiła się możliwość zagrania fragmentów oper, które zachowały się jedynie w wyciągach, a partytury zostały zniszczone albo wywiezione. Rafał Kłoczko podjął się ponownej orkiestracji, zrekonstruowania partytur. Usłyszymy fragmenty ,,Pana Wołodyjowskiego" Henryka Skirmuntta, którego wyciąg fortepianowy zachował się w bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Brakujące elementy polskiej operowej układanki spowodowane były nie tylko wojennymi zniszczeniami, grabieżami ale również...chemią. Kompozytorzy XVIII-wieczni pisali na papierze czerpanym, a kompozytorzy XIX-wieczni na papierze kwasowym. Papier czerpany jest bardzo trwały i ząb czasu tak mocno go nie nadgryza, natomiast papier kwasowy ulega degradacji w nieprawdopodobnie szybkim tempie, stąd jeżeli weźmiemy do ręki rękopis Haydna, to jest duże prawdopodobieństwo, że będzie wyglądał lepiej niż rękopis Pucciniego – dodaje Szymon Mechliński.

Projekt realizowany jest w ramach ,,Opery Młodych", autorskiego programu dyrektora artystycznego Opery Wrocławskiej: Bardzo nam zależy, by wykorzystać potencjał młodych artystów. Koncert Arii Nieznanych to przykład połączenia talentu i oryginalnych pasji, którym dajemy przestrzeń do realizacji – mówi Mariusz Kwiecień.

Koncert arii nieznanych usłyszymy w Operze Wrocławskiej 26 i 28 listopada o godzinie 19:00.

Informacje o biletach: www.opera.wroclaw.pl

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym wydarzenia

Muzyka klasyczna
Kobieta będzie kierować Filharmonią Narodową
Muzyka klasyczna
NOSPR ma nowego dyrektora, w innych instytucjach poszukiwania trwają
Muzyka klasyczna
Festiwal Beethovenowski. Urok intymnego śpiewania
Muzyka klasyczna
Wokół Beethovena. Jedyny taki Festiwal
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Muzyka klasyczna
Beethoven wciąż na fali
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne