Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na niezwykle istotną rolę kobiet we współczesnej muzyce ukraińskiej. Od uważanej za pierwszą profesjonalną kompozytorkę ukraińską Stefanii Turkewycz, uczennicy między innymi Arnolda Schönberga, poprzez liczne kompozytorki XX stulecia, w tym twórczynie, których muzyka wykonywana jest na pozostałych koncertach tegorocznego festiwalu: Karmellę Cepkolenko czy Hannę Hawrylec, aż po wymienione wyżej kompozytorki, których muzyka zabrzmi na koncercie Sekstetu Wokalnego proMODERN, a także artystki najmłodszego pokolenia – kobiety były i są równoprawną częścią ukraińskiej kultury muzycznej. Można wręcz zaryzykować twierdzenie, że w większym stopniu niż w Polsce i wielu krajach Zachodu.
Koncert orkiestrowy (12.09)
„Pieśń ukraińska – to genialna poetycka biografia ukraińskiego narodu” – powiedział wielki ukraiński reżyser filmowy, Ołeksandr Dowżenko. Szczególne i niepowtarzalne miejsce zajmuje w kulturze Ukrainy pieśń ludowa. Jej niespotykane w kulturze żadnego innego narodu bogactwo – etnografowie zanotowali dotychczas trudną do uwierzenia liczbę ponad pół miliona ukraińskich pieśni! – idzie w parze z niezwykłym zróżnicowaniem tematycznym, muzycznym i regionalnym. Zdaniem specjalistów, muzyka ludowa żadnego innego narodu nie jest tak bogata, tak różnorodna – i tak wszechobecna w najrozmaitszych przejawach zarówno życia codziennego, jak i kultury wysokiej.
Do ukraińskiego folkloru sięgali i sięgają nadal najwybitniejsi ukraińscy kompozytorzy, tworząc zarówno liczne opracowania pieśni ludowych, jak i własne kompozycje wokalne inspirowane folklorystycznymi wzorcami. Twórcy muzyki wykorzystują teksty najwybitniejszych ukraińskich poetów, wśród których czołowe miejsce zajmuje oczywiście wielki romantyk, Taras Szewczenko.
Już twórca ukraińskiej muzyki narodowej, Mykoła Łysenko, stworzył ponad 500 solowych lub chóralnych aranżacji pieśni ludowych oraz ponad 120 pieśni własnych. W jego ślady szli inni wielcy twórcy przełomu wieków, których wkład w rozwój ukraińskiej muzyki narodowej trudno przecenić – Kyryło Stecenko, Jakiw Stepowyj, Wiktor Kosenko, a także liczni kompozytorzy XX stulecia. Kompozycje te powstawały oczywiście przede wszystkim na głos z fortepianem. Wykonywane wersje orkiestrowe pieśni kompozytorów ukraińskich opracowane zostały w 2022 roku na zamówienie Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie. Ich autorami są gdańscy kompozytorzy młodego pokolenia, Kamil Cieślik i Krzysztof Falkowski.
Kontrapunktem dla pieśni w programie koncertu finałowego 11. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie będą utwory instrumentalne najwybitniejszych twórców ukraińskich. W wersji na orkiestrę smyczkową zabrzmią dwie części Kwartetu smyczkowego d-moll Mykoły Łysenki, który powstał w 1868 roku, pod koniec studiów kompozytora u Carla Reinecke w Lipsku. Usłyszymy Marzenia Wiktora Kosenki – jeden z Dwóch utworów na skrzypce i fortepian op. 4 bis, skomponowanych w 1919 roku. Myrosław Skoryk, jeden z czołowych twórców ukraińskich XX stulecia, zdobył sławę jako twórca muzyki do legendarnego filmu Cienie zapomnianych przodków S. Paradżanowa, gdzie jako jeden z pierwszych kompozytorów wykorzystał tak szeroko folklor Huculszczyzny. Inspiracje muzyką ukraińskich Karpat pojawiały się w jego twórczości niezwykle często. Jednym z najpopularniejszych dzieł kameralnych Skoryka jest wirtuozowska Rapsodia karpacka, w oryginale również na skrzypce z fortepianem, skomponowana w 2004 roku jako utwór obowiązkowy dla uczestników Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. D. Ojstracha w Odessie. Wersję z towarzyszeniem instrumentów smyczkowych stworzył sam kompozytor.