Aktualizacja: 19.03.2025 09:43 Publikacja: 07.11.2021 14:30
Foto: Filharmonia Narodowa
5 listopada 1901 w nowo wybudowanej siedzibie Filharmonii Warszawskiej, odbył się pierwszy koncert jej orkiestr. Dokładnie 120 lat za pulpitem dyrygenckim stanęli jej dyrektorzy w XXI wieku: Antoni Wit, Jacek Kaspszyk i obecny szef, Andrzej Boreyko. Zabrakło ich wielkiego poprzednika, który Filharmonią Narodową (bo taki status ma ona od dawna) kierował najdłużej w historii – Kazimierza Korda. Niestety, zmarł pół roku temu.
120 lat temu wykonano wyłącznie utwory kompozytorów polskich, gościem specjalnym był Ignacy Jan Paderewski, który zagrał swój koncert fortepianowy. Tym razem wybrano trzech polskich kompozytorów, którzy odegrali najistotniejszą rolę w minionym stuleciu w muzyce również światowej: Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego. A rolę Paderewskiego miał niejako pełnić Jan A. P. Kaczmarek, twórca, co prawda, z innego muzycznego świata, ale przecież zdobywca Oscara.
Już 11 marca o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się kolejny warszawski koncert Sceny Muzyki Polskiej, złożony tym razem z utworów na puzon i fortepian. To prawdziwa gratka dla melomanów, bowiem taki skład wykonawczy rzadko pojawia się na scenach.
Chęć udziału w rozpoczynającym się 2 października Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim zgłosiło 642 pianistek i pianistów z 54 krajów. To o ponad 100 osób więcej niż w poprzedniej, rekordowej edycji z 2021 roku.
Koreanka Bomsori Kim i Janusz Wawrowski to kolejni artyści, którzy promują Grażynę Bacewicz. Długo trwało, nim znalazła się w gronie najbardziej znanych w świecie polskich kompozytorów. I nie jest to efekt starań o parytet kobiet w sztuce.
W trzecią rocznicę rosyjskiej agresji na Ukrainę w Warszawie znów zbierze się i zagra Ukrainian Freedom Orchestra. Jej występ w Operze Narodowej będzie można oglądać w całej Europie na platformie ARTE.tv.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Najbliższe koncert już 11 lutego w Filharmonii Narodowej.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Film „Nosferatu” zachwyca hipnotyzującą estetyką, natomiast spektakl „Dracula” w Gliwicach po mistrzowsku buduje napięcie.
„Fala” Rafała Księżyka koncentruje się wokół roku orwellowskiego i Jarocina '84 r., najsłynniejszej edycji festiwalu, postpunku, losach Siekiery, Variete i 1984 r.
Celine Dion ostrzega fanów przed krążącymi w Internecie nagraniami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Pracownicy artystki zastrzegają, że utwory powstały bez jej ingerencji. Jacy twórcy w przeszłości wypowiadali się w podobnym tonie?
16. edycja objazdowego cyklu gościć będzie wiele nowych projektów, w tym Zalewski X T.Love. Podczas 144 koncertów zagrają m in. Artur Rojek, Nosowska/Król, Kacperczyk oraz Mrozu.
„Ponadczasowo” - to kolejny utwór w wykonaniu legend polskiego hip-hopu sygnowany The Legend Festiwal.
Lady Gaga po sukcesach w filmie i na gali Grammy, wydała przebojowy, popowy album „Mayhem”. 3 maja da niebiletowany koncert na Copacabanie w Rio de Janeiro dla milionów fanów.
„Biały Lotos” to jedna z najinteligentniejszych produkcji serialowych, jakie widziałem.
Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do Fryderyków 2025. Najwięcej, po trzy nominacje, otrzymały Brodka i Daria Zawiałow. Szansę na Fryderyka ma album musicalowy „1989”.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas