Orlen ma zgodę UOKiK na przejęcie Polska Press

Transakcja nie zagraża konkurencji na żadnym z badanych rynków – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i wydał zgodę PKN Orlen na przejęcie wydawcy dzienników oraz tygodników lokalnych.

Aktualizacja: 05.02.2021 11:54 Publikacja: 05.02.2021 11:49

Orlen ma zgodę UOKiK na przejęcie Polska Press

Foto: Fotorzepa/ Jerzy Dudek

Paliwowy koncern kontrolowany przez Skarb Państwa – PKN Orlen – może przejąć wydawcę prasowego Polska Press – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Orlen, który według nieoficjalnych informacji miał zapłacić za Polska Press około 100 mln zł, nie czekał na decyzję długo na decyzję urzędu antymonopolowego. Stosowny wniosek złożył 10 grudnia ub.r. Zarząd paliwowej grupy jeszcze dzień wcześniej sygnalizował podczas konferencji wynikowej, że spodziewa się decyzji urzędu jeszcze w lutym. 

Paliwowa grupa zajmuje się wydobyciem oraz produkcją gazu ziemnego i ropy naftowej, a także obrotem asfaltami i paliwami, w tym lotniczymi. Jej strategia jest jednak bardziej pojemna i zakłada rozbudowę oferty dla klienta detalicznego. I tak w ub.r. Orlen przejął Ruch, dystrybutora prasowego prowadzącego sieć kiosków. Grupa jest też znaczącym reklamodawcą i udziałowcem agencji reklamowej Sigma Bis.

Z kolei Polska Press stoi na czele grupy kapitałowej, która głównie działa medialnie na 15 rynkach lokalnych w Polsce. Wydaje 20 dzienników regionalnych, blisko 120 tygodników lokalnych oraz prasę bezpłatną. Sprzedaje powierzchnię reklamową w prasie i internecie oraz świadczy usługi poligraficzne. Do grupy należą drukarnie oraz witryny online, w tym naszemiasto.pl. 

„W oparciu o wiedzę oraz dostarczone przez strony informacje, a także po analizie rynku i możliwych konsekwencji przejęcia, prezes UOKiK wydał zgodę na dokonanie koncentracji” – podał urząd. „Prezes UOKiK oparł ocenę skutków koncentracji m.in. na informacjach i danych zebranych w trakcie postępowania, w tym dostarczonych przez strony transakcji oraz od podmiotów konkurujących z Ruch i będących kontrahentami Polska Press. Analizą objęto również wszystkie materiały otrzymane w związku z prowadzonym postępowaniem, m.in. przesłane przez Helsińską Fundację Praw Człowieka, Towarzystwo Dziennikarskie czy Rzecznika Praw Obywatelskich” - podano.

- Planowana koncentracja nie wpłynie na konkurencję na rynku wydawniczym prasy lokalnej, na której jest obecna Polska Press, a nie był dotychczas obecny PKN Orlen. Zmianie ulegnie wyłącznie właściciel spółki Polska Press, zaś udziały rynkowe poszczególnych jego uczestników pozostają bez zmian. Po starannej analizie zebranych materiałów i ocenie skutków rynkowych połączenia spełnione zostały kryteria do wydania bezwarunkowej zgody dla koncentracji spółek PKN Orlen i Polska Press - mówi cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Chróstny poinformował, że stanowiska, które napłynęły do urzędu miały różny charakter. - Część z nich wyrażała obawę, że w wyniku koncentracji mogłoby dojść do zagrożenia pluralizmu mediów czy ograniczenia wolności słowa. Zgodnie z prawem jedyną przesłanką, w oparciu o którą Prezes UOKiK może zakazać dokonania koncentracji, jest istotne ograniczenie konkurencji, oceniane w oparciu o jasno określone i mierzalne kryteria gospodarcze. Prezes UOKiK w zakresie swojej działalności orzeczniczej jest niezależny i nie może kierować się sugerowanymi kryteriami przy prawnej i merytorycznej ocenie koncentracji - zarówno tej, jak i każdej innej. Nie może być zatem mowy o posługiwaniu się w postępowaniu koncentracyjnym subiektywnymi i bliżej niezdefiniowanymi w prawie antymonopolowym kryteriami czy kategoriami pojęciowymi. Uwzględnienie tego typu kryteriów stanowiłoby złamanie prawa. Postępowania w zakresie kontroli koncentracji realizujemy zawsze w oparciu o dogłębną ocenę merytoryczną i wypracowany warsztat metodologiczny, nie ulegając przy tym jakiejkolwiek presji zewnętrznej czy emocjom – brzmi wypowiedź Chróstnego.

 

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?