Czarne złoto potrzebuje dobrego PR

Bez zmiany wizerunku szykujące się na giełdę spółki węglowe mogą mieć duże problemy ze znalezieniem chętnych na swoje akcje.

Publikacja: 03.01.2008 04:34

– Brak reklamy to bolączka górnictwa od lat – przyznaje Dominik Kolorz, szef górniczej „S”, i zapewnia, że w tej sprawie związki zawodowe mówią jednym głosem z zarządami spółek, choć zdają sobie sprawę, że potrzeba na to ogromnych nakładów finansowych.

– Głośno mówimy o potrzebie stworzenia przyjaznej kampanii promującej branżę, jednak zawsze okazuje się, że są jakieś ważniejsze wydatki – przyznaje Janusz Olszowski, prezes Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej, branżowego samorządu. – Kilka lat temu padł pomysł, by firmy zrzuciły się na profesjonalną agencję reklamową. Zabrakło funduszy, bo trzeba było znaleźć wtedy 2 mln zł – opowiada i dodaje, że na początku 2008 r. GIPH zamierza powrócić do pomysłu kampanii promującej branżę, choć teraz trzeba się będzie liczyć nawet z pięciokrotnie wyższymi wydatkami niż kilka lat temu.

– Wzięliśmy udział w przetargu na obsługę wszystkich kopalni w jednej ze spółek – mówi Paweł Trochimiuk, prezes agencji public relations Partner of Promotion. Jak dowiedziała się „Rz”, chodzi o Katowicki Holding Węglowy.

– Rzeczywiście, była próba podjęcia działań promocyjnych, ale przetarg nie został rozstrzygnięty – tłumaczy Ryszard Fedorowski, rzecznik KHW, i dodaje, że o działaniach PR powinien decydować właściciel, czyli Skarb Państwa.

– Działania PR leżą w gestii zarządów spółek węglowych – odpowiada Agnieszka Żukowska z biura prasowego MSP.

Jednak agencje reklamowe i PR już teraz zacierają ręce, bo są przekonane, że otwiera się dla nich nowy, ciekawy rynek.

– Żeby obsługiwać takie spółki, trzeba się wykazać wiedzą nie tylko społeczno-ekonomiczną, ale też polityczną i mieć duże umiejętności negocjacyjne, bo wszelkie działania w takich spółkach wywołują reakcje związków zawodowych, z którymi ciężko się rozmawia i negocjacje powinni prowadzić prawdziwi fachowcy – uważa Trochimiuk.

– Nie chodzi tylko o przygotowanie spółki do debiutu, ale też o uzyskanie akceptacji górników i związków zawodowych i zmianę ich postaw. To praca, którą trzeba wykonać, nim spółka zacznie przygotowywać prospekt – mówi Norbert Ofmański, dyrektor zarządzający agencji On Board PR.

– Tyle że cały dobry PR może wziąć w łeb przy jakimś kolejnym marszu górników na Warszawę, pokazaniu w telewizji haseł „łapy precz od górnictwa”, bo takie działania tworzą czarny PR branży – zauważa Zbigniew Madej, rzecznik Kompani Węglowej, która w ostatniej kolejności będzie wprowadzana na giełdę.

– Ostatnio myśleliśmy o tym, żeby wrócić do pomysłu strategii promocyjnej, by górnicy przestali być postrzegani jako grupa atakująca stolicę z kilofami – mówi Kolorz.

– Brak reklamy to bolączka górnictwa od lat – przyznaje Dominik Kolorz, szef górniczej „S”, i zapewnia, że w tej sprawie związki zawodowe mówią jednym głosem z zarządami spółek, choć zdają sobie sprawę, że potrzeba na to ogromnych nakładów finansowych.

– Głośno mówimy o potrzebie stworzenia przyjaznej kampanii promującej branżę, jednak zawsze okazuje się, że są jakieś ważniejsze wydatki – przyznaje Janusz Olszowski, prezes Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej, branżowego samorządu. – Kilka lat temu padł pomysł, by firmy zrzuciły się na profesjonalną agencję reklamową. Zabrakło funduszy, bo trzeba było znaleźć wtedy 2 mln zł – opowiada i dodaje, że na początku 2008 r. GIPH zamierza powrócić do pomysłu kampanii promującej branżę, choć teraz trzeba się będzie liczyć nawet z pięciokrotnie wyższymi wydatkami niż kilka lat temu.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie