Reklama

Dobry rok europejskich wydawców prasy

Europejscy potentaci prasowi szukają nowych źródeł przychodów. Większość z nich mogła się pochwalić w ubiegłym roku dobrymi wynikami.

Aktualizacja: 14.03.2008 04:36 Publikacja: 13.03.2008 18:55

To był dobry rok dla wydawców prasy

To był dobry rok dla wydawców prasy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Strach przed ekspansją Internetu sprawił, że większość liczących się wydawców intensywnie rozwija działalność w sieci. W Polsce robią tak dziś wszystkie oddziały największych zachodnich spółek prasowych. W Internet inwestują m.in. Wydawnictwo Bauer, G+J Polska, Axel Springer, Media Regionalne i Polskapresse (wchodzi w skład Verlagsgruppe Passau).

W Europie wyraźną zmianę priorytetów widać np. w wynikach finansowych hiszpańskiej grupy mediowej Prisa (wydaje m.in. dziennik "El Pais") – w ubiegłym roku jej wpływy z działalności na rynku mediów audiowizualnych (nie wliczając radia) były ponad dwa razy wyższe niż rok wcześniej i stanowiły główne źródło przychodów reklamowych, podczas gdy zaledwie rok wcześniej były ich najmniejszym źródłem.

Brytyjski The Economist Group (wydawca tygodnika "The Economist") również postawił na Internet – przeprojektował internetową witrynę gazety, wzbogacając ją o m.in. blogi i podcasty. W rocznym raporcie prezes Robert Wilson podkreślił, że grupa zamierza dalej inwestować, zwłaszcza w media elektroniczne. – Wierzymy, że w przewidywalnej przyszłości rozwój Internetu należy traktować jak nowe możliwości, a nie zagrożenie dla naszej działalności – zaznaczył.

Strategia przynosi efekty. Brytyjska grupa Pearson – wydawca m.in. "The Financial Times – wykazał w zeszłym roku 968,6 mln euro wyniku EBITDA, wspomniana hiszpańska Grupo Prisa –[EnSpace]779,6 mln euro, a francuski Lagardere – 636 mln euro. W gronie największych europejskich wydawców, którzy zdążyli już opublikować zeszłoroczne wyniki, znalazł się również Mecom kierowany przez Davida Montgomery'ego, byłego wydawcy "Daily Mirror". Fundusz rozpoczął działalność na rynku prasowym przed dwoma laty od zakupu medialnego ramienia norweskiej grupy Orkla Media. W ubiegłym roku kupił niemieckie wydawnictwo Berliner Verlag i większościowy pakiet udziałów w największym holenderskim wydawcy Wegener.

Przychody Mecomu wzrosły o 3 proc. i wyniosły w ubiegłym roku 1,352 mld funtów, a zysk operacyjny zwiększył się o 22 proc. do 120 mln funtów. Akcje grupy podrożały o przeszło 10 proc., a analitycy ABN Amro zalecili swoim klientom kupno papierów spółki. Od połowy kwietnia notowania akcji Mecomu zostaną przeniesione z platformy AIM na główny parkiet londyńskiej giełdy.

Reklama
Reklama

W Polsce Mecom, właściciel spółki Media Regionalne i 51 proc. udziałów w spółce wydającej "Rz", odnotował w 2007 roku ok. 538 mln zł przychodów i zysk operacyjny na poziomie 27,6 mln zł oraz EBIDTA w wysokości 46,2 mln zł.

Choć udziały prasy w reklamowym torcie spadają, to wartość reklam w niej zamieszczanych rośnie. Według raportu sieci domów mediowych Zenith-Optimedia trend ten utrzyma się przynajmniej do 2010 roku Prasa ma wciąż – zaraz po telewizji – jeden z najwyższych udziałów w globalnym rynku reklamy. Najszybciej rośnie jednak rynek reklamy internetowej, gdzie trafia już 8,1 proc. wszystkich wpływów z reklam.

Strach przed ekspansją Internetu sprawił, że większość liczących się wydawców intensywnie rozwija działalność w sieci. W Polsce robią tak dziś wszystkie oddziały największych zachodnich spółek prasowych. W Internet inwestują m.in. Wydawnictwo Bauer, G+J Polska, Axel Springer, Media Regionalne i Polskapresse (wchodzi w skład Verlagsgruppe Passau).

W Europie wyraźną zmianę priorytetów widać np. w wynikach finansowych hiszpańskiej grupy mediowej Prisa (wydaje m.in. dziennik "El Pais") – w ubiegłym roku jej wpływy z działalności na rynku mediów audiowizualnych (nie wliczając radia) były ponad dwa razy wyższe niż rok wcześniej i stanowiły główne źródło przychodów reklamowych, podczas gdy zaledwie rok wcześniej były ich najmniejszym źródłem.

Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama