Reklama

Sieci inwestują w kina trójwymiarowe

W Polsce jest już 21 Kin pokazujących trójwymiarowe filmy w technologii cyfrowej. Wyposażenie jednej sali kinowej w najnowszą technologię Dolby 3D to koszt rzędu 150 tys. euro

Publikacja: 31.03.2008 02:19

Bilety na trójwymiarowe pokazy są zwykle o kilka złotych droższe niż standardowe.

Specjaliści zapewniają jednak, że widzowie widzą, za co płacą. – Taka technologia daje poczucie głębi i wrażenie, że jesteśmy w centralnym punkcie akcji, co potęguje odbiór. Zapis cyfrowy pozwala na obróbkę niespotykaną wcześniej: filmowej postaci można np. zmienić kolor płaszcza – opowiada Edward Tobiszewski, prezes spółki Arttech Cinema, która zajmuje się wyposażaniem kin. – Stworzenie cyfrowej kopii filmu to koszt dziesięciokrotnie niższy niż w przypadku kopii analogowej, która kosztuje ok. 6-7 tys. złotych. Wyposażenie jednej sali kinowej w najnowszą technologię Dolby 3D to koszt rzędu 150 tys. euro i można w nią wyposażyć absolutnie każde kino. Dzięki temu za kilka lat cyfrowe pokazy trójwymiarowe trafią pod strzechy – dodaje Tobiszewski. Na razie takich produkcji jest jeszcze mało.

W piątek na ekrany cyfrowych kin trójwymiarowych wchodzi nowość – trzygodzinny “U2 3D” będący zapisem koncertu grupy U2, a w przyszłym roku do kin trafią m.in. cyfrowe kopie 3D z “Gwiezdnymi wojnami”.

Obecnie najwięcej, bo 12 kin przystosowanych do pokazów 3D, na polskim rynku działa w bardzo promowanym przez operatorów systemie Dolby 3D Digital Cinema.

Polska jest jednym z krajów o największej w Europie liczbie kin pokazujących filmy przy wykorzystaniu tej młodej jeszcze technologii. Ma ją osiem multipleksów Heliosa i trzy Multikina oraz warszawskie kino Atlantic.

Reklama
Reklama

Wszystkich kin, które pokazują filmy z jej wykorzystaniem, jest dziś w Europie 45, z czego w Polsce znajduje się ich aż 12. Kin z takim systemem będzie więcej. Docelowo co najmniej jedną salę, w której można nadawać w systemie Dolby 3D Digital Cinema, mają mieć wszystkie multipleksy należące do wybierających się na warszawską giełdę sieci Multikino (ma 14 kin i jest w trakcie przejmowania pięciu Silver Screenów) oraz Centrum Filmowego Helios (14 multipleksów, w tym kina Kinopleksu).

W największej sieci kinowej w Polsce – Cinema City – działa za to pięć kin Orange IMAX, które pokazują filmy 3D w starszym standardzie IMAX. Przejmowany właśnie przez Multikino Silver Screen ma dwa kina przystosowane do pokazywania filmów w cyfrowej technologii trójwymiarowej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [link=mailto:m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

[ramka][b]jak wygląda to na świecie[/b]

Upowszechnianie się kin cyfrowych będzie jednym z najważniejszych trendów na światowym rynku kinowym według analityków doradczej firmy Deloitte. Jak zaznaczają w raporcie TMT Trends, w ubiegłym roku takie kina stanowiły zaledwie 5 proc. wszystkich kin na świecie. Tymczasem cyfrowe kopie filmów sprawiają, że produkcja i dystrybucja filmów jest dużo bardziej ekonomiczna. Cyfryzacja kin sprawi też, że będą one mogły w przyszłości prowadzić zupełnie inną działalność i np. zarabiać na pokazywaniu transmisji wielkich wydarzeń sportowych lub muzycznych. [/ramka]

Bilety na trójwymiarowe pokazy są zwykle o kilka złotych droższe niż standardowe.

Specjaliści zapewniają jednak, że widzowie widzą, za co płacą. – Taka technologia daje poczucie głębi i wrażenie, że jesteśmy w centralnym punkcie akcji, co potęguje odbiór. Zapis cyfrowy pozwala na obróbkę niespotykaną wcześniej: filmowej postaci można np. zmienić kolor płaszcza – opowiada Edward Tobiszewski, prezes spółki Arttech Cinema, która zajmuje się wyposażaniem kin. – Stworzenie cyfrowej kopii filmu to koszt dziesięciokrotnie niższy niż w przypadku kopii analogowej, która kosztuje ok. 6-7 tys. złotych. Wyposażenie jednej sali kinowej w najnowszą technologię Dolby 3D to koszt rzędu 150 tys. euro i można w nią wyposażyć absolutnie każde kino. Dzięki temu za kilka lat cyfrowe pokazy trójwymiarowe trafią pod strzechy – dodaje Tobiszewski. Na razie takich produkcji jest jeszcze mało.

Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama