Sieci inwestują w kina trójwymiarowe

W Polsce jest już 21 Kin pokazujących trójwymiarowe filmy w technologii cyfrowej. Wyposażenie jednej sali kinowej w najnowszą technologię Dolby 3D to koszt rzędu 150 tys. euro

Publikacja: 31.03.2008 02:19

Bilety na trójwymiarowe pokazy są zwykle o kilka złotych droższe niż standardowe.

Specjaliści zapewniają jednak, że widzowie widzą, za co płacą. – Taka technologia daje poczucie głębi i wrażenie, że jesteśmy w centralnym punkcie akcji, co potęguje odbiór. Zapis cyfrowy pozwala na obróbkę niespotykaną wcześniej: filmowej postaci można np. zmienić kolor płaszcza – opowiada Edward Tobiszewski, prezes spółki Arttech Cinema, która zajmuje się wyposażaniem kin. – Stworzenie cyfrowej kopii filmu to koszt dziesięciokrotnie niższy niż w przypadku kopii analogowej, która kosztuje ok. 6-7 tys. złotych. Wyposażenie jednej sali kinowej w najnowszą technologię Dolby 3D to koszt rzędu 150 tys. euro i można w nią wyposażyć absolutnie każde kino. Dzięki temu za kilka lat cyfrowe pokazy trójwymiarowe trafią pod strzechy – dodaje Tobiszewski. Na razie takich produkcji jest jeszcze mało.

W piątek na ekrany cyfrowych kin trójwymiarowych wchodzi nowość – trzygodzinny “U2 3D” będący zapisem koncertu grupy U2, a w przyszłym roku do kin trafią m.in. cyfrowe kopie 3D z “Gwiezdnymi wojnami”.

Obecnie najwięcej, bo 12 kin przystosowanych do pokazów 3D, na polskim rynku działa w bardzo promowanym przez operatorów systemie Dolby 3D Digital Cinema.

Polska jest jednym z krajów o największej w Europie liczbie kin pokazujących filmy przy wykorzystaniu tej młodej jeszcze technologii. Ma ją osiem multipleksów Heliosa i trzy Multikina oraz warszawskie kino Atlantic.

Wszystkich kin, które pokazują filmy z jej wykorzystaniem, jest dziś w Europie 45, z czego w Polsce znajduje się ich aż 12. Kin z takim systemem będzie więcej. Docelowo co najmniej jedną salę, w której można nadawać w systemie Dolby 3D Digital Cinema, mają mieć wszystkie multipleksy należące do wybierających się na warszawską giełdę sieci Multikino (ma 14 kin i jest w trakcie przejmowania pięciu Silver Screenów) oraz Centrum Filmowego Helios (14 multipleksów, w tym kina Kinopleksu).

W największej sieci kinowej w Polsce – Cinema City – działa za to pięć kin Orange IMAX, które pokazują filmy 3D w starszym standardzie IMAX. Przejmowany właśnie przez Multikino Silver Screen ma dwa kina przystosowane do pokazywania filmów w cyfrowej technologii trójwymiarowej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [link=mailto:m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

[ramka][b]jak wygląda to na świecie[/b]

Upowszechnianie się kin cyfrowych będzie jednym z najważniejszych trendów na światowym rynku kinowym według analityków doradczej firmy Deloitte. Jak zaznaczają w raporcie TMT Trends, w ubiegłym roku takie kina stanowiły zaledwie 5 proc. wszystkich kin na świecie. Tymczasem cyfrowe kopie filmów sprawiają, że produkcja i dystrybucja filmów jest dużo bardziej ekonomiczna. Cyfryzacja kin sprawi też, że będą one mogły w przyszłości prowadzić zupełnie inną działalność i np. zarabiać na pokazywaniu transmisji wielkich wydarzeń sportowych lub muzycznych. [/ramka]

Bilety na trójwymiarowe pokazy są zwykle o kilka złotych droższe niż standardowe.

Specjaliści zapewniają jednak, że widzowie widzą, za co płacą. – Taka technologia daje poczucie głębi i wrażenie, że jesteśmy w centralnym punkcie akcji, co potęguje odbiór. Zapis cyfrowy pozwala na obróbkę niespotykaną wcześniej: filmowej postaci można np. zmienić kolor płaszcza – opowiada Edward Tobiszewski, prezes spółki Arttech Cinema, która zajmuje się wyposażaniem kin. – Stworzenie cyfrowej kopii filmu to koszt dziesięciokrotnie niższy niż w przypadku kopii analogowej, która kosztuje ok. 6-7 tys. złotych. Wyposażenie jednej sali kinowej w najnowszą technologię Dolby 3D to koszt rzędu 150 tys. euro i można w nią wyposażyć absolutnie każde kino. Dzięki temu za kilka lat cyfrowe pokazy trójwymiarowe trafią pod strzechy – dodaje Tobiszewski. Na razie takich produkcji jest jeszcze mało.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie