Reklama

Konkurencja podkopuje portale

Wirtualna Polska najbardziej traci z powodu rosnącej konkurencji w internecie

Publikacja: 02.04.2008 07:23

Konkurencja podkopuje portale

Foto: Rzeczpospolita

Wirtualna Polska

, najdłużej działający spośród rodzimych portali, w ubiegłym roku zmniejszyła swój zasięg (odsetek internautów, którzy są użytkownikami danej witryny) o 6,5 punktu proc. Ma także – według ostatnich danych dotyczących stycznia 2008 r. – o ponad 200 tys. użytkowników mniej niż rok wcześniej. Zasięg straciły także, jakkolwiek w mniejszym stopniu,

Onet.pl

oraz

Interia.pl

Reklama
Reklama

, ale one powiększyły chociaż liczbę użytkowników.

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Murawski przyczyn spadku zasięgu upatruje w dużym stopniu w popularności serwisów, które pojawiły się ostatnio na rynku. – Portale nie są już jedyną bramą do sieci, a spadek ich zasięgu wiąże się z rozwojem Internetu w ogóle i z dużym zainteresowaniem użytkowników nowymi trendami.

Najbardziej widocznym w ubiegłym roku była rosnąca popularność serwisów społecznościowych, takich jak np. Nasza-klasa.pl czy Fotki.pl – powiedział „Rz“ Jacek Murawski. – To dla portali wyzwanie. Czas pokaże, czy to będzie poważna i trwała konkurencja – dodał Jacek Murawski.

Nasza-klasa, grupa Gadu-Gadu i grupa Fotka.pl zbliżyły się znacznie do portali. Nasza-klasa ma blisko 7,2 mln użytkowników, czyli niewiele mniej niż o2.pl, a jest liderem polskiej sieci pod względem liczby odsłon. Rok temu Gadu-Gadu była 20. wśród najbardziej popularnych witryn, teraz zajmuje 12. miejsce, grupa Fotka.pl zaś jest tuż za nią. Wraz z poprawą pozycji przyszły także większe przychody serwisów społecznościowych.

Gadu-Gadu

zwiększyła przychody i zysk netto niemal trzykrotnie do odpowiednio 20,2 mln zł i 9,5 mln zł. Trzykrotny wzrost przychodów zanotowała także grupa Fotka.pl. – To udowadnia, że serwisy społecznościowe mogą być nie tylko popularne, ale także dochodowe – mówi Rafał Agnieszczak, prezes spółki Interaktywna, właściciela Fotki.pl.

Reklama
Reklama

– Awans serwisów społecznościowych w rankingach widać już także na ich stronach, gdzie emitowanych jest coraz więcej reklam. Duża liczba odsłon przekłada się na przychody uzyskiwane z reklam i dotyczyć to będzie także serwisów społecznościowych – powiedział Bartosz Drozdowski, dyr. Departamentu Internetu w ARBOmedia. Przychody portali są ciągle znacznie większe niż robiących karierę nowych serwisów, gdyż np. Onet.pl miał 136 mln zł w 2007 r. i wynik EBITDA w wysokości 57 mln zł. Interia.pl zakończyła rok z przychodami 70,8 mln zł i zyskiem netto 9,1 mln zł. Ale dynamika wzrostu przychodów Onetu.pl i Interii.pl jest o wiele mniejsza, 33 – 35 proc., niż serwisów społecznościowych. Wirtualna Polska nie podała wartości swych wyników, poinformowała nas tylko, że jej przychody wzrosły o 70 proc.

Prezes Wirtualnej Polski przyznaje, że zasięg i czas, jaki spędzają użytkownicy w portalu, ma dla niego kluczowe znaczenie. Poprawić pozycję Wirtualnej mają nowe serwisy, które spółka zaczęła uruchamiać w końcu ubiegłego roku i będzie to kontynuować. – Tylko reagowanie na potrzeby użytkowników może ich zatrzymać, a także pozyskać nowych – mówi Jacek Murawski. Spółka chce to osiągnąć, dostarczając treści i usługi nie tylko za pośrednictwem Internetu, ale także urządzeń mobilnych i TV. Taka jest teraz strategia Wirtualnej Polski.

Portale, które tak śledzą tendencje w Internecie, dały się jednak zaskoczyć. Nie doceniły potencjału serwisów społecznościowych, a szczególnie Naszej-klasy, chociaż podobno wcześniej przymierzały się do tego rodzaju projektu. Tymczasem okazało się, że to Nasza-klasa miała duży wpływ na pojawienie się w ubiegłym roku nowych użytkowników Internetu. Najpierw trafili oni do tego serwisu, dlatego portale traciły zasięg. To pokazuje, jak bardzo trzeba się liczyć z konkurencją, która w krótkim czasie może przyciągnąć tylu użytkowników, ilu portale zdobywały przez kilka lat.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: z.zwierzchowski@rp.pl

Wirtualna Polska

, najdłużej działający spośród rodzimych portali, w ubiegłym roku zmniejszyła swój zasięg (odsetek internautów, którzy są użytkownikami danej witryny) o 6,5 punktu proc. Ma także – według ostatnich danych dotyczących stycznia 2008 r. – o ponad 200 tys. użytkowników mniej niż rok wcześniej. Zasięg straciły także, jakkolwiek w mniejszym stopniu,

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama