TVP planuje w tym roku duże inwestycje

Publiczna telewizja zwiększy inwestycje, chce też sprzedać kilka nieruchomości i zwalniać

Publikacja: 22.01.2011 02:30

Siedziba TVP

Siedziba TVP

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Według wstępnych danych przychody TVP w ubiegłym roku roku skurczyły się o 2 proc., do 1,74 mld zł, choć nie z powodu niższych wpływów z reklam i sponsoringu, bo te – w roku mundialu i zimowych igrzysk w Vancouver – w TVP lekko wzrosły. Spadły jednak wpływy z abonamentu. W 2010 roku wyniosły 221 mln zł, o prawie 27 proc. mniej niż rok wcześniej.

Zysk netto spółki wyniósł 20 mln zł (rok wcześniej wykazała stratę na poziomie 206 mln zł) i w tym ma sięgnąć 22 mln zł. Jak podał zarząd, spółka ma płynność finansową. Strata operacyjna, która w ubiegłym roku wyniosła ok. 40 mln zł, nie ma jednak w tym roku szans na wychylenie się nad kreskę. – Trzeba pamiętać, że TVP jest spółką non profit, jej celem nie jest maksymalizowanie zysku. Skupiamy się na jej wyniku netto, po którym widać, że jest dobrze zarządzana. W tym roku poprawimy naszą rentowność, sprzedając niektóre nieruchomości i ograniczając koszty – mówił Mariusz Pęciak, dyrektor biura planowania i kontrolingu w TVP.

W tym roku abonament może zapewnić TVP ok. 194 mln zł, czyli ok. 10 proc. przychodów. Bogusław Piwowar, p.o. prezesa TVP, podkreśla, że to o 172 mln zł mniej, niż potrzebują w tym roku na swoją działalność same tylko, prawie niezarabiające na reklamach, oddziały terenowe. Dlatego TVP rozważa zmianę ich pasm lokalnych, tak by można było w nich sprzedawać reklamy ogólnopolskie.

TVP zwiększy w tym roku wydatki na produkcję: teatralną (z 7,3 do 8 mln zł) i filmową (z 260,8 mln zł do 291,8 mln zł). Wydatki programowe zwiększą się z 1,16 mld zł do 1,22 mld zł, a inwestycyjne wzrosną z 22,3 mln zł aż do 148,8 mln zł (to m.in. skutek planowanych nakładów na systemy teleinformatyczne w spółce, cyfryzowanie archiwaliów i doposażanie studiów oraz wozów transmisyjnych). Koszty działalności operacyjnej podskoczą o 9,3 proc., do 1,8 mld zł.

[wyimek]Spółka jest na operacyjnym minusie. Żeby poprawić wyniki, m.in. zmniejszy zatrudnienie o ponad 500 osób. [/wyimek]

Żeby poprawić wyniki, w porozumieniu z resortem skarbu spółka sprzeda kilka nieruchomości, co może ją wzbogacić o ok. 50 mln zł. Na pierwszy ogień pójdzie w przyszłym tygodniu budynek w Poznaniu wart ok. 10,5 mln zł. – Chcemy się tego majątku jak najszybciej pozbyć – mówił Piwowar.

Spółka nie planuje grupowych zwolnień, ale jej zatrudnienie, które wynosiło na koniec ubiegłego roku 3,93 tys. osób, na koniec tego roku ma stopnieć do 3,41 tys., m.in. w wyniku wdrożenia programu dobrowolnych odejść. – Będziemy też zwalniać ok. 30 osób miesięcznie, więc utrzymamy się w ramach ustawowych. Łącznie w ramach zwolnień pracę straci ok. 360 osób – zapowiadał Piwowar. 15 mln zł TVP wyda w tym roku na cyfryzację telewizji naziemnej, w ramach której chce docelowo nadawać więcej niż siedem kanałów. Projekt ustawy cyfryzacyjnej przewiduje, że TVP będzie mogła nadawać przejściowo dziesięć stacji do sierpnia 2013 roku, po czym trzy miejsca będzie musiała zwolnić. Zdaniem Piwowara to plan nie do przyjęcia.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

Według wstępnych danych przychody TVP w ubiegłym roku roku skurczyły się o 2 proc., do 1,74 mld zł, choć nie z powodu niższych wpływów z reklam i sponsoringu, bo te – w roku mundialu i zimowych igrzysk w Vancouver – w TVP lekko wzrosły. Spadły jednak wpływy z abonamentu. W 2010 roku wyniosły 221 mln zł, o prawie 27 proc. mniej niż rok wcześniej.

Zysk netto spółki wyniósł 20 mln zł (rok wcześniej wykazała stratę na poziomie 206 mln zł) i w tym ma sięgnąć 22 mln zł. Jak podał zarząd, spółka ma płynność finansową. Strata operacyjna, która w ubiegłym roku wyniosła ok. 40 mln zł, nie ma jednak w tym roku szans na wychylenie się nad kreskę. – Trzeba pamiętać, że TVP jest spółką non profit, jej celem nie jest maksymalizowanie zysku. Skupiamy się na jej wyniku netto, po którym widać, że jest dobrze zarządzana. W tym roku poprawimy naszą rentowność, sprzedając niektóre nieruchomości i ograniczając koszty – mówił Mariusz Pęciak, dyrektor biura planowania i kontrolingu w TVP.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych