Reklama
Reklama

Student w centrum zainteresowania telekomów

Telekomy szykują się do batalii o budżety rodziców uczniów i studentów. Rozegra się ona między sieciami komórkowymi promującymi mobilny dostęp do Internetu

Publikacja: 21.08.2011 01:01

Student w centrum zainteresowania telekomów

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

– Koniec III i koniec IV kwartału to najlepsze okresy na sprzedaż dostępu do Internetu zarówno mobilnego, jak i stacjonarnego. Wtedy nasilamy działania marketingowe i sprzedażowe – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy Telekomunikacji Polskiej, do której należy sieć komórkowa Orange. – Łączymy już oferty sprzedaży laptopów i tabletów z Orange Free. Szczegółów na razie podać nie mogę, ale szykujemy się – dodaje Jabczyński.

Ważna końcówka sierpnia

Z nieoficjalnych informacji wynika, że Polkomtel, operator sieci Plus, zamierza wprowadzić nowe oferty iPlusa 23 sierpnia. Obecnie nie ma on m.in. oferty Internetu na kartę. Czy ją wprowadzi? – Nie komentujemy – mówi Katarzyna Meller, rzeczniczka Polkomtela, pytana o najbliższe działania firmy.

W ostatnim tygodniu sierpnia należy spodziewać się nowych ofert u konkurencji: w grupie TP i w T-Mobile. W przypadku tego ostatniego operatora tygodnie poprzedzające start nowego roku szkolnego, a potem akademickiego, mogą okazać się też odpowiednią porą na rynkowy powrót marki Heyah, której aktywność marketingowa znacznie zmalała, gdy trwała pierwsza wizerunkowa faza rebrandingu Ery na T-Mobile.

O rynek uczniów i studentów samodzielnie zawalczy Cyfrowy Polsat, choć jego właściciel Zygmunt Solorz-Żak jest bliski przejęcia Polkomtela. – Na razie ciągle działamy oddzielnie – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Z dedykacją dla studenta?

Proponowany przez Cyfrowy Polsat mobilny Internet, stawiający na szybkość i transfery o dużym natężeniu, w porównaniu z ofertami „wielkiej trójki” wygląda atrakcyjnie w odniesieniu do ceny za 1GB przesyłanych danych. Jednak minusem jest to, że większą część pakietu gigabajtów w ramach abonamentu można wykorzystać jedynie w nocy. Nie zmienia to faktu, że student z ważną legitymacją może kupić 54 GB za 50 zł miesięcznie. Według Zomer dziś nie można wykluczyć, że ta i inne obowiązujące do 31 sierpnia promocje zostaną przedłużone. – Ta grupa odbiorców mogłaby potencjalnie otrzymać dedykowaną ofertę w przypadku uruchomienia usług LTE – dodaje.

Reklama
Reklama

Rynek czeka na komercyjny start tego ultraszybkiego Internetu od dłuższego czasu. Ile będzie kosztować ta usługa? Cyfrowy Polsat dziś nie ujawnia. Wiadomo jedynie, że oprócz modemu trzeba będzie zainwestować w antenę poprawiającą sygnał.

Do studentów skieruje swoją ofertę także relatywnie tani dziś Play. – Okres przed początkiem roku szkolnego to dobry czas dla dedykowanych ofert dla studentów i nauczycieli – przyznaje Marcin Gruszka, rzecznik P4, operatora tej sieci. Obecnie oferta dla tej grupy różni się od zwykłej 50-proc. zniżką abonamentu przez pierwsze dwa miesiące umowy.

Netbooki wyparły PC-ty

Oferty telekomów na pewno łączone będą z tabletami i laptopami „za złotówkę”. Producenci elektroniki także szykują się do żniw.

– Rozpoczęcie roku szkolnego to jeden z okresów, po których producenci spodziewają się wzrostu sprzedaży, gdyż rośnie zapotrzebowanie ze strony rodziców, uczniów i studentów – mówi Tomasz Szymański z polskiego oddziału firmy Acer.

Zgadzają się z nim pozostali producenci. Większość z nich odnotowuje co roku we wrześniu – październiku kilkuprocentowy wzrost obrotów, głównie w segmencie tańszych komputerów przenośnych. Mowa tu przede wszystkim o netbookach – komputerach mniejszych od laptopów i mających słabszą od nich konfigurację sprzętową, a stworzonych głównie z myślą o korzystaniu z Internetu. Ich przedział cenowy to 1000 – 1800 zł. Studenci chętnie kupują netbooki Asusa z serii Eee PC 1215 (1600 – 1800 zł), wyposażone w 12-calowy ekran o jakości HD. Dell kieruje do uczniów 10-calowego netbooka Inspiron za 1400 zł, a HP serię Mini za 1100 – 1250 zł. MSI zapowiada na jesień premierę 12-calowego „uczniowskiego” netbooka U270 w cenie 1600 – 1800 zł.

W okresie powrotu do szkoły nieźle się sprzedają również podstawowe modele laptopów (czyli notebooków) – komputerów przenośnych silniejszych od netbooków, kosztujących 1500 – 2500 zł. Z droższych urządzeń rodzice chętnie w tym okresie sprawiają dzieciom laptopy przeznaczone do gier (od 2400 zł), np. z serii RF Samsunga (od 2300 zł), Alienware firmy Dell (od 3700 zł) czy GE620 DX (2400 – 2600 zł) MSI.

Reklama
Reklama

– Powodzeniem cieszą się przede wszystkim notebooki – głównie 15-calowe i większe z serii Inspiron, o podstawowych parametrach, które docelowo zastępują w domach komputery stacjonarne – mówi Marcin Babiak z Della.

Tę tendencję odzwierciedlają dane dotyczące sprzedaży w branży komputerowej w Polsce. W drugim kwartale tego roku urządzenia biurkowe stanowiły mniej niż jedną trzecią wszystkich 673 tys. komputerów sprzedanych w naszym kraju – podaje IDC.

Edukacyjne premiery

Większość producentów nie szykuje w najbliższych tygodniach premier nowych modeli przeznaczonych specjalnie dla sektora edukacyjnego. Wyjątkiem jest Asus, który zapowiada wprowadzenie do sprzedaży 10-calowych netbooków Eee PC X101 z systemem operacyjnym MeeGo (600 – 700 zł) lub Windows (model Eee PC X101H za 890 zł), sprzedawanych wraz z aplikacją do multimedialnej nauki angielskiego. Pozostałe modele komputerów dla uczniów nie są już nowościami.

– Szczególną pozycję w naszej ofercie stanowi wprowadzony w marcu model Lenovo Classmate PC, czyli specjalnie przystosowany do potrzeb uczniów 10-calowy notebook – mówi Tomasz Byskosz, menedżer ds. marketingu w Lenovo Polska. – Sprzęt poprzez swój kształt oraz wykonanie jest ergonomiczny i bardziej wytrzymały, a zarazem bezpieczny dla dzieci.

Kolega z klasy

Właścicielem licencji na netbooki Classmate PC jest Intel. To urządzenia dość tanie, o małym ekranie (10 cali) i podstawowej konfiguracji. Zostały zaprojektowane z myślą o komputeryzacji szkół w krajach Trzeciego Świata. W Polsce z ich udziałem prowadzone są pilotażowe programy pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Oprócz firmy Lenovo własne modele Classmate PC mają też w ofercie firmy NTT System i HP. Odpowiednikiem tego urządzenia jest seria komputerów Aspire One firmy Acer (1000 – 1300 zł).

– Spodziewamy się dobrej jesieni, choć dużo zależy od sytuacji makroekonomicznej – mówi Bartosz Jeziorański, prezes Asus Polska. – Klienci indywidualni, obawiając się kryzysu, mogą z rezerwą podchodzić do zakupów nowych komputerów, a jeśli już się na to zdecydują, to często wybierają komputer mniej wydajny, ale tańszy.

Reklama
Reklama

W 2011 roku Polacy kupią 3,4 mln komputerów o wartości 2,4 mld dol. – szacują analitycy IDC, dodając, że dysproporcje w sprzedaży notebooków do desktopów będą się jeszcze bardziej nasilać na korzyść rozwiązań mobilnych.

– Koniec III i koniec IV kwartału to najlepsze okresy na sprzedaż dostępu do Internetu zarówno mobilnego, jak i stacjonarnego. Wtedy nasilamy działania marketingowe i sprzedażowe – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy Telekomunikacji Polskiej, do której należy sieć komórkowa Orange. – Łączymy już oferty sprzedaży laptopów i tabletów z Orange Free. Szczegółów na razie podać nie mogę, ale szykujemy się – dodaje Jabczyński.

Ważna końcówka sierpnia

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama