Komórka nie dla internetu

Grono użytkowników telefonów komórkowych korzystających przez aparaty z Internetu rośnie, ale wciąż jest małe

Publikacja: 30.11.2011 02:18

Komórka nie dla internetu

Foto: Bloomberg

Operatorzy komórkowi, którzy liczą, że ich przychody wzrosną dzięki mobilnemu Internetowi w telefonie, muszą się uzbroić w cierpliwość.

Wciąż niewielka część Polaków używa telefonu komórkowego, by korzystać z mediów mobilnych: m.in. serwisów społecznościowych, plików wideo, radia, portali informacyjnych czy poczty elektronicznej – pokazują wyniki badania Orange Exposure 2011. Na zlecenie jednego z największych operatorów badanie przeprowadziła firma  TNS, a w Polsce wspomagał ją Kantar Media.

Z badania wynika, że z mediów mobilnych korzysta 18 proc. posiadaczy telefonów komórkowych w Polsce. To ciągle mało, ale – jak zauważa zleceniodawca raportu – więcej niż w 2010 r., gdy Orange przeprowadził pierwsze tego typu analizy. Wówczas odsetek polskich użytkowników komórek, którzy nie tylko przez nie rozmawiają i wysyłają esemesy – wynosił zaledwie 14 proc.

Zmienił się także profil aktywnego konsumenta mobilnych mediów. Zwiększyło się grono kobiet, które w ubiegłym roku stanowiły 38 proc., a w tym już 45 proc. W badanej grupie wzrósł też udział osób pracujących (jest ich 77 proc., podczas gdy rok temu 56 proc.). Polska wyróżnia się na tle innych krajów objętych badaniem (Wielka Brytania, Francja i Hiszpania) pod względem liczby studentów, którzy aktywnie korzystają z mobilnych możliwości (stanowią oni 20 proc. grupy).

Badania Orange pokazują też, w jaki sposób łączymy się przez telefon z Internetem. Wykazały, że przeglądarki biją pod tym względem aplikacje. Tak jest już drugi rok z rzędu. W Polsce, aby przejrzeć zasoby Internetu, z przeglądarki korzysta 50 proc., a z aplikacji – 47 proc. badanych. Równolegle rośnie wskaźnik użytkowników aplikacji: w 2010 r. wynosił on 39 proc. w porównaniu z 45 proc. dla przeglądarek.

Główny cel korzystania z Internetu przez komórkę to sprawdzenie poczty elektronicznej (robi tak 53 proc. ankietowanych), a potem chęć skorzystania z map za pomocą usług geolokalizacyjnych (47 proc.).

Co ciekawe, Orange dowodzi, że używanie mediów mobilnych ma pozytywny wpływ na korzystanie z innych formatów mediów. Na przykład w Wielkiej Brytanii 20 proc. badanych uważa, że częściej korzysta z Internetu na komputerach PC, a 15 proc. – że czyta więcej gazet. 19 proc. użytkowników we Francji twierdzi natomiast, iż dzięki dostępowi do treści internetowych za pomocą urządzeń mobilnych ogląda częściej telewizję.

Badania pokazały również, z jakich treści korzystają klienci oraz gdzie i kiedy uzyskują do nich dostęp. 80 proc. użytkowników w Wielkiej Brytanii używa mediów mobilnych, gdy znajduje się poza domem. W Polsce odsetek ten wynosi 65 proc.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem