"The Guardian" i "The Observer" straciły 44,2 mln funtów

"The Guardian" i "The Observer" straciły w ubiegłym roku blisko 45 mln funtów. Wpływy z wydań cyfrowych rosną zbyt wolno, by zrównoważyć spadki sprzedaży papierowych wersji gazet

Publikacja: 18.07.2012 12:36

"The Guardian" i "The Observer" straciły 44,2 mln funtów

Foto: guardian.co.uk

Łączne przychody "The Guardian" i jego niedzielnego wydania - "The Observer" - w zakończonym 31 marca br. roku obrotowym wyniosły 196,2 mln funtów. To o 2 mln funtów mniej niż rok temu. Jednocześnie ubiegłoroczna strata obydwu tytułów prasowych wyniosła 44,2 mln funtów. Powodem są w dużej mierze wydatki poniesione na cyfrowe edycje gazet – w tym aplikacje na iPada, Androida i Facebooka. Przychody ze sprzedaży elektronicznych dostępów nie są w stanie, póki co, zrównoważyć strat pogłębiających się w efekcie coraz mniejszej sprzedaży wydań papierowych.

Alan Rusbridger, redaktor naczelny obu tytułów, poinformował, że gazety ograniczą swoje koszty wydawnicze o 7 mln funtów. Jednocześnie pracę straci 70-100 spośród około 650 zatrudnionych dziennikarzy. Będą oni mogli skorzystać z programu dobrowolnych odejść.

"Guardian" i "Observer" są częścią Guardian Media Group (GMG), która to z kolei należy do powołanego w 1936 r. trustu Scott. Jego statutowym celem miało być zapewnienie finansowej i wydawniczej niezależności "Guardiana". Trust został wprawdzie przekształcony w 2008 r. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, ale akcje pozostają skupione w ręku powierników. Brak pojedynczego właściciela lub spółki nastawionej na zysk, to unikalne w skali Fleet Street (ulica, przy której znajduje się większość siedzib brytyjskiej prasy, przyp.red.) rozwiązanie. Z drugiej strony, jest ono wciąż możliwe dzięki temu, że GMG posiada również połowę udziałów w Auto Trader – przynoszącej spore zyski platformie do handlu samochodami. I to właśnie pieniądze z tej działalności pokrywają w dużej mierze straty generowane przez "Guardiana". Tylko w ubiegłym roku finansowym GMG zainkasowała z niej 70 mln funtów.

Andrew Miller, prezes Guardian Media Group, poinformował jednocześnie, że przychody z tytułu wydań cyfrowych obu gazet wzrosły o 16,3 proc., osiągając poziom 45,7 mln funtów. W tej kwocie 14,7 mln funtów pochodzi z reklam cyfrowych (wzrost o 26 proc.). Wartą 9,99 funtów miesięcznie aplikację "Guardiana" przeznaczoną na iPada kupuje obecnie 17 tys. użytkowników. Firma nie podaje, ile osób korzysta z wersji opracowanej dla czytnika Kindle.

W czerwcu br. "Guardian" sprzedawał średnio 211 511 egzemplarzy dziennie, co oznacza spadek o 10,7 proc. rok do roku. Z kolei "Observer" zanotował 10-proc. stratę – średnia sprzedaż w ubiegłym miesiącu wyniosła 243 946 egzemplarzy.

Reklama
Reklama

Pełne wyniki za ubiegły rok Guardian Media Group poda w przyszłym miesiącu.

Łączne przychody "The Guardian" i jego niedzielnego wydania - "The Observer" - w zakończonym 31 marca br. roku obrotowym wyniosły 196,2 mln funtów. To o 2 mln funtów mniej niż rok temu. Jednocześnie ubiegłoroczna strata obydwu tytułów prasowych wyniosła 44,2 mln funtów. Powodem są w dużej mierze wydatki poniesione na cyfrowe edycje gazet – w tym aplikacje na iPada, Androida i Facebooka. Przychody ze sprzedaży elektronicznych dostępów nie są w stanie, póki co, zrównoważyć strat pogłębiających się w efekcie coraz mniejszej sprzedaży wydań papierowych.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama