"The Guardian" i "The Observer" straciły 44,2 mln funtów

"The Guardian" i "The Observer" straciły w ubiegłym roku blisko 45 mln funtów. Wpływy z wydań cyfrowych rosną zbyt wolno, by zrównoważyć spadki sprzedaży papierowych wersji gazet

Publikacja: 18.07.2012 12:36

"The Guardian" i "The Observer" straciły 44,2 mln funtów

Foto: guardian.co.uk

Łączne przychody "The Guardian" i jego niedzielnego wydania - "The Observer" - w zakończonym 31 marca br. roku obrotowym wyniosły 196,2 mln funtów. To o 2 mln funtów mniej niż rok temu. Jednocześnie ubiegłoroczna strata obydwu tytułów prasowych wyniosła 44,2 mln funtów. Powodem są w dużej mierze wydatki poniesione na cyfrowe edycje gazet – w tym aplikacje na iPada, Androida i Facebooka. Przychody ze sprzedaży elektronicznych dostępów nie są w stanie, póki co, zrównoważyć strat pogłębiających się w efekcie coraz mniejszej sprzedaży wydań papierowych.

Alan Rusbridger, redaktor naczelny obu tytułów, poinformował, że gazety ograniczą swoje koszty wydawnicze o 7 mln funtów. Jednocześnie pracę straci 70-100 spośród około 650 zatrudnionych dziennikarzy. Będą oni mogli skorzystać z programu dobrowolnych odejść.

"Guardian" i "Observer" są częścią Guardian Media Group (GMG), która to z kolei należy do powołanego w 1936 r. trustu Scott. Jego statutowym celem miało być zapewnienie finansowej i wydawniczej niezależności "Guardiana". Trust został wprawdzie przekształcony w 2008 r. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, ale akcje pozostają skupione w ręku powierników. Brak pojedynczego właściciela lub spółki nastawionej na zysk, to unikalne w skali Fleet Street (ulica, przy której znajduje się większość siedzib brytyjskiej prasy, przyp.red.) rozwiązanie. Z drugiej strony, jest ono wciąż możliwe dzięki temu, że GMG posiada również połowę udziałów w Auto Trader – przynoszącej spore zyski platformie do handlu samochodami. I to właśnie pieniądze z tej działalności pokrywają w dużej mierze straty generowane przez "Guardiana". Tylko w ubiegłym roku finansowym GMG zainkasowała z niej 70 mln funtów.

Andrew Miller, prezes Guardian Media Group, poinformował jednocześnie, że przychody z tytułu wydań cyfrowych obu gazet wzrosły o 16,3 proc., osiągając poziom 45,7 mln funtów. W tej kwocie 14,7 mln funtów pochodzi z reklam cyfrowych (wzrost o 26 proc.). Wartą 9,99 funtów miesięcznie aplikację "Guardiana" przeznaczoną na iPada kupuje obecnie 17 tys. użytkowników. Firma nie podaje, ile osób korzysta z wersji opracowanej dla czytnika Kindle.

W czerwcu br. "Guardian" sprzedawał średnio 211 511 egzemplarzy dziennie, co oznacza spadek o 10,7 proc. rok do roku. Z kolei "Observer" zanotował 10-proc. stratę – średnia sprzedaż w ubiegłym miesiącu wyniosła 243 946 egzemplarzy.

Pełne wyniki za ubiegły rok Guardian Media Group poda w przyszłym miesiącu.

Łączne przychody "The Guardian" i jego niedzielnego wydania - "The Observer" - w zakończonym 31 marca br. roku obrotowym wyniosły 196,2 mln funtów. To o 2 mln funtów mniej niż rok temu. Jednocześnie ubiegłoroczna strata obydwu tytułów prasowych wyniosła 44,2 mln funtów. Powodem są w dużej mierze wydatki poniesione na cyfrowe edycje gazet – w tym aplikacje na iPada, Androida i Facebooka. Przychody ze sprzedaży elektronicznych dostępów nie są w stanie, póki co, zrównoważyć strat pogłębiających się w efekcie coraz mniejszej sprzedaży wydań papierowych.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie