TVN tnie koszty i obniża prognozy dla reklamy

Telewizyjna grupa obniżyła całoroczne prognozy dla reklamy telewizyjnej i tnie koszty

Publikacja: 10.08.2012 00:38

Strata to skutek sprzedaży Onetu, a spadek przychodów to efekt ogólnej złej sytuacji na rynku reklam

Strata to skutek sprzedaży Onetu, a spadek przychodów to efekt ogólnej złej sytuacji na rynku reklamy. Słabe są też prognozy.

Foto: Rzeczpospolita

 

TVN przeprowadziła zwolnienia i tnie koszty programowe. Aktualne prognozy dla rynku reklamy telewizyjnej zakładają 6–9 proc. spadku w całym 2012 r.

– Nie jest zaskoczeniem sam fakt obniżenia prognozy spółki dla rynku reklamowego w całym 2012 roku. Jednak negatywnym zaskoczeniem jest skala oczekiwanych spadków wydatków reklamowych w drugiej połowie roku – mówi Piotr Janik, szef działu analiz w KBC Securities. – Zarząd oczekuje, że w skali całego roku rynek reklamy telewizyjnej skurczy się o 6–9 proc. Ja jednak jestem nieco mniejszym pesymistą i oczekuję spadku rynku o 5–6 proc. – zaznacza.

Poprzednie prognozy spółki mówiły jeszcze o stabilnym rynku reklamy telewizyjnej w tym roku.

Spadły też nieco szacunki firmy dotyczące reklamy graficznej w Internecie. W maju była mowa o „wysokim jednocyfrowym wzroście" tego segmentu reklamowego, dziś spółka liczy na „średni jednocyfrowy" wzrost.

W II kwartale raportowane przychody TVN sięgnęły 451,8 mln zł, o 8 proc. mniej niż przed rokiem, zysk operacyjny obniżył się o 27,8 proc. do 125,6 mln zł. Spółka odnotowała też stratę netto na poziomie 230,6 mln zł (przy 67,9 mln zł zysku rok wcześniej).

Spółce nie pomogła ogólna słaba sytuacja na rynku reklamy telewizyjnej. Jak podał TVN, według domu mediowego Starlink, rynek reklamy telewizyjnej skurczył się w II kw. rok do roku o 11,4 proc. TVN osłabiły także mistrzostwa Euro 2012, które transmitowane były w kanałach konkurencyjnej TVP.

– Nasze wyniki odzwierciedlają sytuację na rynku reklamy, który niespodziewanie się osłabił. Podjęliśmy w związku z tym wiele działań ograniczających koszty, których skutki będzie widać w III i IV kwartale tego roku – powiedział Markus Tellenbach, prezes TVN.

Te działania to m.in. cięcie kosztów w obszarze produkcji programów, kosztów administracyjnych oraz zwolnienia.

Jak podał Piotr Walter, wiceprezes TVN, w I półroczu spółka zwolniła 60–70 osób i nie wyklucza dalszych, choć już „kosmetycznych" redukcji zatrudnienia. Jak dodał, po zakończeniu Euro 2012 nie spełnił się na razie scenariusz zakładający, że firmy zaczną powoli uwalniać zamrożone budżety reklamowe. – Dość późno zauważyliśmy, że sytuacja będzie taka i nie zdążyliśmy wprowadzić w pełni wszystkich mechanizmów obniżających koszty – mówił Walter.

Jednak już w jesiennej ramówce TVN mniej jest drogich produkcji. Nie ma „Tańca z gwiazdami" ani „Top Model" (ten drugi show został przesunięty na wiosnę).

– Podjęliśmy inicjatywy na II połowę roku, które zrekompensują w skali całego roku około połowy wpływu spadku przychodów reklamowych na EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.) – mówił Markus Tellenbach.

Analitycy są wobec tych zapowiedzi sceptyczni.

– Najbliższy okres w ogóle będzie trudny dla całej branży, a TVN brakuje jakichś szczególnych cech, które pomogłyby złagodzić sytuację w spółce. Dlatego dosyć wymagające wydaje mi się być to ogłoszone dziś przez zarząd założenie – ocenia Piotr Grzybowski, analityk DI BRE.

Wczoraj przez cały dzień akcje TVN na warszawskiej giełdzie taniały o ok. 6 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

Rynek reklamy w 2012 r. będzie pod kreską

Jak wyliczył dla „Rz" dom mediowy Universal McCann, rynek reklamy w Polsce skurczy się w tym roku o 2,1 proc. To kolejna prognoza zakładająca spadek wydatków w branży. Według Universal McCann rynek reklamy telewizyjnej obniży się w 2012 r. o 6,2 proc., choć inne reklamowe media – Internet, radio, reklama zewnętrzna i kina – odnotują wzrosty (odpowiednio o: 10,9 proc., 3 proc., 2,1 proc. oraz 6,7 proc.). Spadną natomiast wpływy gazet (o 14,7 proc.) i magazynów (o 2,2 proc.). II półrocze przyniesie telewizjom spadek rynku o 6,8 proc. – Euro wbrew oczekiwaniom wystraszyło część reklamodawców, Igrzyska Olimpijskie też nie pomogą malejącym wydatkom. Rosnący udział stacji tematycznych i niszowych, również za sprawą naziemnej telewizji cyfrowej, wymusza konkurencyjność cenową, na której zyskują reklamodawcy (płacą mniej za ten sam komunikat do odbiorców – red.) – komentuje Piotr Borusiewicz, szef działu telewizyjnego Universal McCann.

TVN przeprowadziła zwolnienia i tnie koszty programowe. Aktualne prognozy dla rynku reklamy telewizyjnej zakładają 6–9 proc. spadku w całym 2012 r.

– Nie jest zaskoczeniem sam fakt obniżenia prognozy spółki dla rynku reklamowego w całym 2012 roku. Jednak negatywnym zaskoczeniem jest skala oczekiwanych spadków wydatków reklamowych w drugiej połowie roku – mówi Piotr Janik, szef działu analiz w KBC Securities. – Zarząd oczekuje, że w skali całego roku rynek reklamy telewizyjnej skurczy się o 6–9 proc. Ja jednak jestem nieco mniejszym pesymistą i oczekuję spadku rynku o 5–6 proc. – zaznacza.

Pozostało 86% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?