Reklama
Rozwiń

Czytelnicy wolą gazety i magazyny

Tak twierdzi większość odbiorców w Europie.

Publikacja: 14.03.2013 03:09

Czytelnicy wolą gazety i magazyny

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Sadowski BS Bartłomiej Sadowski

Zapytani o to, jakiemu typowi reklamy najbardziej ufają, Europejczycy w większości odpowiedzieli, że... prasie. Takiej formie promocji ufa 63 proc. z nich, podczas gdy reklamy telewizyjne budzą zaufanie 41 proc. europejskich konsumentów mediów, a internetowe: 25 proc.  Tak wynika z – opublikowanego właśnie – badania, przeprowadzonego przez fińską firmę VTT na 747 osobach w 13 europejskich krajach, między kwietniem i sierpniem ubiegłego roku. – Prawie siedmiu na dziesięciu odbiorców uznało reklamy w gazetach, magazynach i katalogach za najbardziej przydatne i godne zaufania – podaje firma.

Szanse na zmianę prognoz

Zdaniem Marka Millera, rzecznika komisji ds. promocji prasy, działającej przy Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, wynika to głównie z charakteru poszczególnych mediów. – Inaczej przyswaja się reklamy w gazetach i magazynach, gdzie spędza się nad nimi więcej czasu. Konsumpcja prasy jest zazwyczaj mniej pospieszna niż telewizji czy Internetu – uważa. Potwierdzają to opinie samych odbiorców. – Drukowane media mnie relaksują. Elektroniczne kojarzą mi się z pośpiechem albo z pracą – podawał jeden z badanych przez firmę VTT czytelników.

1,02 mld zł wart był rynek reklamy prasowej netto w Polsce w 2012 roku według domu mediowego Starlink

Z wynikami takich badań nie idą jednak w parze prognozy dla reklamowego rynku, według których nakłady na reklamę w magazynach w Europie sięgną w tym roku 10,6 mld dol. (będą wyższe od tych rok wcześniej tylko o 1,8 proc.), a w gazetach: ok. 26,5 mld dol., zaledwie o niecałe 0,1 proc. więcej niż przed rokiem.

W Polsce w tym roku branża spodziewa się dalszych znacznych spadków przychodów reklamowych prasy. Domy mediowe OMD i Mindshare prognozują je na poziomie do 15 proc., Agora spodziewa się w magazynach ujemnej dynamiki na poziomie 13-16 proc., a w gazetach na poziomie 22-25 proc.

– Reklamodawcy zauważyli, że w szybkim tempie mogą budować większe zasięgi swojej kampanii reklamowej w Internecie niż w prasie. To, czego jednak nie wzięli pod uwagę, to właśnie wyników wspomnianych badań, czyli efektywności tych działań. Dlatego sytuacja może się jeszcze zmieniać – mówi Marek Miller.

Niszowe magazyny wciąż zyskują

Jak dodaje Miller, w kryzysowych czasach firmy coraz częściej mówią „sprawdzam" dla efektywności działań internetowych, która bywa różna, w zależności od rodzaju reklamy. – Z różnych badań wynika, że głównego banneru w witrynie internetowej potrafi nie zauważyć już nawet ok. 70 proc. internautów – konkluduje.

Monika Rychlica, szefowa działu prasy i nowych mediów w domu mediowym Initative Warszawa dodaje, że za spadki wpływów reklamowych prasy odpowiada jej spadająca sprzedaż. – Złym zjawiskiem jest pokutujące przekonanie, że prasa jest passe. To krzywdzące dla tego medium. Nasze podsumowania pokazują, że wydatki na reklamę w tytułach niszowych, często niebadanych sprzedażowo przez ZKDP, wręcz wzrosły. Dochodzi do przenoszenia środków wewnątrz budżetów przeznaczanych na prasę, bo ona przestaje być traktowana jako medium masowe, budujące dotarcie z reklamą – mówi.

Nadziei branża upatruje w cyfryzacji prasy. W USA Alliance of Audited Media (odpowiednik polskiego ZKDP) raportuje już łączną sprzedaż wydań papierowych, elektronicznych i dostępów do witryn internetowych gazet. W Polsce była mowa o zintegrowaniu badań czytelnictwa elektronicznego gazet z papierowym.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Zapytani o to, jakiemu typowi reklamy najbardziej ufają, Europejczycy w większości odpowiedzieli, że... prasie. Takiej formie promocji ufa 63 proc. z nich, podczas gdy reklamy telewizyjne budzą zaufanie 41 proc. europejskich konsumentów mediów, a internetowe: 25 proc.  Tak wynika z – opublikowanego właśnie – badania, przeprowadzonego przez fińską firmę VTT na 747 osobach w 13 europejskich krajach, między kwietniem i sierpniem ubiegłego roku. – Prawie siedmiu na dziesięciu odbiorców uznało reklamy w gazetach, magazynach i katalogach za najbardziej przydatne i godne zaufania – podaje firma.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji