Czytelnicy wolą gazety i magazyny

Tak twierdzi większość odbiorców w Europie.

Publikacja: 14.03.2013 03:09

Czytelnicy wolą gazety i magazyny

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Sadowski BS Bartłomiej Sadowski

Zapytani o to, jakiemu typowi reklamy najbardziej ufają, Europejczycy w większości odpowiedzieli, że... prasie. Takiej formie promocji ufa 63 proc. z nich, podczas gdy reklamy telewizyjne budzą zaufanie 41 proc. europejskich konsumentów mediów, a internetowe: 25 proc.  Tak wynika z – opublikowanego właśnie – badania, przeprowadzonego przez fińską firmę VTT na 747 osobach w 13 europejskich krajach, między kwietniem i sierpniem ubiegłego roku. – Prawie siedmiu na dziesięciu odbiorców uznało reklamy w gazetach, magazynach i katalogach za najbardziej przydatne i godne zaufania – podaje firma.

Szanse na zmianę prognoz

Zdaniem Marka Millera, rzecznika komisji ds. promocji prasy, działającej przy Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, wynika to głównie z charakteru poszczególnych mediów. – Inaczej przyswaja się reklamy w gazetach i magazynach, gdzie spędza się nad nimi więcej czasu. Konsumpcja prasy jest zazwyczaj mniej pospieszna niż telewizji czy Internetu – uważa. Potwierdzają to opinie samych odbiorców. – Drukowane media mnie relaksują. Elektroniczne kojarzą mi się z pośpiechem albo z pracą – podawał jeden z badanych przez firmę VTT czytelników.

1,02 mld zł wart był rynek reklamy prasowej netto w Polsce w 2012 roku według domu mediowego Starlink

Z wynikami takich badań nie idą jednak w parze prognozy dla reklamowego rynku, według których nakłady na reklamę w magazynach w Europie sięgną w tym roku 10,6 mld dol. (będą wyższe od tych rok wcześniej tylko o 1,8 proc.), a w gazetach: ok. 26,5 mld dol., zaledwie o niecałe 0,1 proc. więcej niż przed rokiem.

W Polsce w tym roku branża spodziewa się dalszych znacznych spadków przychodów reklamowych prasy. Domy mediowe OMD i Mindshare prognozują je na poziomie do 15 proc., Agora spodziewa się w magazynach ujemnej dynamiki na poziomie 13-16 proc., a w gazetach na poziomie 22-25 proc.

– Reklamodawcy zauważyli, że w szybkim tempie mogą budować większe zasięgi swojej kampanii reklamowej w Internecie niż w prasie. To, czego jednak nie wzięli pod uwagę, to właśnie wyników wspomnianych badań, czyli efektywności tych działań. Dlatego sytuacja może się jeszcze zmieniać – mówi Marek Miller.

Niszowe magazyny wciąż zyskują

Jak dodaje Miller, w kryzysowych czasach firmy coraz częściej mówią „sprawdzam" dla efektywności działań internetowych, która bywa różna, w zależności od rodzaju reklamy. – Z różnych badań wynika, że głównego banneru w witrynie internetowej potrafi nie zauważyć już nawet ok. 70 proc. internautów – konkluduje.

Monika Rychlica, szefowa działu prasy i nowych mediów w domu mediowym Initative Warszawa dodaje, że za spadki wpływów reklamowych prasy odpowiada jej spadająca sprzedaż. – Złym zjawiskiem jest pokutujące przekonanie, że prasa jest passe. To krzywdzące dla tego medium. Nasze podsumowania pokazują, że wydatki na reklamę w tytułach niszowych, często niebadanych sprzedażowo przez ZKDP, wręcz wzrosły. Dochodzi do przenoszenia środków wewnątrz budżetów przeznaczanych na prasę, bo ona przestaje być traktowana jako medium masowe, budujące dotarcie z reklamą – mówi.

Nadziei branża upatruje w cyfryzacji prasy. W USA Alliance of Audited Media (odpowiednik polskiego ZKDP) raportuje już łączną sprzedaż wydań papierowych, elektronicznych i dostępów do witryn internetowych gazet. W Polsce była mowa o zintegrowaniu badań czytelnictwa elektronicznego gazet z papierowym.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Zapytani o to, jakiemu typowi reklamy najbardziej ufają, Europejczycy w większości odpowiedzieli, że... prasie. Takiej formie promocji ufa 63 proc. z nich, podczas gdy reklamy telewizyjne budzą zaufanie 41 proc. europejskich konsumentów mediów, a internetowe: 25 proc.  Tak wynika z – opublikowanego właśnie – badania, przeprowadzonego przez fińską firmę VTT na 747 osobach w 13 europejskich krajach, między kwietniem i sierpniem ubiegłego roku. – Prawie siedmiu na dziesięciu odbiorców uznało reklamy w gazetach, magazynach i katalogach za najbardziej przydatne i godne zaufania – podaje firma.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju