Zapytani o to, jakiemu typowi reklamy najbardziej ufają, Europejczycy w większości odpowiedzieli, że... prasie. Takiej formie promocji ufa 63 proc. z nich, podczas gdy reklamy telewizyjne budzą zaufanie 41 proc. europejskich konsumentów mediów, a internetowe: 25 proc. Tak wynika z – opublikowanego właśnie – badania, przeprowadzonego przez fińską firmę VTT na 747 osobach w 13 europejskich krajach, między kwietniem i sierpniem ubiegłego roku. – Prawie siedmiu na dziesięciu odbiorców uznało reklamy w gazetach, magazynach i katalogach za najbardziej przydatne i godne zaufania – podaje firma.
Szanse na zmianę prognoz
Zdaniem Marka Millera, rzecznika komisji ds. promocji prasy, działającej przy Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, wynika to głównie z charakteru poszczególnych mediów. – Inaczej przyswaja się reklamy w gazetach i magazynach, gdzie spędza się nad nimi więcej czasu. Konsumpcja prasy jest zazwyczaj mniej pospieszna niż telewizji czy Internetu – uważa. Potwierdzają to opinie samych odbiorców. – Drukowane media mnie relaksują. Elektroniczne kojarzą mi się z pośpiechem albo z pracą – podawał jeden z badanych przez firmę VTT czytelników.
1,02 mld zł wart był rynek reklamy prasowej netto w Polsce w 2012 roku według domu mediowego Starlink
Z wynikami takich badań nie idą jednak w parze prognozy dla reklamowego rynku, według których nakłady na reklamę w magazynach w Europie sięgną w tym roku 10,6 mld dol. (będą wyższe od tych rok wcześniej tylko o 1,8 proc.), a w gazetach: ok. 26,5 mld dol., zaledwie o niecałe 0,1 proc. więcej niż przed rokiem.
W Polsce w tym roku branża spodziewa się dalszych znacznych spadków przychodów reklamowych prasy. Domy mediowe OMD i Mindshare prognozują je na poziomie do 15 proc., Agora spodziewa się w magazynach ujemnej dynamiki na poziomie 13-16 proc., a w gazetach na poziomie 22-25 proc.