Reklama
Rozwiń

Więcej Internetu w TV

Nawet dwa miliony telewizorów z dostępem do sieci może już stać w polskich domach. Pytanie, ilu widzów wykorzystuje w pełni ich możliwości.

Publikacja: 18.03.2013 23:50

W 2017 roku według Informacji Telecoms & Media takich urządzeń może być na rynku już nawet 800 mln.

W 2017 roku według Informacji Telecoms & Media takich urządzeń może być na rynku już nawet 800 mln.

Foto: Rzeczpospolita

Według szacunków firmy Samsung, spośród ok. miliona smart TV, jakie do tej pory znalazły nabywcę w Polsce, blisko połowa jest przez widzów wykorzystywana do oglądania materiałów z Internetu (poprzez specjalne aplikacje). – Ta funkcja zyskuje na popularności. W 2013 roku trudno już będzie kupić telewizor Samsunga niebędący smart TV. Ze wszystkich serii, jakie udostępniamy na rynku, tylko jedna nie posiada takiej funkcjonalności – mówi Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Jego zdaniem co drugi telewizor z dostępem do Internetu sprzedawany w Polsce to urządzenie Samsunga. Z tego wynika, że na naszym rynku może być ich już ok. 2 mln. Pytanie, jak wiele osób korzysta z aplikacji przygotowanych z myślą o smart TV lub z internetowej wyszukiwarki, by oglądać materiały oferowane w Internecie.

Na rynku zdania na temat przyszłości smart TV i connected TV są podzielone. Według firmy Informa Telecoms & Media w 2017 r.  ponad połowa z 800 mln smart TV dostępnych wówczas na rynku wciąż nie będzie wykorzystywana w przewidziany przez producenta sposób, tylko jak „zwykły" telewizor.

– Nie obawiam się takiej sytuacji. W kampaniach promocyjnych informujemy, że warto podłączać te telewizory do Internetu. Najnowsze dane pokazują, że odsetek osób, które to robi, rośnie. Wśród tych, które kupiły smart TV Samsunga w styczniu, już 70 proc. podłączyło odbiornik do sieci – przekonuje Michał Wojciechowski.

W Polsce na smart TV jest w tej chwili dostępnych ok. 70 aplikacji. Wczoraj z nowymi dołączyły Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowy Instytut Audiowizualny i Teatr Wielki – Opera Narodowa. Dzięki nim będzie można oglądać muzealne eksponaty, archiwalne zdjęcia, filmy dokumentalne i fabularne.

Z danych Samsunga wynika, że najpopularniejszymi aplikacjami opracowanymi z myślą o smart TV są te oferujące materiały od największych nadawców telewizyjnych, czyli Ipla, TVN Player i serwis TVP. – Niespodzianką była dla nas w pierwszej piątce aplikacja muzyczna Tuba FM – mówi Wojciechowski.

Materiały oglądane na telewizorach z dostępem do Internetu są możliwe do odbioru nie tylko poprzez aplikacje opracowane z myślą o smart TV – technologii Samsunga. Alternatywnym rozwiązaniem jest np. telewizja hybrydowa, czyli serwisy przygotowywane przez nadawców telewizyjnych, uzupełniające nadawany na żywo program. W Polsce tego rodzaju serwisy oferują na razie tylko TVP i Eska TV. – Chcemy połączyć w projekcie domenę usług internetowych z liniową telewizją cyfrową tak, by widz z nami został i nie odchodził do innych nowoczesnych rozwiązań. Teraz, gdy włączy program TVP, dostanie wraz z nim szereg dodatkowych informacji, które w innym przypadku otrzymałby włączając równolegle tablet, komputer lub komórkę. Chcemy,  by w 2013 roku z tej usługi korzystało regularnie 100 tys. osób – mówił „Rz" Wiesław Łodzikowski, dyrektor Ośrodka TVP Technologie. Choć telewizja hybrydowa to rozwiązanie niezależne od aplikacji przygotowywanych z myślą o platformie smart TV, Samsung powoli odblokowuje na swoich telewizorach także i tę funkcję. Zarówno zdaniem nadawców, jak i producentów telewizorów, oba systemy mogą funkcjonować na rynku równolegle.

Według prognoz Informy, w 2017 r., gdy na rynek trafi już 220 mln smart TV ( a globalnie będzie ich w użyciu ok. 800 mln) przynajmniej jeden taki odbiornik będzie miało 31 proc. gospodarstw domowych na świecie. Najwyższe nasycenie smart TV będzie w Ameryce Północnej (63 proc.) i Europie (64 proc.).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Według szacunków firmy Samsung, spośród ok. miliona smart TV, jakie do tej pory znalazły nabywcę w Polsce, blisko połowa jest przez widzów wykorzystywana do oglądania materiałów z Internetu (poprzez specjalne aplikacje). – Ta funkcja zyskuje na popularności. W 2013 roku trudno już będzie kupić telewizor Samsunga niebędący smart TV. Ze wszystkich serii, jakie udostępniamy na rynku, tylko jedna nie posiada takiej funkcjonalności – mówi Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji