Więcej Internetu w TV

Nawet dwa miliony telewizorów z dostępem do sieci może już stać w polskich domach. Pytanie, ilu widzów wykorzystuje w pełni ich możliwości.

Publikacja: 18.03.2013 23:50

W 2017 roku według Informacji Telecoms & Media takich urządzeń może być na rynku już nawet 800 mln.

W 2017 roku według Informacji Telecoms & Media takich urządzeń może być na rynku już nawet 800 mln.

Foto: Rzeczpospolita

Według szacunków firmy Samsung, spośród ok. miliona smart TV, jakie do tej pory znalazły nabywcę w Polsce, blisko połowa jest przez widzów wykorzystywana do oglądania materiałów z Internetu (poprzez specjalne aplikacje). – Ta funkcja zyskuje na popularności. W 2013 roku trudno już będzie kupić telewizor Samsunga niebędący smart TV. Ze wszystkich serii, jakie udostępniamy na rynku, tylko jedna nie posiada takiej funkcjonalności – mówi Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Jego zdaniem co drugi telewizor z dostępem do Internetu sprzedawany w Polsce to urządzenie Samsunga. Z tego wynika, że na naszym rynku może być ich już ok. 2 mln. Pytanie, jak wiele osób korzysta z aplikacji przygotowanych z myślą o smart TV lub z internetowej wyszukiwarki, by oglądać materiały oferowane w Internecie.

Na rynku zdania na temat przyszłości smart TV i connected TV są podzielone. Według firmy Informa Telecoms & Media w 2017 r.  ponad połowa z 800 mln smart TV dostępnych wówczas na rynku wciąż nie będzie wykorzystywana w przewidziany przez producenta sposób, tylko jak „zwykły" telewizor.

– Nie obawiam się takiej sytuacji. W kampaniach promocyjnych informujemy, że warto podłączać te telewizory do Internetu. Najnowsze dane pokazują, że odsetek osób, które to robi, rośnie. Wśród tych, które kupiły smart TV Samsunga w styczniu, już 70 proc. podłączyło odbiornik do sieci – przekonuje Michał Wojciechowski.

W Polsce na smart TV jest w tej chwili dostępnych ok. 70 aplikacji. Wczoraj z nowymi dołączyły Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowy Instytut Audiowizualny i Teatr Wielki – Opera Narodowa. Dzięki nim będzie można oglądać muzealne eksponaty, archiwalne zdjęcia, filmy dokumentalne i fabularne.

Z danych Samsunga wynika, że najpopularniejszymi aplikacjami opracowanymi z myślą o smart TV są te oferujące materiały od największych nadawców telewizyjnych, czyli Ipla, TVN Player i serwis TVP. – Niespodzianką była dla nas w pierwszej piątce aplikacja muzyczna Tuba FM – mówi Wojciechowski.

Materiały oglądane na telewizorach z dostępem do Internetu są możliwe do odbioru nie tylko poprzez aplikacje opracowane z myślą o smart TV – technologii Samsunga. Alternatywnym rozwiązaniem jest np. telewizja hybrydowa, czyli serwisy przygotowywane przez nadawców telewizyjnych, uzupełniające nadawany na żywo program. W Polsce tego rodzaju serwisy oferują na razie tylko TVP i Eska TV. – Chcemy połączyć w projekcie domenę usług internetowych z liniową telewizją cyfrową tak, by widz z nami został i nie odchodził do innych nowoczesnych rozwiązań. Teraz, gdy włączy program TVP, dostanie wraz z nim szereg dodatkowych informacji, które w innym przypadku otrzymałby włączając równolegle tablet, komputer lub komórkę. Chcemy,  by w 2013 roku z tej usługi korzystało regularnie 100 tys. osób – mówił „Rz" Wiesław Łodzikowski, dyrektor Ośrodka TVP Technologie. Choć telewizja hybrydowa to rozwiązanie niezależne od aplikacji przygotowywanych z myślą o platformie smart TV, Samsung powoli odblokowuje na swoich telewizorach także i tę funkcję. Zarówno zdaniem nadawców, jak i producentów telewizorów, oba systemy mogą funkcjonować na rynku równolegle.

Według prognoz Informy, w 2017 r., gdy na rynek trafi już 220 mln smart TV ( a globalnie będzie ich w użyciu ok. 800 mln) przynajmniej jeden taki odbiornik będzie miało 31 proc. gospodarstw domowych na świecie. Najwyższe nasycenie smart TV będzie w Ameryce Północnej (63 proc.) i Europie (64 proc.).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Według szacunków firmy Samsung, spośród ok. miliona smart TV, jakie do tej pory znalazły nabywcę w Polsce, blisko połowa jest przez widzów wykorzystywana do oglądania materiałów z Internetu (poprzez specjalne aplikacje). – Ta funkcja zyskuje na popularności. W 2013 roku trudno już będzie kupić telewizor Samsunga niebędący smart TV. Ze wszystkich serii, jakie udostępniamy na rynku, tylko jedna nie posiada takiej funkcjonalności – mówi Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Pozostało 86% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych