Nadciąga poprawa na reklamowym rynku?

Zdaniem ekspertów z domu maklerskiego PKO BP z danych historycznych wynika, że rynek reklamy w Polsce powinien się w końcu powoli zacząć odbijać. Zgadzają się z nimi konkurenci

Publikacja: 11.06.2013 16:43

Nadciąga poprawa na reklamowym rynku?

Foto: Bloomberg

- Historyczna zależność rynku reklamy od PKB pokazuje, że w okresach silnego spowolnienia wzrostu gospodarczego rynek reklamy notował bardzo silne spadki rzędu 15 proc., po czym w następnych dwóch-trzech kwartałach dynamika spadków malała, rozpoczynając wzrost rynku reklamy. Sądzimy, że obecne wychodzenie z dołka będzie miało podobny przebieg – napisali w swojej najnowszej analizie.

Zdaniem domu mediowego Starlink w I kwartale wartość wydatków reklamowych w Polsce sięgnęła 1,57 mld zł. To o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Całorocznie firma zakłada spadek reklamowego rynku o 4,5 proc., czyli do 7,41 mld zł. Według domu mediowego Equinox Polska cały rynek reklamy skurczy się w tym roku o 4-5 proc. i będzie wart 6,6 mld zł.

Analitycy PKO BP szacują, że polski rynek reklamy skurczył się w I kwartale o 7,5 proc. - Stacje telewizyjne sygnalizują jednak wyhamowanie negatywnej dynamiki w nadchodzących kwartałach. W naszym bazowym scenariuszu zakładamy zatem malejącą dynamikę spadku rynku do końca roku – piszą.  Ich zdaniem początek 2014 powinien przynieść wzrosty rynku reklamy w Polsce. - Nasz bazowy scenariusz zakłada także 6 proc. spadek całego rynku reklamy w 2013 roku i 6 proc. odbicie rynku w 2014 – prognozują analitycy PKO BP.

Ich zdaniem na odbiciu reklamowego rynku zyskają spółki telewizyjne: TVN i Cyfrowy Polsat.

Także analitycy domu maklerskiego BDM zalecali ostatnio "kupuj" dla TVN, wskazując m.in. na spodziewaną poprawę na reklamowym rynku. - Liczymy, że dobry klimat inwestycyjny utrzyma się na walorach spółki na co wpływać będzie poprawa sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej, zapowiadana zmiana struktura zadłużenia czy ewentualne kolejne decyzje własnościowe dotyczących poszczególnych aktywów – podawali w niedawno wystawionej rekomendacji.

Dominik Niszcz z domu maklerskiego Reiffeisen wskazywał z kolei "kupuj" dla mediowej grupy Agora, pisząc m.in., że wierzy, że analitycy zaczną uwzględniać możliwość poprawy na reklamowym rynku, co pozytywnie wpłynie na walory Agory. Dla TVN rekomendował "trzymaj", ale podniósł cenę docelową. - Sytuacja na rynku reklamy telewizyjnej poprawia się w drugim kwartale i można liczyć na powrót do dodatnich dynamik najpóźniej na początku przyszłego roku, a poprawa oglądalności w ostatnich miesiącach nastąpiła pomimo znacznego ograniczenia kosztów - napisał w komentarzu. M.in. w związku z bardziej optymistycznymi prognozami dla rynku reklamy telewizyjnej i całego biznesu płatnej telewizji, podniesiona została także cena docelowa dla Cyfrowego Polsatu, a rekomendacja została zmieniona na "kupuj".

- Historyczna zależność rynku reklamy od PKB pokazuje, że w okresach silnego spowolnienia wzrostu gospodarczego rynek reklamy notował bardzo silne spadki rzędu 15 proc., po czym w następnych dwóch-trzech kwartałach dynamika spadków malała, rozpoczynając wzrost rynku reklamy. Sądzimy, że obecne wychodzenie z dołka będzie miało podobny przebieg – napisali w swojej najnowszej analizie.

Zdaniem domu mediowego Starlink w I kwartale wartość wydatków reklamowych w Polsce sięgnęła 1,57 mld zł. To o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Całorocznie firma zakłada spadek reklamowego rynku o 4,5 proc., czyli do 7,41 mld zł. Według domu mediowego Equinox Polska cały rynek reklamy skurczy się w tym roku o 4-5 proc. i będzie wart 6,6 mld zł.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju