Potwierdziły się informacje podane przez „Rz" w sierpniu. Fundusz private equity Innova Capital ogłosił, że poprzez spółkę European Media Holding kupi Wirtualną Polskę i połączy ją z Grupą O2. W wyniku transakcji, której wartość to 375 mln zł, powstanie Grupa Wirtualna Polska. W nowej strukturze Innova ma mieć 70 proc. udziałów, a obecni udziałowcy Grupy o2 (jej założyciele i jednocześnie zarząd) 30 proc. – W ciągu dwóch–trzech lat chcielibyśmy wprowadzić powstającą spółkę na giełdę – mówi „Rz" Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający w Innova Capital.
Łączące się grupy mieszczą się w pierwszej dziesiątce największych witryn w kraju (patrz: wykres). Oprócz flagowych portali Wp.pl i o2.pl mają m.in. witryny: Wp.tv, Bloog.pl, Conceptshop.pl, Aleseriale.pl, Wrzuta.pl, Pudelek.pl,Tlen.pl, kafeteria.pl czy Sfora.pl.
Spodziewana fuzja pozwoli nowej Grupie WP przeskoczyć Grupę Onet w rankingu Megapanel. – Właśnie o to im chodzi. Ale Onet może w tej sytuacji zostać połączony z Grupą Ringier Axel Springer (RAS). Wtedy kolejność w czołówce graczy zostanie zachowana. Być może na dalsze pozycje przesuną się Facebook i YouTube – mówi jeden z naszych rozmówców z branży internetowej, proszący o zachowanie anonimowości. Według symulacji Polskich Badań Internetu, gdyby Wp.pl i o2.pl działały razem już w lipcu (z wyłączeniem portali Orange.pl i Neostrada.pl), miałyby 15 mln użytkowników.
Miejsce w czołówce zestawienia badania Megapanel jest istotne z punktu widzenia negocjacji kontraktów reklamowych, z których żyją tego rodzaju internetowe platformy. A że rynek internetowy nie jest już w Polsce tak rozpędzony, jak w poprzednich latach (w I kwartale wzrósł według IAB Polska o 9,6 proc.), walka o reklamodawców będzie zacięta.
Choć transakcję musi jeszcze prześwietlić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, branża spodziewa się, że da on firmom zielone światło.