Reklama
Rozwiń

Rynek tabletów traci impet

Ich sprzedaż wciąż idzie świetnie, ale widać, że tempo wzrostu wyraźnie maleje. W wielu krajach rynek tabletów już się nasycił.

Publikacja: 04.02.2014 01:11

Rynek tabletów traci impet

Foto: Bloomberg

Tempa wzrostów wciąż mógłby pozazdrościć tabletowej branży niejeden sektor, ale widać już, że rynek elektronicznych tabliczek rośnie coraz wolniej. Firma IDC, która pierwotnie zakładała, że w ubiegłym roku na światowym rynku uda się znaleźć nabywcę dla ponad 220 mln urządzeń, ostatecznie zaraportowała ich sprzedaż na nieco niższym poziomie. W 2013 r. na globalny rynek według niej trafiło 217,1 mln tabletów. To o 50 proc. więcej niż przed rokiem. W samym czwartym kwartale ubiegłego roku kupiliśmy na całym świecie 76,9 mln sztuk. To całkiem sporo i wciąż o 28 proc. więcej niż rok wcześniej – podało IDC. Przypomniało jednak, że rok wcześniej w czwartym kwartale wzrosty sprzedaży w ujęciu rocznym przekraczały 80 proc.

– Wyraźnie widać, że takie rynki, jak amerykański, już się tabletami mocno nasyciły, a rozwijające się wciąż odnotowują wzrosty. Ale to już nie wystarczy do podtrzymania ogromnego tempa wzrostu tego rynku z poprzednich lat – komentuje Tom Mainelli, dyrektor ds. badań w IDC. Jak dodaje, na dojrzałych rynkach będzie jeszcze rosła sprzedaż tabletów dla firm, ale rynek konsumencki zwolni m.in. z uwagi na wysokie nasycenie. Firma CCS Insight podawała niedawno, że w Wielkiej Brytanii w tym roku spodziewa się już wręcz wyraźnego spadku sprzedaży tabletów. Według jej danych w tym roku uda się tam sprzedać 14 mln tych urządzeń (przy 17 mln w 2013 roku), co nie oznacza jednak osłabienia. Liczba użytkowników tabletów ma się tam w najbliższych latach wciąż zwiększać. W tym roku sięgnie blisko 25 mln osób, ale za trzy lata będzie już wynosić prawie 10 mln więcej.

Prezent świąteczny

Jak podawała niedawno w swoich badaniach firma PewReseach Center, w USA tablet ma już 42 proc. dorosłych Amerykanów. Odsetek ten wyraźnie zwiekszył się w tradycyjnie owocnym dla producentów sprzętu RTV ostatnim kwartale roku. We wrześniu tablet miało 34 proc.

Liderem sprzedaży elektronicznych tabliczek w IV kw. 2013 roku był koncern Apple z 33,8-proc. udziałem w rynku (sprzedał 26 mln urządzeń), za nim plasował się Samsung (14,5 mln sprzedanych tabletów, 18,8 proc. udziałów w rynku), potem Amazon (sprzedaż na poziomie 5,8 mln sztuk, 7,6 proc. udziałów w globalnym rynku). Kolejne były Asus i Lenovo. – Lenovo zaczęło produkować w chińskich fabrykach wytwarzających tzw. whitebox tablets (tanie lokalne urządzenia – red.), co umożliwiło mu wprowadzanie na rynek tańszych modeli, dzięki czemu jego udział wzrósł z zaledwie 1,3 proc. rok wcześniej do 4,4 proc. w tym – komentuje Jitesh Ubrani, analityk z IDC.

Pozostali producenci – głównie  produkujący tańsze modele tabletów na rynki lokalne, także ogromny azjatycki – mieli w IV kw. 2013 r. już 30,3 proc. udziałów rynku. Sprzedaż urzadzeń produkowanych przez firmy spoza czołówki wielkich procentów wzrosła w czwartym kwartale rok do roku o prawie jedną czwartą.

Mniejsze rozmiary

Eksperci są zgodni, że coraz popularniejsze w krajach  są nie tylko tablety tańsze, ale także te mniejsze od pierwszych tego typu urządzeń wprowadzanych na rynek kilka lat temu (co często idzie w parze z niższą ceną). – Liczba kompaktowych tabletów z ekranami mniejszymi niż 8,5 cala po raz pierwszy przewyższy liczbę tradycyjnych (co najmniej 8,5 cala). Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału sprzedanych zostanie w sumie 165 mln tabletów kompaktowych, nieco więcej niż tradycyjnych (160 mln) – podawała firma Deloitte w opublikowanym niedawno raporcie z prognozami dla sektora telekomunikacji, mediów i technologii.

W Polsce sprzedaż tabletów wciąż będzie w tym roku rosła. Optymistyczne są w prognozowaniu rynku zarówno firmy badawcze, jak i sami producenci. Według podawanych przez „Rz" szacunków Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT  (ZIPSEE), w tym roku sprzeda się tu 2,01 mln tabletów: o 44 proc. więcej niż w 2013. Wpływy z ich sprzedaży wzrosną jednak tylko o 15 proc. do 260 mln euro, bo według producentów średnia cena urządzenia obniży się ze 161 euro do 129 euro.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Co jest ważne przy zakupie  tabletu – jego marka czy cena?

Stacjonarne w odwrocie

Rosnące zainteresowanie tabletami i boom zakupowy na te urządzenia coraz bardziej odbijają się na rynku komputerów stacjonarnych i laptopów. IDC szacowało, że roczna sprzedaż komputerów PC spadnie na świecie między 2012 i 2017 r. o prawie 13 proc. do nieco ponad 300 mln sztuk.

NPD Display Search właśnie podała, że znani producenci, jak: Apple, Asus, HP, Lenovo, Samsung, Sony i Toshiba, poobniżali prognozowane wysyłki produkowanych przez siebie laptopów na ten rok. Według szacunków NPD dziewięciu największych światowych producentów tego typu urządzeń może w tym roku sprzedać 134 mln sztuk, podczas gdy ich pierwotne estymacje mówiły o 152 mln. To z kolei oznacza, że sprzedaż laptopów w tym roku znów spadnie.

W Polsce IDC poinformowało niedawno, że IV kw. 2013 r. przyniósł spadki sprzedaży komputerów – stacjonarnych i przenośnych liczonych łącznie. Spadek był wyraźniej widoczny wśród klientów indywidualnych niż wśród firm i instytucji. W ostatnim kwartale ubiegłego roku sprzedało się na naszym rynku o 10 proc. mniej komputerów niż przed rokiem. Rynek komputerów stacjonarnych wzrósł o 2,1 proc. do 902 tys. sztuk (sam ZUS kupił w IV kw. 13 tys. stacjonarnych komputerów), ale przenośnych kupiono 593 tys., czyli o o 15,1 proc. mniej niż przed rokiem.

Tabletom może zagrażać rosnąca popularność tabletów–smartfonów o dużych przekątnych (5–6,9 cala), które według Deloitte będą w tym roku stanowić już jedną czwartą sprzedaży (300 mln ) wszystkich smartfonów.     —ele

Tempa wzrostów wciąż mógłby pozazdrościć tabletowej branży niejeden sektor, ale widać już, że rynek elektronicznych tabliczek rośnie coraz wolniej. Firma IDC, która pierwotnie zakładała, że w ubiegłym roku na światowym rynku uda się znaleźć nabywcę dla ponad 220 mln urządzeń, ostatecznie zaraportowała ich sprzedaż na nieco niższym poziomie. W 2013 r. na globalny rynek według niej trafiło 217,1 mln tabletów. To o 50 proc. więcej niż przed rokiem. W samym czwartym kwartale ubiegłego roku kupiliśmy na całym świecie 76,9 mln sztuk. To całkiem sporo i wciąż o 28 proc. więcej niż rok wcześniej – podało IDC. Przypomniało jednak, że rok wcześniej w czwartym kwartale wzrosty sprzedaży w ujęciu rocznym przekraczały 80 proc.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?