Rynek tabletów traci impet

Ich sprzedaż wciąż idzie świetnie, ale widać, że tempo wzrostu wyraźnie maleje. W wielu krajach rynek tabletów już się nasycił.

Publikacja: 04.02.2014 01:11

Rynek tabletów traci impet

Foto: Bloomberg

Tempa wzrostów wciąż mógłby pozazdrościć tabletowej branży niejeden sektor, ale widać już, że rynek elektronicznych tabliczek rośnie coraz wolniej. Firma IDC, która pierwotnie zakładała, że w ubiegłym roku na światowym rynku uda się znaleźć nabywcę dla ponad 220 mln urządzeń, ostatecznie zaraportowała ich sprzedaż na nieco niższym poziomie. W 2013 r. na globalny rynek według niej trafiło 217,1 mln tabletów. To o 50 proc. więcej niż przed rokiem. W samym czwartym kwartale ubiegłego roku kupiliśmy na całym świecie 76,9 mln sztuk. To całkiem sporo i wciąż o 28 proc. więcej niż rok wcześniej – podało IDC. Przypomniało jednak, że rok wcześniej w czwartym kwartale wzrosty sprzedaży w ujęciu rocznym przekraczały 80 proc.

– Wyraźnie widać, że takie rynki, jak amerykański, już się tabletami mocno nasyciły, a rozwijające się wciąż odnotowują wzrosty. Ale to już nie wystarczy do podtrzymania ogromnego tempa wzrostu tego rynku z poprzednich lat – komentuje Tom Mainelli, dyrektor ds. badań w IDC. Jak dodaje, na dojrzałych rynkach będzie jeszcze rosła sprzedaż tabletów dla firm, ale rynek konsumencki zwolni m.in. z uwagi na wysokie nasycenie. Firma CCS Insight podawała niedawno, że w Wielkiej Brytanii w tym roku spodziewa się już wręcz wyraźnego spadku sprzedaży tabletów. Według jej danych w tym roku uda się tam sprzedać 14 mln tych urządzeń (przy 17 mln w 2013 roku), co nie oznacza jednak osłabienia. Liczba użytkowników tabletów ma się tam w najbliższych latach wciąż zwiększać. W tym roku sięgnie blisko 25 mln osób, ale za trzy lata będzie już wynosić prawie 10 mln więcej.

Prezent świąteczny

Jak podawała niedawno w swoich badaniach firma PewReseach Center, w USA tablet ma już 42 proc. dorosłych Amerykanów. Odsetek ten wyraźnie zwiekszył się w tradycyjnie owocnym dla producentów sprzętu RTV ostatnim kwartale roku. We wrześniu tablet miało 34 proc.

Liderem sprzedaży elektronicznych tabliczek w IV kw. 2013 roku był koncern Apple z 33,8-proc. udziałem w rynku (sprzedał 26 mln urządzeń), za nim plasował się Samsung (14,5 mln sprzedanych tabletów, 18,8 proc. udziałów w rynku), potem Amazon (sprzedaż na poziomie 5,8 mln sztuk, 7,6 proc. udziałów w globalnym rynku). Kolejne były Asus i Lenovo. – Lenovo zaczęło produkować w chińskich fabrykach wytwarzających tzw. whitebox tablets (tanie lokalne urządzenia – red.), co umożliwiło mu wprowadzanie na rynek tańszych modeli, dzięki czemu jego udział wzrósł z zaledwie 1,3 proc. rok wcześniej do 4,4 proc. w tym – komentuje Jitesh Ubrani, analityk z IDC.

Pozostali producenci – głównie  produkujący tańsze modele tabletów na rynki lokalne, także ogromny azjatycki – mieli w IV kw. 2013 r. już 30,3 proc. udziałów rynku. Sprzedaż urzadzeń produkowanych przez firmy spoza czołówki wielkich procentów wzrosła w czwartym kwartale rok do roku o prawie jedną czwartą.

Mniejsze rozmiary

Eksperci są zgodni, że coraz popularniejsze w krajach  są nie tylko tablety tańsze, ale także te mniejsze od pierwszych tego typu urządzeń wprowadzanych na rynek kilka lat temu (co często idzie w parze z niższą ceną). – Liczba kompaktowych tabletów z ekranami mniejszymi niż 8,5 cala po raz pierwszy przewyższy liczbę tradycyjnych (co najmniej 8,5 cala). Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału sprzedanych zostanie w sumie 165 mln tabletów kompaktowych, nieco więcej niż tradycyjnych (160 mln) – podawała firma Deloitte w opublikowanym niedawno raporcie z prognozami dla sektora telekomunikacji, mediów i technologii.

W Polsce sprzedaż tabletów wciąż będzie w tym roku rosła. Optymistyczne są w prognozowaniu rynku zarówno firmy badawcze, jak i sami producenci. Według podawanych przez „Rz" szacunków Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT  (ZIPSEE), w tym roku sprzeda się tu 2,01 mln tabletów: o 44 proc. więcej niż w 2013. Wpływy z ich sprzedaży wzrosną jednak tylko o 15 proc. do 260 mln euro, bo według producentów średnia cena urządzenia obniży się ze 161 euro do 129 euro.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Co jest ważne przy zakupie  tabletu – jego marka czy cena?

Stacjonarne w odwrocie

Rosnące zainteresowanie tabletami i boom zakupowy na te urządzenia coraz bardziej odbijają się na rynku komputerów stacjonarnych i laptopów. IDC szacowało, że roczna sprzedaż komputerów PC spadnie na świecie między 2012 i 2017 r. o prawie 13 proc. do nieco ponad 300 mln sztuk.

NPD Display Search właśnie podała, że znani producenci, jak: Apple, Asus, HP, Lenovo, Samsung, Sony i Toshiba, poobniżali prognozowane wysyłki produkowanych przez siebie laptopów na ten rok. Według szacunków NPD dziewięciu największych światowych producentów tego typu urządzeń może w tym roku sprzedać 134 mln sztuk, podczas gdy ich pierwotne estymacje mówiły o 152 mln. To z kolei oznacza, że sprzedaż laptopów w tym roku znów spadnie.

W Polsce IDC poinformowało niedawno, że IV kw. 2013 r. przyniósł spadki sprzedaży komputerów – stacjonarnych i przenośnych liczonych łącznie. Spadek był wyraźniej widoczny wśród klientów indywidualnych niż wśród firm i instytucji. W ostatnim kwartale ubiegłego roku sprzedało się na naszym rynku o 10 proc. mniej komputerów niż przed rokiem. Rynek komputerów stacjonarnych wzrósł o 2,1 proc. do 902 tys. sztuk (sam ZUS kupił w IV kw. 13 tys. stacjonarnych komputerów), ale przenośnych kupiono 593 tys., czyli o o 15,1 proc. mniej niż przed rokiem.

Tabletom może zagrażać rosnąca popularność tabletów–smartfonów o dużych przekątnych (5–6,9 cala), które według Deloitte będą w tym roku stanowić już jedną czwartą sprzedaży (300 mln ) wszystkich smartfonów.     —ele

Tempa wzrostów wciąż mógłby pozazdrościć tabletowej branży niejeden sektor, ale widać już, że rynek elektronicznych tabliczek rośnie coraz wolniej. Firma IDC, która pierwotnie zakładała, że w ubiegłym roku na światowym rynku uda się znaleźć nabywcę dla ponad 220 mln urządzeń, ostatecznie zaraportowała ich sprzedaż na nieco niższym poziomie. W 2013 r. na globalny rynek według niej trafiło 217,1 mln tabletów. To o 50 proc. więcej niż przed rokiem. W samym czwartym kwartale ubiegłego roku kupiliśmy na całym świecie 76,9 mln sztuk. To całkiem sporo i wciąż o 28 proc. więcej niż rok wcześniej – podało IDC. Przypomniało jednak, że rok wcześniej w czwartym kwartale wzrosty sprzedaży w ujęciu rocznym przekraczały 80 proc.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie