Polska muzyka na plusie

Rosnące wpływy ze sprzedaży plików i dostępu do streamingu uratowały krajowy rynek przed spadkiem.

Publikacja: 25.08.2014 08:39

MP3 uratowało polską muzykę

MP3 uratowało polską muzykę

Foto: Bloomberg

W cenach hurtowych wartość polskiego rynku muzyki po pierwszym półroczu wyniosła 79 mln zł, szacuje dla „Rz" Warner Music Polska.

Cyfrowe granie?wciąż rośnie

– To oznacza, że w ujęciu rocznym wzrósł o 0,6 proc. Wpływy ze sprzedaży płyt wyniosły 59 mln zł i spadły o 4,6 proc., ale sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła o 20,4 proc. – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes koncernu Warner Music na Europę Wschodnią i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video (ZPAV).

Jak dodaje, oznacza to, że cyfrowa muzyka przyniosła w I półroczu już jedną czwartą wszystkich wpływów branży, bo ok. 20 mln zł (rok wcześniej w tym samym czasie było to jeszcze 20,8 proc.).

Gdyby chcieć policzyć całkowitą detaliczną wartość rynku muzyki w Polsce (z podatkiem VAT oraz marżami jej dystrybutorów), wynosiłaby w I półroczu ok. 126 mln zł. W całym ubiegłym roku rynek w Polsce liczony w cenach detalicznych wynosił według Warnera ok. 350 mln zł i był mniejszy o ok. 11 proc. niż rok wcześniej.

Cyfrowe nagrania przyniosły wtedy 15 proc. całego muzycznego tortu. Ale już wtedy wpływy z nich rosły w szalonym tempie. Jak podawał ZPAV – rok do roku zwiększyły się o 45 proc. i dobiły do blisko 30 mln zł.

Ponad 70 proc. tej kwoty stanowiły wpływy z reklam i opłat od użytkowników serwisów streamingujących muzykę w sieci, takich jak Spotify, WiMP, Deezer czy Muzo. Firmy nie podają oficjalnie, ilu mają płatnych użytkowników. Jak jednak dowiedziała się nieoficjalnie „Rz", z ich płatnych wersji przed wakacjami korzystało w Polsce na razie tylko ok. 80 tys. osób.

W skali światowej użytkowników takich serwisów jest już 28 mln, wynika z danych  Międzynarodowego Stowarzyszenia Branży Fonograficznej (IFPI). Liczba ta wciąż się zwiększa. Podobnie jak w Polsce, na świecie także wpływy z takich serwisów rosną najszybciej i stanowią największą część przychodów z cyfrowej muzyki.

Moda ?na przenośne głośniki

Według nowych prognoz firmy Futuresource Consulting w samych USA i Europie Zachodniej w końcu tego roku powinno być już 20 mln klientów płacących za streamingowanie muzyki w sieci. To ponaddwukrotnie więcej niż jeszcze dwa lata temu.

Tylko w tym roku wydadzą na abonamenty 3 mld dol., czyli o 60 proc. więcej niż przed rokiem. – Motorem tych procesów są przenośne urządzenia audio, w tym bezprzewodowe mobilne głośniki, które pozwalają użytkownikom na osłuchanie muzyki z serwisu streamingującego inaczej niż przez słuchawki czy stacje dokujące, jak do tej pory – komentuje David Sidebottom, starszy analityk z Futuresource Consulting.

Już jedna  trzecia rynku

Pozytywne dla cyfrowej muzyki w Polsce są także opublikowane niedawno prognozy PwC. Według nich rynek w latach 2013–2018 skurczy się wprawdzie o 2,6 proc., do 336 mln dol., ale nie z powodu przerzucania się na muzykę cyfrową. Wpływy z niej wzrosną w tym samym czasie w Polsce z 18 mln do aż 37 mln dol. i w 2018 roku będą stanowić 11 proc. całego rynku muzyki w Polsce (liczonego wraz z wpływami z koncertów) oraz prawie jedną trzecią wszystkich wpływów ze sprzedaży nagrań w dowolnej postaci.

Globalne prognozy PwC zakładają, że w przyszłym roku dojdzie do przełomu – cyfrowe wpływy branży po raz pierwszy przewyższą te ze sprzedaży nagrań na nośnikach. Ten trend jest już widoczny np. w USA i  Korei Południowej.

W cenach hurtowych wartość polskiego rynku muzyki po pierwszym półroczu wyniosła 79 mln zł, szacuje dla „Rz" Warner Music Polska.

Cyfrowe granie?wciąż rośnie

Pozostało 96% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie