Reklama
Rozwiń
Reklama

Polska muzyka na plusie

Rosnące wpływy ze sprzedaży plików i dostępu do streamingu uratowały krajowy rynek przed spadkiem.

Publikacja: 25.08.2014 08:39

MP3 uratowało polską muzykę

MP3 uratowało polską muzykę

Foto: Bloomberg

W cenach hurtowych wartość polskiego rynku muzyki po pierwszym półroczu wyniosła 79 mln zł, szacuje dla „Rz" Warner Music Polska.

Cyfrowe granie?wciąż rośnie

– To oznacza, że w ujęciu rocznym wzrósł o 0,6 proc. Wpływy ze sprzedaży płyt wyniosły 59 mln zł i spadły o 4,6 proc., ale sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła o 20,4 proc. – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes koncernu Warner Music na Europę Wschodnią i wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video (ZPAV).

Jak dodaje, oznacza to, że cyfrowa muzyka przyniosła w I półroczu już jedną czwartą wszystkich wpływów branży, bo ok. 20 mln zł (rok wcześniej w tym samym czasie było to jeszcze 20,8 proc.).

Gdyby chcieć policzyć całkowitą detaliczną wartość rynku muzyki w Polsce (z podatkiem VAT oraz marżami jej dystrybutorów), wynosiłaby w I półroczu ok. 126 mln zł. W całym ubiegłym roku rynek w Polsce liczony w cenach detalicznych wynosił według Warnera ok. 350 mln zł i był mniejszy o ok. 11 proc. niż rok wcześniej.

Cyfrowe nagrania przyniosły wtedy 15 proc. całego muzycznego tortu. Ale już wtedy wpływy z nich rosły w szalonym tempie. Jak podawał ZPAV – rok do roku zwiększyły się o 45 proc. i dobiły do blisko 30 mln zł.

Reklama
Reklama

Ponad 70 proc. tej kwoty stanowiły wpływy z reklam i opłat od użytkowników serwisów streamingujących muzykę w sieci, takich jak Spotify, WiMP, Deezer czy Muzo. Firmy nie podają oficjalnie, ilu mają płatnych użytkowników. Jak jednak dowiedziała się nieoficjalnie „Rz", z ich płatnych wersji przed wakacjami korzystało w Polsce na razie tylko ok. 80 tys. osób.

W skali światowej użytkowników takich serwisów jest już 28 mln, wynika z danych  Międzynarodowego Stowarzyszenia Branży Fonograficznej (IFPI). Liczba ta wciąż się zwiększa. Podobnie jak w Polsce, na świecie także wpływy z takich serwisów rosną najszybciej i stanowią największą część przychodów z cyfrowej muzyki.

Moda ?na przenośne głośniki

Według nowych prognoz firmy Futuresource Consulting w samych USA i Europie Zachodniej w końcu tego roku powinno być już 20 mln klientów płacących za streamingowanie muzyki w sieci. To ponaddwukrotnie więcej niż jeszcze dwa lata temu.

Tylko w tym roku wydadzą na abonamenty 3 mld dol., czyli o 60 proc. więcej niż przed rokiem. – Motorem tych procesów są przenośne urządzenia audio, w tym bezprzewodowe mobilne głośniki, które pozwalają użytkownikom na osłuchanie muzyki z serwisu streamingującego inaczej niż przez słuchawki czy stacje dokujące, jak do tej pory – komentuje David Sidebottom, starszy analityk z Futuresource Consulting.

Już jedna  trzecia rynku

Pozytywne dla cyfrowej muzyki w Polsce są także opublikowane niedawno prognozy PwC. Według nich rynek w latach 2013–2018 skurczy się wprawdzie o 2,6 proc., do 336 mln dol., ale nie z powodu przerzucania się na muzykę cyfrową. Wpływy z niej wzrosną w tym samym czasie w Polsce z 18 mln do aż 37 mln dol. i w 2018 roku będą stanowić 11 proc. całego rynku muzyki w Polsce (liczonego wraz z wpływami z koncertów) oraz prawie jedną trzecią wszystkich wpływów ze sprzedaży nagrań w dowolnej postaci.

Globalne prognozy PwC zakładają, że w przyszłym roku dojdzie do przełomu – cyfrowe wpływy branży po raz pierwszy przewyższą te ze sprzedaży nagrań na nośnikach. Ten trend jest już widoczny np. w USA i  Korei Południowej.

Media
Walka o Warner Bros. Discovery: Netflix refinansuje, Larry Ellison gwarantuje
Media
Kreml zabiera Rosjanom WhatsApp
Media
PTWP obejmuje większościowy pakiet akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama