Coraz więcej ludzi codziennie słucha radia

W I półroczu wzrósł dzienny zasięg i czas słuchania radia. Udane półrocze zaliczyły RMF, Vox i Trójka.

Aktualizacja: 13.07.2015 19:29 Publikacja: 13.07.2015 17:51

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku.

Foto: Fotorzepa/Danuta Matloch

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku. To o 6 minut więcej niż rok wcześniej. Przynajmniej na kwadrans dziennie radio włączało w tym okresie 74 proc. Polaków między 15 i 75 rokiem życia – wynika z badania RadioTrack przygotowywanego na zlecenie Komitetu Badań radiowych przez MillwardBrown.

Bez zmian w czołówce

Wśród rozgłośni ogólnopolskich pozycję lidera wzmocnił jeszcze w pierwszym półroczu krakowski RMF FM, który zwiększył dystans do drugiego wielkiego gracza: Radia Zet. Udział RMF Fm w ogólnopolskim rynku słuchalności w I półroczu wynosił 24,9 proc. przy 23,9 proc. rok wcześniej, pod czas gdy analogiczne wyniki Zetki wynosiły 13,6 proc. w tym roku oraz 15,8 proc. w ubiegłym. Dobre półrocze ma tez za sobą publiczna Trójka, której udział w rynku słuchalności poprawił się z 7,4 proc. w I półroczu 2014 r. do 7,8 proc. w I półroczu tego roku. Z 2,2 proc. do 1,8 proc. spadł natomiast udział w rynku słuchalności Radia Maryja.

Wśród rozgłośni ponadregionalnych sukcesy słuchalnościowe nadal święci Vox FM, którego udział w ogólnopolskim rynku słuchalności skoczył do 4 proc. z 2,7 proc. w I półroczu 2014 r. Wyniki Vox FM rosną od grudnia 2013 r. gdy należąca do Grupy ZPR Media Grupa Radiowa Time (oprócz Vox FM ma m.in. Radio Wawa i Radio Eska) przeformatowała Vox FM na nadającą muzykę disco i disco polo oraz przekształciła ją w rozgłośnię ponadregionalną nadająca na części częstotliwości ówczesnej sieci Eska Rock. Liderem słuchalności wśród sieci radiowych pozostaje natomiast Eska - ze stabilnym udziałem w rynku radiowej słuchalności na poziomie 7,5 proc.

Reklama rośnie dzięki zasięgowi

Rośnie nie tylko dzienny zasięg i czas słuchania radia – eksperci dość zgodnie oczekują także, że w tym roku wydatki na reklamę w radiu będą się zwiększać szybciej niż całościowe nakłady na reklamę w Polsce. Dom mediowy ZenithOptimedia w swojej czerwcowej prognozie dla polskiego rynku reklamy zwiększył nawet prognozę dynamiki reklamowego rynku w Polsce w tym roku do 3,2 proc. (z 2,7 proc. podawanych wcześniej). A Agora oczekuje, że w tym roku na promocję w radio firmy wydadzą o 4-6 proc. więcej niż rok wcześniej. – Reklama radiowa cechuje się wysoką dynamiką wzrostów na tle innych segmentów rynku już od wielu kwartałów. To medium cenione przez reklamodawców ze względu na swój duży zasięg i szybkość działania. Koszt realizacji kampanii reklamowej w radiu jest stosunkowo nieduży, a szybkość jej realizacji bardzo wysoka - mówił Bartosz Hojka, prezes Agory (ma ponadregionalne Tok FM oraz sieci Złote Przeboje i Rock Radio) poproszony o wyjaśnienie wysokiego 15-proc. wzrostu wydatków na reklamę radiową w I kwartale.

Podobnie uważa Izabela Albrychiewicz, prezes domu mediowego MEC Poland. - Stabilny udział radia w torcie reklamowym, utrzymujący się od lat, jest pochodną m.in. stabilnej konsumpcji tego medium. Zasięg tygodniowy radia od co najmniej dekady, pozostaje na zbliżonym poziomie (ok. 93 proc.), a jego użyteczność w kampaniach okazuje się wciąż wysoka – m.in. w zakresie szybkiego budowania świadomości reklamowanego produktu. Jak pokazały nasze ostatnie badania dla branży FMCG, ludzie dobrze zapamiętują marki i produkty promowane w radiu – mówi.

Leszek Kozioł, wiceprezes ZPR

Media Radio w Polsce od wielu lat radzi sobie dobrze na tle innych mediów. Nie dotknął nas kryzys roku 2008 i co roku obserwujemy w radiu dodatnią dynamikę, wyższą niż dynamika całego rynku. Substytucja Internetu i serwisów streamingowych nie zabrała radiu słuchaczy ani reklam a ta część, słuchaczy, która korzysta z Internetu, najczęściej wybiera streamy stacji on-air. Internet dla stacji radiowych jest więc dodatkowym kanałem dystrybucji, uzupełnieniem podstawowej oferty, kanałem komunikacji dwustronnej z naszymi odbiorcami i obszarem badania ich potrzeb.

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku. To o 6 minut więcej niż rok wcześniej. Przynajmniej na kwadrans dziennie radio włączało w tym okresie 74 proc. Polaków między 15 i 75 rokiem życia – wynika z badania RadioTrack przygotowywanego na zlecenie Komitetu Badań radiowych przez MillwardBrown.

Bez zmian w czołówce

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO