4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku. To o 6 minut więcej niż rok wcześniej. Przynajmniej na kwadrans dziennie radio włączało w tym okresie 74 proc. Polaków między 15 i 75 rokiem życia – wynika z badania RadioTrack przygotowywanego na zlecenie Komitetu Badań radiowych przez MillwardBrown.
Bez zmian w czołówce
Wśród rozgłośni ogólnopolskich pozycję lidera wzmocnił jeszcze w pierwszym półroczu krakowski RMF FM, który zwiększył dystans do drugiego wielkiego gracza: Radia Zet. Udział RMF Fm w ogólnopolskim rynku słuchalności w I półroczu wynosił 24,9 proc. przy 23,9 proc. rok wcześniej, pod czas gdy analogiczne wyniki Zetki wynosiły 13,6 proc. w tym roku oraz 15,8 proc. w ubiegłym. Dobre półrocze ma tez za sobą publiczna Trójka, której udział w rynku słuchalności poprawił się z 7,4 proc. w I półroczu 2014 r. do 7,8 proc. w I półroczu tego roku. Z 2,2 proc. do 1,8 proc. spadł natomiast udział w rynku słuchalności Radia Maryja.
Wśród rozgłośni ponadregionalnych sukcesy słuchalnościowe nadal święci Vox FM, którego udział w ogólnopolskim rynku słuchalności skoczył do 4 proc. z 2,7 proc. w I półroczu 2014 r. Wyniki Vox FM rosną od grudnia 2013 r. gdy należąca do Grupy ZPR Media Grupa Radiowa Time (oprócz Vox FM ma m.in. Radio Wawa i Radio Eska) przeformatowała Vox FM na nadającą muzykę disco i disco polo oraz przekształciła ją w rozgłośnię ponadregionalną nadająca na części częstotliwości ówczesnej sieci Eska Rock. Liderem słuchalności wśród sieci radiowych pozostaje natomiast Eska - ze stabilnym udziałem w rynku radiowej słuchalności na poziomie 7,5 proc.
Reklama rośnie dzięki zasięgowi
Rośnie nie tylko dzienny zasięg i czas słuchania radia – eksperci dość zgodnie oczekują także, że w tym roku wydatki na reklamę w radiu będą się zwiększać szybciej niż całościowe nakłady na reklamę w Polsce. Dom mediowy ZenithOptimedia w swojej czerwcowej prognozie dla polskiego rynku reklamy zwiększył nawet prognozę dynamiki reklamowego rynku w Polsce w tym roku do 3,2 proc. (z 2,7 proc. podawanych wcześniej). A Agora oczekuje, że w tym roku na promocję w radio firmy wydadzą o 4-6 proc. więcej niż rok wcześniej. – Reklama radiowa cechuje się wysoką dynamiką wzrostów na tle innych segmentów rynku już od wielu kwartałów. To medium cenione przez reklamodawców ze względu na swój duży zasięg i szybkość działania. Koszt realizacji kampanii reklamowej w radiu jest stosunkowo nieduży, a szybkość jej realizacji bardzo wysoka - mówił Bartosz Hojka, prezes Agory (ma ponadregionalne Tok FM oraz sieci Złote Przeboje i Rock Radio) poproszony o wyjaśnienie wysokiego 15-proc. wzrostu wydatków na reklamę radiową w I kwartale.
Podobnie uważa Izabela Albrychiewicz, prezes domu mediowego MEC Poland. - Stabilny udział radia w torcie reklamowym, utrzymujący się od lat, jest pochodną m.in. stabilnej konsumpcji tego medium. Zasięg tygodniowy radia od co najmniej dekady, pozostaje na zbliżonym poziomie (ok. 93 proc.), a jego użyteczność w kampaniach okazuje się wciąż wysoka – m.in. w zakresie szybkiego budowania świadomości reklamowanego produktu. Jak pokazały nasze ostatnie badania dla branży FMCG, ludzie dobrze zapamiętują marki i produkty promowane w radiu – mówi.