Reklama
Rozwiń
Reklama

Coraz więcej ludzi codziennie słucha radia

W I półroczu wzrósł dzienny zasięg i czas słuchania radia. Udane półrocze zaliczyły RMF, Vox i Trójka.

Aktualizacja: 13.07.2015 19:29 Publikacja: 13.07.2015 17:51

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku.

Foto: Fotorzepa/Danuta Matloch

4 godziny i 32 minuty – przez tyle czasu średnio słuchaliśmy codziennie radia w I półroczu tego roku. To o 6 minut więcej niż rok wcześniej. Przynajmniej na kwadrans dziennie radio włączało w tym okresie 74 proc. Polaków między 15 i 75 rokiem życia – wynika z badania RadioTrack przygotowywanego na zlecenie Komitetu Badań radiowych przez MillwardBrown.

Bez zmian w czołówce

Wśród rozgłośni ogólnopolskich pozycję lidera wzmocnił jeszcze w pierwszym półroczu krakowski RMF FM, który zwiększył dystans do drugiego wielkiego gracza: Radia Zet. Udział RMF Fm w ogólnopolskim rynku słuchalności w I półroczu wynosił 24,9 proc. przy 23,9 proc. rok wcześniej, pod czas gdy analogiczne wyniki Zetki wynosiły 13,6 proc. w tym roku oraz 15,8 proc. w ubiegłym. Dobre półrocze ma tez za sobą publiczna Trójka, której udział w rynku słuchalności poprawił się z 7,4 proc. w I półroczu 2014 r. do 7,8 proc. w I półroczu tego roku. Z 2,2 proc. do 1,8 proc. spadł natomiast udział w rynku słuchalności Radia Maryja.

Wśród rozgłośni ponadregionalnych sukcesy słuchalnościowe nadal święci Vox FM, którego udział w ogólnopolskim rynku słuchalności skoczył do 4 proc. z 2,7 proc. w I półroczu 2014 r. Wyniki Vox FM rosną od grudnia 2013 r. gdy należąca do Grupy ZPR Media Grupa Radiowa Time (oprócz Vox FM ma m.in. Radio Wawa i Radio Eska) przeformatowała Vox FM na nadającą muzykę disco i disco polo oraz przekształciła ją w rozgłośnię ponadregionalną nadająca na części częstotliwości ówczesnej sieci Eska Rock. Liderem słuchalności wśród sieci radiowych pozostaje natomiast Eska - ze stabilnym udziałem w rynku radiowej słuchalności na poziomie 7,5 proc.

Reklama rośnie dzięki zasięgowi

Rośnie nie tylko dzienny zasięg i czas słuchania radia – eksperci dość zgodnie oczekują także, że w tym roku wydatki na reklamę w radiu będą się zwiększać szybciej niż całościowe nakłady na reklamę w Polsce. Dom mediowy ZenithOptimedia w swojej czerwcowej prognozie dla polskiego rynku reklamy zwiększył nawet prognozę dynamiki reklamowego rynku w Polsce w tym roku do 3,2 proc. (z 2,7 proc. podawanych wcześniej). A Agora oczekuje, że w tym roku na promocję w radio firmy wydadzą o 4-6 proc. więcej niż rok wcześniej. – Reklama radiowa cechuje się wysoką dynamiką wzrostów na tle innych segmentów rynku już od wielu kwartałów. To medium cenione przez reklamodawców ze względu na swój duży zasięg i szybkość działania. Koszt realizacji kampanii reklamowej w radiu jest stosunkowo nieduży, a szybkość jej realizacji bardzo wysoka - mówił Bartosz Hojka, prezes Agory (ma ponadregionalne Tok FM oraz sieci Złote Przeboje i Rock Radio) poproszony o wyjaśnienie wysokiego 15-proc. wzrostu wydatków na reklamę radiową w I kwartale.

Podobnie uważa Izabela Albrychiewicz, prezes domu mediowego MEC Poland. - Stabilny udział radia w torcie reklamowym, utrzymujący się od lat, jest pochodną m.in. stabilnej konsumpcji tego medium. Zasięg tygodniowy radia od co najmniej dekady, pozostaje na zbliżonym poziomie (ok. 93 proc.), a jego użyteczność w kampaniach okazuje się wciąż wysoka – m.in. w zakresie szybkiego budowania świadomości reklamowanego produktu. Jak pokazały nasze ostatnie badania dla branży FMCG, ludzie dobrze zapamiętują marki i produkty promowane w radiu – mówi.

Reklama
Reklama

Leszek Kozioł, wiceprezes ZPR

Media Radio w Polsce od wielu lat radzi sobie dobrze na tle innych mediów. Nie dotknął nas kryzys roku 2008 i co roku obserwujemy w radiu dodatnią dynamikę, wyższą niż dynamika całego rynku. Substytucja Internetu i serwisów streamingowych nie zabrała radiu słuchaczy ani reklam a ta część, słuchaczy, która korzysta z Internetu, najczęściej wybiera streamy stacji on-air. Internet dla stacji radiowych jest więc dodatkowym kanałem dystrybucji, uzupełnieniem podstawowej oferty, kanałem komunikacji dwustronnej z naszymi odbiorcami i obszarem badania ich potrzeb.

Media
PTWP obejmuje większościowy pakiet akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama