Polska Press zmieni właściciela? Orlen daje głos w sprawie mediów lokalnych

Wydawca „Super Expressu” i właściciel portalu Wirtualna Polska – to podmioty, które obecnie wymieniane są wśród zainteresowanych kupnem lokalnych tytułów medialnych przejętych w 2021 r. przez Orlen.

Publikacja: 20.02.2024 11:58

Polska Press zmieni właściciela? Orlen daje głos w sprawie mediów lokalnych

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Grupa ZPR, wydająca dziennik „Super Express” i prowadząca sieć radiostacji Eska złożyła ofertę zakupu wydawnictwa Polska Press – podał dziś rano Presserwis, internetowe ramię magazynu „Press”.

Nie sprecyzowano kiedy to się stało, a Zbigniew Benbenek, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej ZPR, nie chciał tej konkretnej informacji skomentować.

W ostatnich dniach Presserwis podał także, że przejęciem Polska Press może być zainteresowana także Wirtualna Polska Holding. Stało się to po tym jak Jacek Świderski, prezes WPH podtrzymał w wywiadzie dla PAP, że firma jest zainteresowana przejęciami w segmencie medialnym i podał kwotę, którą grupa ma na zakupy ogółem. 

Czytaj więcej

Orlen zarobił miliardy na okazyjnym przejęciu PGNiG

WPH, która w ostatnich latach przejmowała głównie biznesy działające za pośrednictwem internetu i budowała konkurencję dla mediów tradycyjnych, nie komentuje, czy interesuje je Polska Press i czy prowadzi w tej sprawie rozmowy. – Holding WP jest aktywny na polu transakcji M&A, również w ramach rozwoju działalności mediowej. Nigdy nie komentujemy jednak szczegółów naszych planów biznesowych ani procesów akwizycyjnych – brzmi komentarz Michała Siegiedy, dyrektora biura komunikacji korporacyjnej w WPH.

Przejęcie mediów lokalnych to polityczny temat 

Informacje o potencjalnej sprzedaży Polska Press pojawiały się już w minionym roku, w kontekście wydzielania do osobnej spółki serwisów Nasze Miasta i możliwych zmian politycznych.

Wszystko działo się bowiem przed wyborami parlamentarnymi. Po rozstrzygnięciu wyborów, w listopadzie Wirtualnemedia.pl napisały, że „jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki” skończyło się zainteresowanie Polska Press.

Serwis podał wtedy też, że kilka tygodni wcześniej jedna z dużych grup medialnych zgłosiła pisemnie gotowość przystąpienia do rozmów o możliwościach nabycia wydawnictwa od Orlenu. Miała to nie być jedyna oferta.

Teraz nadchodzą wybory samorządowe i temat zmian właścicielskich w lokalnych mediach stał się znowu gorący.

Czytaj więcej

Daniel Obajtek był inwigilowany przez ABW. Służby miały użyć Pegasusa

Szef ZPR zmienia zdanie

Sprzedaż Polska Press poza Orlen jest o tyle prawdopodobna, że nowa ekipa rządzącą rewiduje działania poprzedników, a jeden z jej ministrów – Adam Bodnar, w roli rzecznika praw obywatelskich – był przeciwnikiem konsolidacji Polska Press przez Orlen. RPO zabiegał, aby Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie zgodził się na transakcję. 

Dodatkowo, według Presserwisu w Polska Press miało odbyć się badanie due dilligence. Nie podano kiedy.

– Od wielu lat jesteśmy strategicznie zainteresowani zakupem Polska Press i składaliśmy oferty. Mając 42 oddziały Eski, widzimy olbrzymie synergie i jesteśmy w stanie przedłużyć żywot gazet – powiedział portalowi Zbigniew Benbenek, właściciel ZPR.  Jesienią ub.r., po wyborach, twierdził jednak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że Polska Press byłoby kłopotem.

Co na to wszystko Orlen? Czy Polska Press jest wystawiona na sprzedaż? Edyta Olkowicz z biura prasowego koncernu nie odpowiedziała nam na to pytanie. - O naszych działaniach informujemy w komunikatach —  powiedziała Olkowicz. 

W Orlenie niedawno zmienił się skład zarządu. Spółka ma p.o. prezesa. 

Ile za media lokalne zapłacił Orlen

Orlen w 2021 r. zapłacił za wydawnictwo 210 mln zł. Daniel Obajtek, ówczesny prezes paliwowej grupy mówił w wywiadzie dla „Super Expressu”:  - Musimy mieć spółki, które będą obsługiwały nasz biznes nie tylko pod względem technicznym, lecz także informacyjnym. Według niego, Polska Press stanowiła logiczne uzupełnienie posiadanego przez Orlen domu mediowego, spółki Ruch i inwestycji e-commerce.

W 2023 roku wszystkie dzienniki Polska Press rozchodziły się w 99,07 tys. egzemplarzy (dane: Polskie Badania Czytelnictwa), a serwisy internetowe tej grupy odwiedziło 16,9 mln internautów (Mediapanel PBI/Gemius). Według Presserwisu, Polska Press i Grupa ZPR Media miałyby w styczniu łącznie 19,1 mln internautów i wyprzedziłyby Grupę Agora (18,8 mln).

Grupa ZPR, wydająca dziennik „Super Express” i prowadząca sieć radiostacji Eska złożyła ofertę zakupu wydawnictwa Polska Press – podał dziś rano Presserwis, internetowe ramię magazynu „Press”.

Nie sprecyzowano kiedy to się stało, a Zbigniew Benbenek, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej ZPR, nie chciał tej konkretnej informacji skomentować.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Maciej Miłosz dołącza do działu gospodarczo-biznesowego „Rzeczpospolitej”
Media
Subskrypcje „Rzeczpospolitej” dla studentów i pracowników Collegium Civitas
Media
Dystrybutorzy i producenci filmów w Polsce biją finansowe rekordy. Oto powód
Media
Netflix bije kwartalne prognozy i ostrzega. Wyjdzie silnie poza streaming?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Media
Bruksela uznaje platformę porno za VLOP i… każe chronić nieletnich i ujawnić reklamy