W projekcie nowej „dużej" ustawy medialnej zapisane, jest że Polskie Radio będzie mieć m.in. całodobowy program informacyjny. Mowa jest o nadawanej naziemnie cyfrowo kanale PR24, który ma jednak znikome dotarcie do słuchaczy, którzy wciąż nie zaczęli kupować koniecznych do słuchania cyfrowego radia nowych odbiorników. W radiu pojawił się pomysł wykorzystania formuły PR24 na częstotliwościach używanych dziś przez publiczną Czwórkę.

- Jest taki pomysł. Z tego, co wiem, władze Polskiego Radia zamierzają zmienić Czwórkę w radio „mówione". O szczegóły proszę pytać w radiu – mówi w rozmowie z „Rz" Krzysztof Czabański, wiceminister kultury odpowiedzialny za przygotowanie ustawy o mediach narodowych.

To, że w Czwórce są planowane zmiany, potwierdza Iwona Kostka-Kwiatkowska, dyrektor Agencji Promocji Polskiego Radia, wcześniej dyrektor Czwórki.

– Trwają prace nad koncepcją zmiany formuły Czwórki, o szczegółach będziemy informować w przyszłości - mówi tylko.

Zmiana profilu młodzieżowej obecnie Czwórki, tym razem oznaczałaby stworzenie pierwszej w historii konkurencji dla należącego do Agory „mówionego" radia Tok FM, , które ma za sobą bardzo udane miesiące. Z badań Radio Track wynika, że między listopadem ubiegłego roku i styczniem tego Czwórka miała 0,5 proc. udziałów w rynku słuchalności, podczas gdy analogiczny udział w czasie słuchania Tom FM wyniósł 1,8 proc. i był to wynik rekordowydla tej rozgłośni.

– Codziennie radia Tok FM słucha ponad 700 tys. ludzi – mówił Bartosz Hojka, prezes Agory, który pomysłem Polskiego Radia zaskoczony nie jest.

– W zasadzie jestem zdziwiony, że taka decyzja nie została podjęta wcześniej. Polskie Radio ma do tego odpowiednie zasoby, w tym częstotliwości. Konkurencja na rynku jest dobra, potraktowalibyśmy start takiego projektu jako wydarzenie analogiczne do uruchomienia TVP Info w czasie, gdy już istniał TVN24 – mówi.

Czwórka w nowej odsłonie mogłaby stać się konkurencją ponadregionalnej Tok FM (ma zasięg w 19 miastach), bo ma zasięg ogólnopolski (choć w praktyce nie obejmuje on dokładnie obszaru całego kraju), także obejmujących miasta zamieszkałe przez potencjalnych słuchaczy tego formatu radiowego.

Eksperci są jednak wobec tej zmiany wstrzemięźliwi i podkreślają, że powody kilkakrotnie przeformatowywanego już w przeszłości Programu IV (był wcześniej radiem Bis, a potem Radiem Euro), mogą być tym razem czysto polityczne.

Autopromocja
Ranking Samorządów

Poznaj najlepsze samorządy w Polsce

WEŹ UDZIAŁ

– Rynek radiowy w ogóle jest dosyć hermetyczny i stacje radiowe sporo eksperymentują ostatnio z formatami, w wyniku czego coraz mniej reprezentowane są np. na rynku stacje grające rocka, a następuje przesunięcie w kierunku rozgłośni grających stare przeboje. Nie wiadomo, które z tych pomysłów się sprawdzą – mówi Alfred Ejsmont, odpowiedzialny za segment reklamy radiowej w domu mediowym Universal McCann.