Płatne telewizje przenoszą się do internetu

Amerykański AT&T rusza z pakietami kanałów tv online. Zdaniem analityków to początek końca telewizji satelitarnej.

Aktualizacja: 30.11.2016 05:17 Publikacja: 29.11.2016 19:30

Foto: 123RF

Po ubiegłorocznym przejęciu największej amerykańskiej platformy satelitarnej DirecTV amerykański gigant telekomunikacyjny AT&T uzupełnia ofertę o całkiem nową usługę DirecTV Now. W jej ramach, na wzór Netfliksa czy HBO Now, można teraz wykupić sobie w Internecie, nie mając anteny satelitarnej ani wieloletniej umowy z operatorem – całe pakiety kanałów telewizyjnych. – Rozszerzamy nasze portfolio o ofertę dla tych, którzy cenią sobie treści premium, ale chcą też więcej swobody w zawieraniu umów, co lepiej wpisuje się w ich styl życia – mówił John Stankey, szef AT&T Entertainment Group.

Ceny pakietów DirecTV Now wahają się od 35 dol. miesięcznie (za dostęp do 60 kanałów) do 70 dol. (za ponad 120 stacji). Oferta nie będzie więc wymierzona w takich graczy jak Netflix, którzy za znacznie mniejszą kwotę sprzedają widzom dostęp do poszczególnych filmów i seriali, a nie normalnych kanałów telewizyjnych.

Wygoda bez kabla

Ruch AT&T wpisuje się w amerykański trend do „odcinania kabla", czyli rezygnowania z ofert tradycyjnych płatnych telewizji, najczęściej z przyczyn oszczędnościowych i przenoszenia się widzów do Internetu. Według „The Wall Street Journal" internetowa platforma Amazon Prime chce jeszcze bardziej wejść w obszar działania tradycyjnych telewizji i szuka sposobu na zakup praw do relacji sportowych z wyższej półki, takich jak np. NBA i NFL.

Zdaniem ekspertów może to spowodować na rynku płatnych telewizji spore zmiany. – Wszyscy moi klienci od dawna uważali, że taka zmiana w końcu kiedyś na rynku nastąpi, a potem stanie się standardem, podobnie jak jest nim dziś sprzedawanie muzyki poprzez serwisy streamingowe, takie jak Spotify. Użytkownik ceni sobie wygodę, a żadne inne medium nie daje mu dziś takiej swobody jak Internet – mówi Mirosław Godlewski, starszy doradca w Boston Consulting Group odpowiedzialny za sektor TMT.

Jego zdaniem upowszechnienie się tego rodzaju rozwiązań będzie początkiem końca telewizyjnych rozwiązań satelitarnych. – Po co nam telewizja satelitarna, skoro wszystko, co dziś oferuje, dostępne będzie w Internecie? W mojej ocenia takie rozwiązania, wraz z poprawianiem się dostępu do łącz światłowodowych i jakości takich połączeń, są przyszłością usług telewizyjnych i ich nową generacją – uważa.

Ruchu AT&T nie skomentowała nam platforma nc+, która nie ma internetowego serwisu całkowicie niezależnego od innych swoich usług, ale od kilku miesięcy oferuje Unlimited TV. To możliwość oglądania telewizji poprzez aplikację nc+ go lub stronę ncplusgo.pl bez zużywania limitu internetu, ale można ją wykupić tylko razem z pakietem dostępowym do internetu.

Cyfrowy Polsat widzi z kolei podobieństwo między nową usługą AT&T a swoją platformą Ipla, która umożliwia wykupienie w sieci dostępu do 77 stacji.

– Ipla proponuje albo zakup pojedynczych treści albo pakiety, które zawierają połączenie różnych treści. Do kupienia osobno mamy np. Pakiet FilmBox Live z treściami tylko tego nadawcy – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Sieć wyznacza reguły

Nadawanie stacji telewizyjnych w internecie wymaga od dystrybutorów i samych nadawców wysiłku prawnego. – W przypadku nadawania materiałów online prawa autorskie są inne niż te, jakie dotychczas posiadali tradycyjni operatorzy płatnej telewizji. Wszystko wskazuje na to, że AT&T ma już jednak takie internetowe prawa do nadawania kanałów telewizyjnych w internecie – mówi Mirosław Godlewski.

Po ubiegłorocznym przejęciu największej amerykańskiej platformy satelitarnej DirecTV amerykański gigant telekomunikacyjny AT&T uzupełnia ofertę o całkiem nową usługę DirecTV Now. W jej ramach, na wzór Netfliksa czy HBO Now, można teraz wykupić sobie w Internecie, nie mając anteny satelitarnej ani wieloletniej umowy z operatorem – całe pakiety kanałów telewizyjnych. – Rozszerzamy nasze portfolio o ofertę dla tych, którzy cenią sobie treści premium, ale chcą też więcej swobody w zawieraniu umów, co lepiej wpisuje się w ich styl życia – mówił John Stankey, szef AT&T Entertainment Group.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście