Reklama

Wielkie stacje tracą udziały, ale reklama telewizyjna rośnie

W I półroczu łączny udział czterech największych kanałów telewizyjnych w ogólnopolskiej widowni wynosił niespełna 39 proc. Ale ich zsumowane cennikowe przychody z reklam wzrosły o niemal 6 proc.

Publikacja: 04.07.2017 20:09

Wielkie stacje tracą udziały, ale reklama telewizyjna rośnie

Foto: Bloomberg

Liderem szerokiej widowni (czyli widzów powyżej 4. roku życia) w I półroczu był Polsat z udziałem na poziomie 11,14 proc. Za nim uplasował się kanał TVP1, a następnie – TVN i TVP2. Jednak łączny udział tzw. wielkiej czwórki ogólnopolskich stacji znów w ciągu roku spadł: z prawie 42 proc. do niecałych 39 proc., wynika z zestawienia firmy Nielsen Audience Measurement.

– Spadki udziałów w widowni wielkiej czwórki następują głównie kosztem stacji TVP1 i TVP2. Zimą pomagali im jeszcze skoczkowie narciarscy i ich dobre występy, ale wiosną kanały te nie poradziły sobie z nowymi ramówkami. Tutaj prym w grupie komercyjnej (czyli widzów w wieku 16–49 lat – red.) wiodły TVN i Polsat – komentuje Paweł Piasecki, dyrektor ds. komunikacji i biznesu w agencji Starcom.

W grupie komercyjnej pierwsze miejsce pod względem udziałów w rynku miał TVN (12,83 proc.), przed Polsatem (12,69 proc.). – Lato to okres powtórek, ale jesień zapowiada się na okres mocnej walki stacji z wielkiej czwórki. Już teraz pojawiają się informacje o ich nowych produkcjach i premierach serialowych, mających pozwolić na efektywną walkę o udziały w rynku oglądalności – komentuje Piasecki.

Najwyższe wpływy reklamowe miał w I półroczu Polsat – ponad 2 mld zł i było to o 14,3 proc. więcej niż rok wcześniej, co oznacza znacznie szybszy wzrost, niż wykazał cały telewizyjny rynek brutto, czyli liczony bez uwzględniania rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom (9 proc.). Za nim znalazł się TVN z 1,5 mld zł wpływów brutto (wzrost rok do roku o 7,6 proc.).

Reklama
Reklama

Czołówkę najchętniej oglądanych programów w I półroczu zdominowały relacje sportowe, z czerwcowym meczem eliminacyjnym do mistrzostw świata w piłce nożnej Polska–Rumunia. Oglądało go w Polsacie 7,26 mln widzów.

– Dobre występy polskich reprezentantów to gwarancja oglądalności dla stacji. Dlatego Polsat mocno liczy na reprezentację Polski w piłce nożnej, a TVP na dobre występy polskich klubów w europejskich rozgrywkach futbolowych – mówi Piasecki.

Liderem szerokiej widowni (czyli widzów powyżej 4. roku życia) w I półroczu był Polsat z udziałem na poziomie 11,14 proc. Za nim uplasował się kanał TVP1, a następnie – TVN i TVP2. Jednak łączny udział tzw. wielkiej czwórki ogólnopolskich stacji znów w ciągu roku spadł: z prawie 42 proc. do niecałych 39 proc., wynika z zestawienia firmy Nielsen Audience Measurement.

– Spadki udziałów w widowni wielkiej czwórki następują głównie kosztem stacji TVP1 i TVP2. Zimą pomagali im jeszcze skoczkowie narciarscy i ich dobre występy, ale wiosną kanały te nie poradziły sobie z nowymi ramówkami. Tutaj prym w grupie komercyjnej (czyli widzów w wieku 16–49 lat – red.) wiodły TVN i Polsat – komentuje Paweł Piasecki, dyrektor ds. komunikacji i biznesu w agencji Starcom.

Reklama
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
TVN może zmienić właściciela. Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama