Polska nadal wśród internetowych liderów

Kraje Europy Środkowej i Wschodniej mogą się pochwalić najwyższym tempem wzrostu wartości zakupów w sieci – podaje Ecommerce Europe.

Publikacja: 23.07.2017 19:11

Polska nadal wśród internetowych liderów

Foto: 123RF

Polska już od lat znajduje się w czołówce najszybciej rosnących rynków handlu internetowego. Mimo utrzymującej się od lat wysokiej dynamiki nasz rynek nie zwalania – według organizacji Ecommerce Europe w ostatnich 12 miesiącach urósł 25 proc., co daje mu piąte miejsce w Europie.

Wzrost zaufania konsumentów

Rozwija się znacznie szybciej niż średnia w Europie. Organizacja prognozuje, że w tym roku europejski handel internetowy urośnie o 14 proc., do 603 mld euro. Branżowi eksperci podkreślają, że wzrost jest efektem rosnącego zaufania konsumentów, którzy coraz częściej decydują się na zakupy w ten sposób. Liczba kupujących online rośnie bowiem wolno, a za wzrost odpowiadają głównie osoby już zaznajomione z transakcjami online. Błyskawicznie rozwijają się też nowe kategorie online. W Europie Zachodniej to segment produktów spożywczych, a w Polsce oferta gastronomiczna.

Wzrost rynku to też efekt otwartości na nowe formy płatności. – W naszym kraju nie doświadczyliśmy skutków upadków banków elektronicznych, więc Polacy nie mają negatywnych doświadczeń związanych z e-bankowością. Z tego powodu chętnie dokonują płatności elektronicznych i nie boją się nowych technologii – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. – Dowodem na to może być fakt, że największy polski bank właśnie świętuje 1,5 mln aktywnych użytkowników swojej aplikacji mobilnej. Polscy internauci to również e-konsumenci, którzy coraz więcej i częściej wydają na e-zakupy – dodaje Zieliński.

Województwo świętokrzyskie odstaje

Polski e-handel rozwija się też w bardzo zróżnicowany sposób. Z analizy platformy Shoper na próbie 10 tys. e-sklepów wynika, że w województwach mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. sklepów internetowych.

Najmniej jest z kolei zlokalizowanych w województwie świętokrzyskim. Sklepy tam założone odnotowują też najniższą sprzedaż w Polsce, ich udział w całości e-sprzedaży w kraju wynosi niecałe 1 proc. Nieco lepiej radzą sobie sklepy w województwach opolskim i lubuskim.

– Te założone w województwach o małej liczbie e-biznesów i niskiej średniej liczbie transakcji nie są jednak wcale skazane na porażkę. Można podać wiele przykładów sklepów, które dzięki swojej specjalizacji produktowej lub innym wyróżniającym je cechom potrafiły się świetnie rozwinąć – mówi Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce. – E-handel odbywa się poza granicami – nie tylko krajów, ale i miast, powiatów i gmin. Kluczowe dla sukcesu e-sklepu są identyfikacja potrzeb swojej grupy docelowej i znalezienie niszy – dodaje.

– Nie tak trudno uruchomić sklep w internecie. Tak naprawdę to, co stanowi o sukcesie danej marki, to trafienie do odpowiedniej grupy klientów z odpowiednimi produktami – mówi Mirosław Angielczyk, właściciel firmy zielarskiej Dary Natury i pomysłodawca sklepu z ziołami i produktami z Podlasia ZiołowyZakatek.pl. Zdaniem Angielczyka podlaska lokalizacja działa na korzyść firmy. – Mimo oddalenia od centrum możemy zaoferować to, za czym tęsknią nasi klienci – dodaje.

Opinia

Aleksander Naganowski, polski oddział Mastercard Europe

Nasze najnowsze badanie Digital Evolution Index potwierdza, że Polska jest na ścieżce szybkiego rozwoju i ma potencjał, żeby w niedługim czasie dołączyć do grona najbardziej ucyfrowionych państw na świecie. Pozytywnym sygnałem jest gotowość Polaków do używania nowych rozwiązań technologicznych, którą bardzo dobrze widać w obszarze płatności, zakupów i finansów. Liczne badania opinii prowadzone na zlecenie MasterCard pokazują, że polscy konsumenci wykazują postawę dużej otwartości i chętnie korzystają z cyfrowych usług, bankowości elektronicznej czy e-commerce.

Polska już od lat znajduje się w czołówce najszybciej rosnących rynków handlu internetowego. Mimo utrzymującej się od lat wysokiej dynamiki nasz rynek nie zwalania – według organizacji Ecommerce Europe w ostatnich 12 miesiącach urósł 25 proc., co daje mu piąte miejsce w Europie.

Wzrost zaufania konsumentów

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił