Firma PwC udostępniła dziś część raportu „Global Entertainment &Media Outlook 2021-2025” dotyczącą Polski. Prognozuje w nim, że w tym roku wydatki na media i rozrywkę w naszym kraju wyniosą prawie 9,61 mld dol., a w przyszłym o 877 mln dol. więcej, czyli około 10,5 mld dol. Do 2025 r. branża będzie rozwijać się w średniorocznym tempie ponad 6 proc. – przewidują analitycy PwC. Najszybciej rosnącym segmentem będą serwisy streamingowe z treściami wideo (ang. OTT, over the top).

Takie było tempo spadku sektora w 2020 r. za sprawą pandemii i rygorów z nią związanych. Najsilniej Covid-19 uderzył w kina, których przychody w minionym roku PwC szacuje na zaledwie 95 mln dol., podczas gdy w 2019 r. uzyskały 324 mln dol. (ponad 1 mld zł). Bieżący rok powinien przynieść kinom odbicie, jednak jak podkreślają eksperci PwC, wyniki będą jednak wciąż odległe od tych osiąganych w 2019 roku.

„Uda się prawdopodobnie do nich wrócić najwcześniej w 2023 r.” – oceniają autorzy raportu.

W pandemii silnie ucierpiały także takie branże jak organizatorzy konferencji (spadek ze 126 mln dol. do 40 mln dol.) oraz koncertów muzycznych (spadek ze 179 mln dol. do 43 mln dol.).

Segmentem, który nie odnotował spadku, a wręcz przeciwnie była reklama internetowa. Wpływy z kampanii w sieci wyniosły w ub.r. 1,22 mld dol. Jak zauważa PwC, nie ziściły się obawy, że skurczy się o 1,1 proc. Średnioroczna stopa wzrostu w latach 2020-2025 wyniesie 3,67 proc. – prognozuje doradcza firma. Przy czym zdecydowana część wzrostu przypaść ma na reklamę mobilną (wzrost średnio co roku o 7 proc.).

Także w telewizji reklamodawcy będą zostawiać więcej pieniędzy, ale wydatki na to medium mają wrócić do poziomu sprzed pandemii dopiero w 2024 r. – prognozuje PwC. W 2019 r. na reklamę w telewizji wydano 966 mln dol., w 2020 r. 856 mln dol. „Jeżeli chodzi o perspektywy na przyszłość, prognozowane przez ekspertów PwC tempo odbudowy rynku (w średniorocznym tempie 3,17 proc. do 2025) spowoduje, że wynik odnotowany przed pandemią zostanie przekroczony dopiero w 2024 roku” – czytamy w omówieniu raportu.

Rosnąć, ale bardzo wolno ma pod względem przychodów sektor płatnej telewizji. „W latach 2020-2025 polski rynek telewizji i wideo będzie się rozwijał w średniorocznym tempie 1,48 proc.. Największa część przychodów będzie pochodziła z abonamentów za usługi telewizyjne. Przychód z ich tytułu wzrośnie z 1,68 mld dol. w 2020 roku do 1,86 mld dol. w 2025 roku” – prognozuje PwC. Platformy płatnej telewizji utracą 500 tys. abonentów w ciągu 5 lat – szacują eksperci. Z 10,7 mln w 2020 r. grono to ma się skurczyć do 10,2 mln w 2025 r. „Wzrost przychodów będzie wynikał przede wszystkim z większej liczby usług premium oferowanych dotychczasowym klientom” – oceniono.

Za to dynamicznie – średnio o 12,5 proc. rocznie – powiększać mają się przychody serwisów streamingowych. Z 543 mln dol. w 2020 r. ich wpływy mają urosnąć w 2025 r. do blisko 1 mld dol. Dokładnie, wg PwC wyniosą wówczas 981 mln dol.

Podobną wartość będzie miał w 2025 r. rynek gier wideo. W tym segmencie średnioroczna stopa wzrostu w latach 2020-2025 ma wynieść 6,1 proc. Dzięki temu pod koniec badanej perspektywy wartość rynku sięgnie 970 mln dol.

Autopromocja
BLACK WEEKEND

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Istotne odbicie wg. PwC odnotuje w bieżącym roku rynek prasowy, któremu pandemia mocno dała się we znaki. Po spadku z 695 ml dol. do 621 mln dol. w tym roku urośnie o 6 proc. Zdaniem autorów raportu w kolejnych latach dominować mają spadki. Największe z nich dotknął reklamy drukowanej w czasopismach.

W skali globalnej branża mediów i rozrywki skurczyła się w 2020 r. o 3,8 proc. do 2 bln dol. Prognozy PwC pokazują jednak, że w 2021 i 2022 roku jest szansa na odbicie: wzrosty mają wynieść 6,5, i 6,7 proc. Średnioroczna stopa wzrostu dla lat 2019-2025 wyniesie 3,5 proc., zaś dla lat 2020-2025 5 proc.

Najszybsze tempo wzrostu do 2025 r. notować będą: usługi związane z wirtualną rzeczywistością (VR), kina, reklama OOH (w tym na nośnikach cyfrowych) oraz OTT.