– Pakiety potrójnej usługi telekomunikacyjnej (tzw. triple play – telefon‚ Internet‚ telewizja) najszybciej tanieją w krajach Europy Wschodniej – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Point-Topic. Według analiz tej firmy średnia cena pakietu oferowanego przez operatorów telekomunikacyjnych (bez uwzględnia sieci telewizji kablowej) wynosi w naszym regionie 57 dol. i spadła w ciągu ostatniego kwartału o 13 proc.Stawki polskich operatorów plasują się nieznacznie poniżej tej średniej: Telekomunikacji Polskiej trzeba płacić miesięcznie około 108 zł‚ a Telefonii Dialog – 96 zł.
– Użytkownicy więcej niż jednej usługi rzadziej rezygnują z usług operatora. W okresie trwania umowy przynoszą też telekomom statystycznie wyższe przychody niż abonenci samych usług dostępu do Internetu – twierdzi Fiona Vanier‚ analityk Point-Topic. Korzystne dla operatorów są nawet pakiety dwóch usług, np. cyfrowej telewizji i Internetu. W tym przypadku także najbardziej atrakcyjna cenowo oferta jest dostępna w Europie Wschodniej ze średnim abonamentem w wysokości 32 dol. Na rynkach Europy Zachodniej konsumenci są zamożniejsi, więc operatorzy mogą dyktować wyższe ceny (72 dolary). Konkurencja jest za to ostrzejsza‚ dlatego bardziej zależy im na promowaniu pakietów usług‚ co ogranicza odpływ klientów. Według analiz Point-Topic pakiet: linia telefoniczna plus Internet, kosztuje w krajach Europy Zachodniej 56 dolarów miesięcznie i jest tylko o dolara droższy niż średnia cena samego łącza internetowego.
Na Dalekim Wschodzie‚ na tak konkurencyjnych rynkach jak Korea Płd.‚ Japonia czy Hongkong‚ cały pakiet może być nawet tańszy niż pojedyncza usługa internetowa. Jeszcze szybciej tanieją pakiety‚ w których tradycyjna linia telefoniczna zastąpiona jest usługą telefonii internetowej (dużo tańsza w utrzymaniu dla operatora). W Europie Zachodniej i południowej Azji takie pakiety są tańsze o 25 – 30 proc. od ceny samego łącza internetowego.
W Polsce korzyści z abonowania pakietów usług nie są jeszcze tak oczywiste‚ ale kilkuprocentowe upusty są już normą. Konkurencja na naszym rynku jest jednak znacznie słabsza niż w innych regionach świata. Usługi telewizyjne dopiero niedawno weszły do oferty firm telekomunikacyjnych i sprawiają im jeszcze kłopoty techniczne. Liczba ich abonentów w Polsce wedle szacunków „Rzeczpospolitej” może wynosić 60 – 70 tys.‚ czyli 0‚9 proc. rynku płatnej telewizji. Sieci kablowe i platformy satelitarne obsługują ok. 8 mln abonentów.