Przygotowujemy kanał dla kobiet z charakterem

Rozmowa z Bartoszem Witakiem, wiceprezesem MTV Networks International Emerging Markets

Publikacja: 12.10.2010 14:00

Przygotowujemy kanał dla kobiet z charakterem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Gumowski Jerzy Gumowski

[b]Rz: Zgadza się Pan z szacunkami Starlinka, które mówią o kilkudziesięcioprocentowym wzroście wpływów stacji tematycznych po I półroczu? Ile ten wzrost może wynieść w całym 2010 r.? [/b]

[b]Bartosz Witak:[/b] My w tej części roku myślimy już raczej o tym, jak będzie wyglądał następny, bo Viacom, w skład którego wchodzi MTV Networks Polska, od tego roku zmienił rok budżetowy - właśnie 30 września skończyliśmy poprzedni. To, co mi wydaje się rozsądną prognozą dla całego rynku reklamy telewizyjnej w 2011 roku, to 7-10 proc. w tym roku jako średnia, gdzie wzrost generują stacje tematyczne, które pojedynczo mogą odnotowywać 15-20 proc. wzrosty wpływów. Dla nas ważne jest, kto w głównej mierze generuje na telewizyjnym rynku wzrost i wiemy już na pewno, że nie są to największe kanały ogólnotematyczne. Rynek zdał sobie sprawę z tego, że choć to te kanały gwarantują masowe dotarcie do widza, to właśnie stacje tematyczne gwarantują widownię sprofilowaną. A każdy reklamodawca jest koniec końców zainteresowany dotarciem do swojej, ściśle określonej grupy docelowej. Wiele z tych kanałów nie stanowi siły samej w sobie, ale masowo (a jest ich już ponad 150 w polskiej wersji językowej, choć nie wszystkie emitują na swych antenach reklamy) powodują osłabienie dotychczasowych graczy, rozdających karty.

[b]Wzrosty wpływów stacji tematycznych wynikają z większej liczby zamieszczanych reklam czy z wyższych cen?[/b]

Nie da się ukryć, że w naszym przypadku jest więcej reklam. W tym roku w całości wypełniliśmy bloki reklamowe naszych anten. Jedynym kanałem, w którym tak nie było, był dziecięcy Nickelodeon Polska, ale to wynika z naszej polityki - nie chcemy tam nimi epatować. Możliwości zwiększania wpływów mamy tylko kilka: to m.in. podnoszenie cen i zwiększanie liczby osób, do których docieramy z przekazem reklamowym przy konkretnym programie, czyli tzw. ilość ratingów. Możemy też rozwijać naszą ofertę kanałów. I te dwie ostatnie rzeczy mieszczą się w naszej strategii na kolejne lata. Chcemy i uatrakcyjniać istniejące portfolio i poszerzać je o nowe stacje.

[b]O jakie stacje? Oprócz nowego kanału dla dzieci?[/b]

W każdej chwili możemy już ruszyć z nowym kanałem dla najmłodszych dzieci Nick Junior. Drugi kanał, który mamy zamiar udostępnić pod koniec I kwartału przyszłego roku, to kanał Nick HD - nadawany w wysokiej rozdzielczości. Polski rynek jest bardzo ciekawy i istotny dla nadawców z całego świata. Dlatego często jesteśmy tzw. rynkiem pilotażowym, także technologicznie, na którym zaszczepia się nowe rozwiązania i produkty i - jeśli się sprawdzą - przenosi je na inne rynki.

[b]To prawda, że chcą Państwo mieć też kanał dla mężczyzn?[/b]

Tak. Co więcej - chcemy mieć też kanał dla kobiet. Za te projekty odpowiada polski oddział MTV Networks. To jest perspektywa I połowy 2011 roku. Być może będzie między startem tych stacji różnica jednego kwartału i stacja dla mężczyzn wystartuje później. Kanały kobiece w Polsce mają generalnie charakter poradnikowy. My chcemy zaoferować rozrywkę - i to nie tylko w rozumieniu familijnym - kobietom, które mają charakter, chcą się pośmiać i nie szukają kolejnej porcji informacji na temat tego ‘jak być kobietą’, bo to akurat dobrze wiedzą. Drugi kanał, który już w 2011 roku zaoferujemy polskim widzom będzie miejscem dla mężczyzn, gdzie znajdzie się seria formatów akcji podanych w programach typu reality shows, seriach dokumentów czy też filmów i seriali akcji.

[b]A czy międzynarodowo MTV myślało już o kanale w 3D? Bo inni nadawcy myślą.[/b]

Absolutnie tak, myślimy o tym. Mamy unikalne programy, jakimi są rejestrowane przez nas koncerty i wydarzenia muzyczne. I wokół nich budujemy teraz swoje portfolio w 3D. Transmitujemy przecież np. MTV Europe Music Awards, ale też serię światowych koncertów gwiazd - MTV World Stage. Bazując na tym opracowujemy naszą ofertę w 3D. Jesteśmy już po pierwszych testach, próbowaliśmy też nagrywania teledysków w 3D. Teraz opracowywany jest już tylko model biznesowy dla tego typu działalności i myślę, że w niedługim czasie globalnie będziemy o tym głośno mówić.

[b]W jaki sposób nadawcy mogą jeszcze zwiększać przychody? Sprzedają Państwo swoje produkcje innym firmom?[/b]

Tak, w ramach MTV Networks działa jednostka, która się w tym specjalizuje i sprzedaje z biblioteki Nickelodeon czy MTV programy nadawcom z całego świata. Także polskim. Niedawno np. program dla dzieci "Dora poznaje świat" z portfolio Nickelodeona zakupiła TVP i mamy nadzieję, że juź niedługo po raz pierwszy nasza produkcja zostanie pokazana w dużej stacji naziemnej. Nadawcy tacy jak my mogą też próbować zaistnieć w świecie Internetu, w telewizji mobilnej oraz próbować dokładać swoje produkty do serwisów VoD. Wszystko to jest niezmiernie ważne w kontekście wieloplatformowości oferty rynkowej, ale póki co nie buduje pożądanej przez nas skali biznesu. Wciąż dużo ważniejsze jest dla nas zwiększanie skali działania i budowanie masy krytycznej poprzez otwieranie i umacnianie pozycji kolejnych kanałów.

[b]Myśleli Państwo o nadawaniu ich w ramach naziemnej telewizji cyfrowej?[/b]

Przyglądamy się temu rynkowi. W Polsce jest ok. 13 mln gospodarstw domowych, z czego 9,5 mln klientów mają łącznie platformy cyfrowe i operatorzy kablowi, którym do "zgarnięcia" z rynku pozostało jeszcze ok. 1,5-2 mln gospodarstw. Jeśli do tego dojdzie, odbiorców płatnej telewizji będzie ponad 11 mln. Wynika z tego, że różnica pomiędzy ogólnopolskim dotarciem z kanałem przez naziemną telewizję cyfrową, a dotarciem z nim drogą satelitarną i kablową jest stosunkowo niewielka. Największy zasięg gwarantują nadawcom jednak kanały niepłatne, a to z kolei ma wpływ na stosowany przez nich model biznesowy. Dlatego też ważny będzie ostateczny model rozliczeń przyjęty dla naziemnej telewizji cyfrowej na dalszych etapach jej rozwoju i być może będzie się on kiedyś wpisywał w nasz model działania.

[b]Sami produkujecie państwo programy? Bo duzi producenci spodziewają się, że w związku z boomem na rynku małych stacji niedługo zaczną u nich zamawiać produkcje stacje tematyczne[/b]

Taki scenariusz przewidzieliśmy już 2 lata temu, dlatego w ramach spółki utworzyliśmy dom produkcyjny Impact Productions, który w regionie Emerging Markets zajmuje się tego typu produkcjami. Dotyczy to szczególnie formatów cyklicznych, takich jak list przebojów (np. realizowana w Afryce seria Uncompressed dla MTVNHD) czy innych programów rozrywkowych i reality shows (np. MTV Cribs, Moja własna gwiazda, Shibuya).

Impact Productions nie ogranicza nam oczywiście możliwości skorzystania z usług lokalnych domów produkcyjnych. Zazwyczaj przed podjęciem decyzji o produkcji zapraszamy do przetargu kilka domów produkcyjnych. Niestety jednak takich wyspecjalizowanych firm wciąż jest mało, choć widać już spore zmiany w ofertach dużych domów produkcyjnych.

[b]Rz: Zgadza się Pan z szacunkami Starlinka, które mówią o kilkudziesięcioprocentowym wzroście wpływów stacji tematycznych po I półroczu? Ile ten wzrost może wynieść w całym 2010 r.? [/b]

[b]Bartosz Witak:[/b] My w tej części roku myślimy już raczej o tym, jak będzie wyglądał następny, bo Viacom, w skład którego wchodzi MTV Networks Polska, od tego roku zmienił rok budżetowy - właśnie 30 września skończyliśmy poprzedni. To, co mi wydaje się rozsądną prognozą dla całego rynku reklamy telewizyjnej w 2011 roku, to 7-10 proc. w tym roku jako średnia, gdzie wzrost generują stacje tematyczne, które pojedynczo mogą odnotowywać 15-20 proc. wzrosty wpływów. Dla nas ważne jest, kto w głównej mierze generuje na telewizyjnym rynku wzrost i wiemy już na pewno, że nie są to największe kanały ogólnotematyczne. Rynek zdał sobie sprawę z tego, że choć to te kanały gwarantują masowe dotarcie do widza, to właśnie stacje tematyczne gwarantują widownię sprofilowaną. A każdy reklamodawca jest koniec końców zainteresowany dotarciem do swojej, ściśle określonej grupy docelowej. Wiele z tych kanałów nie stanowi siły samej w sobie, ale masowo (a jest ich już ponad 150 w polskiej wersji językowej, choć nie wszystkie emitują na swych antenach reklamy) powodują osłabienie dotychczasowych graczy, rozdających karty.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie