Groupon najszybciej rozwijającym się biznesem w sieci

W przeciwieństwie do internetowych gigantów nie został stworzony przez programistów z Doliny Krzemowej. Mimo to jest najszybciej rozwijającym się w historii biznesem w sieci

Publikacja: 11.11.2010 10:48

Groupon najszybciej rozwijającym się biznesem w sieci

Foto: Bloomberg

Założony zaledwie 2 lata temu Groupon, serwis internetowy ze zniżkami na produkty i usługi, ma już 20 mln użytkowników, a jego wartość może wkrótce dojść do poziomu 3 mld dol. Jeszcze w kwietniu, po 17 miesiącach działalności Groupon był wyceniany na 1,35 mld dol. Według analityków przychody firmy ze sprzedaży w tym roku sięgną 500 mln dol. Ani Google, ani Amazon, Facebook, Twitter czy Ebay nie osiągnęli tak rewelacyjnego wyniku, w tak krótkim czasie.

-To bardzo nietypowe, żeby nowopowstała firma tak szybko osiągnęła tak wielką wartość – mówi Eric Lefkofsky z chicagowskiego LightBanku, który inwestuje w Gropupona.

Tylko YouTube osiągnął pierwszy miliard dolarów szybciej, ale już od pięciu lat nie przynosi zysku. Groupon za to zarabia i to już od 7 miesiąca działalności.

[srodtytul]Jak to działa?[/srodtytul]

Przykładowo pan Stanisław prowadzi restaurację. Chciałby mieć więcej klientów, więc zgłasza się do Groupona. Proponuje kupony o wartości 50 zł na dania w swojej restauracji, za kwotę 20 zł. Groupon wystawia taką ofertę na określony czas na swoją stronę dodatkowo wysyłające emaila do każdego ze swoich subskrybentów z informacją o promocji. Serwis podgrzewa emocje klientów stawiając warunek, że oferta będzie zrealizowana dopiero wtedy kiedy w czasie trwania sprzedaży (zazwyczaj 24h lub 48h) znajdzie się na nią określona grupa chętnych.

Załóżmy, że w tym przypadku pan Stanisław ustalił ze stroną, że będzie to 1000 kuponów. Zachęceni okazyjną ceną ludzie zaczynają zamawiać kupony, które rozchodzą się jak świeże bułeczki. Ostatecznie ilość sprzedanych kuponów sięga 1600 sztuk, a pan Stanisław już zaciera ręce. Fakt, że będzie serwował swoje dania być może po kosztach wcale mu nie przeszkadza, bo dobrze wie, że wielu z klientów wróci później do niego, a niektórzy przekażą informację o jego doskonałej kuchni swoim znajomym.

Groupon zgarnia prowizję ze sprzedanych kuponów i wszyscy są zadowoleni – serwis ma czysty zysk, pan Stanisław wyśmienitą reklamę, a klienci niskie ceny.

[srodtytul]Inny niż najwięksi[/srodtytul]

Groupon jest inny niż technologiczni giganci Internetowi. Strona jest banalnie prosta w swojej budowie, firma nie powstała w Dolinie Krzemowej i nie stworzył jej mózgowiec - programista. Serwis wymyślił i założył w 2008 roku Andrew Mason – pianista, absolwent studiów muzycznych na Nothwest University w Chicago. Mansonowi bez zbędnego bawienia się w pisanie skomplikowanych linijek kodu udało się połączyć klientów z sieci z realnymi przedsiębiorstwami.

Trzydziestolatek zarządza dziś imperium, które jest obecne w 29 krajach w tym w Polsce. Aktualnie spółka szuka dodatkowego finansowania, które według ekspertów pozwoli jej w najbliższym czasie osiągnąć wartość 3 mld dol.

Firma zatrudnia 2600 pracowników, to osiem razy więcej niż Twitter i o 1000 więcej niż Facebook, który wystartował 4 lata wcześniej. Podczas gdy społecznościowy lider zatrudnia w większości programistów i informatyków, cztery piąte pracowników Grouponu stanowią sprzedawcy. To kolejna cecha odróżniająca serwis od cudownych przedsięwzięć sieci.

[srodtytul]Naśladowcy[/srodtytul]

Prostota działania Grouponu stała się także jego największym problemem. Serwis w samych Stanach Zjednoczonych ma już 200 naśladowców. Również w Polsce powstały konkurencyjne, opierające się na dokładnie tej samej zasadzie strony. Według Lefkofskyego firma może pokonać konkurencję oferując więcej ciekawszych promocji.

- Na całym świecie powstają klony Grouponu, ale to my oferujemy najlepsze kupony promocyjne i najciekawsze zniżki – komentuje bankier.

Jak na razie Groupon utrzymuje swoją pozycję dzięki pierwszeństwu na rynku, ale wkrótce nieprawdopodobny sukces spółki może zostać zachwiany.

Założony zaledwie 2 lata temu Groupon, serwis internetowy ze zniżkami na produkty i usługi, ma już 20 mln użytkowników, a jego wartość może wkrótce dojść do poziomu 3 mld dol. Jeszcze w kwietniu, po 17 miesiącach działalności Groupon był wyceniany na 1,35 mld dol. Według analityków przychody firmy ze sprzedaży w tym roku sięgną 500 mln dol. Ani Google, ani Amazon, Facebook, Twitter czy Ebay nie osiągnęli tak rewelacyjnego wyniku, w tak krótkim czasie.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem