Rozliczanie e-gazet po nowemu

W gorącej atmosferze wydawcy przegłosowali wczoraj kolejne nowe regulacje dotyczące rozliczania sprzedaży elektronicznych wydań gazet i czasopism

Publikacja: 15.12.2010 01:35

Rozliczanie e-gazet po nowemu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Przyjęte rozwiązanie zgłoszone przez Izbę Wydawców Prasy jako kompromisowe w sytuacji zaostrzającego się konfliktu między wydawcami poparte zostało 67 głosami wydawców zgromadzonych na zjeździe Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP). Alternatywne rozwiązania zgłoszone przez Ruch i spółkę eGazety zajmującą się sprzedażą elektronicznych wydań prasy uzyskały odpowiednio 13 i 11 głosów.

Po prawie roku debaty w ZKDP, jak rozliczać e-wydania, by nie dochodziło do kreowania ich sprzedaży, wśród wydawców nadal nie ma zgody. Dyskusje powoduje przyjęta w czerwcu zasada mówiąca, że każda firma kupująca e–wydania prasy w liczbie powyżej dziewięciu musi na piśmie poświadczyć, że kupuje je np. dla swoich pracowników, a nie po to, by je bezpłatnie rozdać. Jak przyznają wydawnictwa i kolporterzy e-prasy, zamawiające prenumeraty elektroniczne firmy i urzędy nie chcą przekazywać takich poświadczeń.

[wyimek]50 egz. po przekroczeniu tej liczby trzeba poświadczyć e-prenumeratę[/wyimek]

Przyjęte wczoraj przepisy opracowane przez IWP zakładają m.in., że poświadczenia zostaną, ale trzeba je dostarczać do ZKDP tylko w przypadku prenumerat powyżej 50 egzemplarzy. Przeciwko temu opowiada się m.in. Presspublica wydająca „Rz”, „Parkiet” i „Życie Warszawy”. – To nakłada na nas obowiązek, o którym wiemy, że jest niewykonalny – argumentował Jan Chmiel, dyrektor sprzedaży w Presspublice.

Wśród wydawców są też zwolennicy zaostrzenia przepisów zaproponowanych przez IWP. – Byłem bardzo niezadowolony z kompromisowego rozwiązania. Uważam, że regulacje powinny być bardziej rygorystyczne – mówił Jerzy Baczyński, prezes Polityki Spółdzielni Pracy (wydawca „Polityki”). Za wersją IWP opowiedział się m.in. Witold Woźniak, prezes wydawnictwa Bauer (wydawca m.in. „Twojego Stylu” i „Pani”).

To niejedyna zmiana na rynku elektronicznych wydań. Czeka go niebawem także konsolidacja. Notowany na rynku NewConnect e-Kiosk poinformował 2 listopada , że podpisał list intencyjny w sprawie przejęcia 100 proc. konkurencyjnych eGazet, w zamian za co właściciel eGazet (spółka Kariera.pl) obejmie nowe udziały w e-Kiosku. Do 15 grudnia mają zostać ustalone warunki tej transakcji.

Przyjęte rozwiązanie zgłoszone przez Izbę Wydawców Prasy jako kompromisowe w sytuacji zaostrzającego się konfliktu między wydawcami poparte zostało 67 głosami wydawców zgromadzonych na zjeździe Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP). Alternatywne rozwiązania zgłoszone przez Ruch i spółkę eGazety zajmującą się sprzedażą elektronicznych wydań prasy uzyskały odpowiednio 13 i 11 głosów.

Po prawie roku debaty w ZKDP, jak rozliczać e-wydania, by nie dochodziło do kreowania ich sprzedaży, wśród wydawców nadal nie ma zgody. Dyskusje powoduje przyjęta w czerwcu zasada mówiąca, że każda firma kupująca e–wydania prasy w liczbie powyżej dziewięciu musi na piśmie poświadczyć, że kupuje je np. dla swoich pracowników, a nie po to, by je bezpłatnie rozdać. Jak przyznają wydawnictwa i kolporterzy e-prasy, zamawiające prenumeraty elektroniczne firmy i urzędy nie chcą przekazywać takich poświadczeń.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie