Reklama

Rozliczanie e-gazet po nowemu

W gorącej atmosferze wydawcy przegłosowali wczoraj kolejne nowe regulacje dotyczące rozliczania sprzedaży elektronicznych wydań gazet i czasopism

Publikacja: 15.12.2010 01:35

Rozliczanie e-gazet po nowemu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Przyjęte rozwiązanie zgłoszone przez Izbę Wydawców Prasy jako kompromisowe w sytuacji zaostrzającego się konfliktu między wydawcami poparte zostało 67 głosami wydawców zgromadzonych na zjeździe Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP). Alternatywne rozwiązania zgłoszone przez Ruch i spółkę eGazety zajmującą się sprzedażą elektronicznych wydań prasy uzyskały odpowiednio 13 i 11 głosów.

Po prawie roku debaty w ZKDP, jak rozliczać e-wydania, by nie dochodziło do kreowania ich sprzedaży, wśród wydawców nadal nie ma zgody. Dyskusje powoduje przyjęta w czerwcu zasada mówiąca, że każda firma kupująca e–wydania prasy w liczbie powyżej dziewięciu musi na piśmie poświadczyć, że kupuje je np. dla swoich pracowników, a nie po to, by je bezpłatnie rozdać. Jak przyznają wydawnictwa i kolporterzy e-prasy, zamawiające prenumeraty elektroniczne firmy i urzędy nie chcą przekazywać takich poświadczeń.

[wyimek]50 egz. po przekroczeniu tej liczby trzeba poświadczyć e-prenumeratę[/wyimek]

Przyjęte wczoraj przepisy opracowane przez IWP zakładają m.in., że poświadczenia zostaną, ale trzeba je dostarczać do ZKDP tylko w przypadku prenumerat powyżej 50 egzemplarzy. Przeciwko temu opowiada się m.in. Presspublica wydająca „Rz”, „Parkiet” i „Życie Warszawy”. – To nakłada na nas obowiązek, o którym wiemy, że jest niewykonalny – argumentował Jan Chmiel, dyrektor sprzedaży w Presspublice.

Wśród wydawców są też zwolennicy zaostrzenia przepisów zaproponowanych przez IWP. – Byłem bardzo niezadowolony z kompromisowego rozwiązania. Uważam, że regulacje powinny być bardziej rygorystyczne – mówił Jerzy Baczyński, prezes Polityki Spółdzielni Pracy (wydawca „Polityki”). Za wersją IWP opowiedział się m.in. Witold Woźniak, prezes wydawnictwa Bauer (wydawca m.in. „Twojego Stylu” i „Pani”).

Reklama
Reklama

To niejedyna zmiana na rynku elektronicznych wydań. Czeka go niebawem także konsolidacja. Notowany na rynku NewConnect e-Kiosk poinformował 2 listopada , że podpisał list intencyjny w sprawie przejęcia 100 proc. konkurencyjnych eGazet, w zamian za co właściciel eGazet (spółka Kariera.pl) obejmie nowe udziały w e-Kiosku. Do 15 grudnia mają zostać ustalone warunki tej transakcji.

Przyjęte rozwiązanie zgłoszone przez Izbę Wydawców Prasy jako kompromisowe w sytuacji zaostrzającego się konfliktu między wydawcami poparte zostało 67 głosami wydawców zgromadzonych na zjeździe Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP). Alternatywne rozwiązania zgłoszone przez Ruch i spółkę eGazety zajmującą się sprzedażą elektronicznych wydań prasy uzyskały odpowiednio 13 i 11 głosów.

Po prawie roku debaty w ZKDP, jak rozliczać e-wydania, by nie dochodziło do kreowania ich sprzedaży, wśród wydawców nadal nie ma zgody. Dyskusje powoduje przyjęta w czerwcu zasada mówiąca, że każda firma kupująca e–wydania prasy w liczbie powyżej dziewięciu musi na piśmie poświadczyć, że kupuje je np. dla swoich pracowników, a nie po to, by je bezpłatnie rozdać. Jak przyznają wydawnictwa i kolporterzy e-prasy, zamawiające prenumeraty elektroniczne firmy i urzędy nie chcą przekazywać takich poświadczeń.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama