Coraz więcej Internautów płaci za materiały w Internecie

Najchętniej wybierana jest muzyka, ale także np. aplikacje na e-gadżety, czyli aplikacje na elektroniczne gadżety i oprogramowanie

Publikacja: 05.01.2011 03:14

Dane uzyskane od 755 internautów w USA (próba reprezentatywna) nie są tak zachwycające

Dane uzyskane od 755 internautów w USA (próba reprezentatywna) nie są tak zachwycające

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wyniki badań, jakie przeprowadziło centrum Pew Internet & American Life Project, wykazują, że za treści w sieci zapłaciło już 65 proc. amerykańskich internautów.

Pozytywnie ocenia to Paul Verna, starszy analityk eMarketera, który przytacza te badania: – To stawia płatne treści w sieci na jednym poziomie z zakupami materialnych dóbr w sieci oraz usług turystycznych – obie te kategorie także są już opłacane przez ok. dwie trzecie amerykańskich Internautów – mówi Verna. – To generalnie dobry wskaźnik dla całej branży, pozostawiający jednak właścicieli treści zamieszczanych w sieci z tym samym problemem, z jakim borykają się od lat: jak przekonać do płacenia w Internecie więcej ludzi – dodaje.

[srodtytul]Muzyka i software[/srodtytul]

Dane uzyskane od 755 internautów w USA (próba reprezentatywna) nie są tak zachwycające, jeśli weźmie się pod uwagę, że obejmują właściwie wszystkie kategorie płatności za wirtualne dobra w Internecie.

Najwięcej Amerykanów – 33 proc. – płaci w sieci za muzykę i oprogramowanie (software). 22 proc. przelewa w sieci pieniądze za zakup aplikacji, które umożliwiają np. skorzystanie z zasobów sieci na smartfonach czy tabletach. Niecała jedna piąta z nich zapłaciła już co najmniej raz za zagranie w grę w sieci, a 18 proc. – za dostęp do najnowszych informacji.

Co więcej, kolejne 11 proc. maniaków Internetu już płaci za tzw. treści premium (czyli np. hasłowane płatne serwisy specjalistyczne). Amerykański internauta wydaje w sieci na takie dobra miesięcznie ok. 10 dolarów, przy czym najwyższy odsetek (23 proc.) korzysta z płatnych subskrypcji – mniej popularny jest model pojedynczej płatności za ściągnięte treści czy streaming (czyli np. odpłatne oglądanie programu czy filmu z serwera nadawcy).

[srodtytul]Trudno zmusić do płacenia za newsy[/srodtytul]

Zdaniem polskiej branży internetowej zmuszenie internautów do płacenia za ogólnoinformacyjne treści w Internecie jest praktycznie niemożliwe.

– Nierealne jest, żeby ludzie zaczęli płacić za dostęp do najnowszych informacji o ogólnym charakterze. Za inne usługi wnoszą już jednak opłaty, w Onecie płatny jest np. serwis randkowy Sympatia, który generuje nam wpływy – mówił Łukasz Wejchert, prezes Grupy Onet w ubiegłym roku na współorganizowanym przez wydawcę „Rz” forum Media Innovations & Consumer Trends.

Wydawcy próbują jednak hasłować treści. Robią tak już przynajmniej w części m.in. „The Wall Street Journal” Ruperta Murdocha, „The Financial Times”, witryny thetimes.co.uk i thesundaytimes.co.uk, francuski „Le Figaro”. Od tego roku opłaty za dostęp do swoich artykułów w Internecie miał zaproponować „The New York Times”. Branża czeka na ten krok.

[srodtytul]Ostrożni wydawcy[/srodtytul]

Z badań, jakie przeprowadzone zostały na potrzeby raportu Światowego Stowarzyszenia Gazet i Producentów Informacji (WAN-IFRA) wśród wydawców z całego świata, wynika, że wobec mocnego sprzeciwu internautów gros z nich wciąż obawia się pobierania opłat za swoje treści w sieci.

82,3 proc. wydawców wciąż oferuje swoje treści w sieci za darmo (kosmetyczny spadek z 83 proc. rok wcześniej), 3,6 proc. pobiera opłaty, a 11,9 proc. stosuje model hybrydowy (część materiałów jest płatna, a część darmowa).

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Wyniki badań, jakie przeprowadziło centrum Pew Internet & American Life Project, wykazują, że za treści w sieci zapłaciło już 65 proc. amerykańskich internautów.

Pozytywnie ocenia to Paul Verna, starszy analityk eMarketera, który przytacza te badania: – To stawia płatne treści w sieci na jednym poziomie z zakupami materialnych dóbr w sieci oraz usług turystycznych – obie te kategorie także są już opłacane przez ok. dwie trzecie amerykańskich Internautów – mówi Verna. – To generalnie dobry wskaźnik dla całej branży, pozostawiający jednak właścicieli treści zamieszczanych w sieci z tym samym problemem, z jakim borykają się od lat: jak przekonać do płacenia w Internecie więcej ludzi – dodaje.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie