Łączne cennikowe wpływy reklamowe siedmiu największych stacji telewizyjnych nadających naziemne (TVN, Polsat,TVP1, TVP2,TVP3, TV4 i TV Puls) wzrosły w I kwartale 2011 roku tylko o 1,54 proc. do 2,26 mld zł - wynika z podsumowania instytutu Nielsen Media Research. To wpływy nie uwzględniające rabatów, jakie oferują firmom największe telewizje.
Liderami, jeśli chodzi o wysokość tak liczonych przychodów, są największe stacje komercyjne. Polsat miał najwyższe wśród wszystkich stacji telewizyjnych wpływy w I kwartale 2011 roku - 663 mln zł (17,2 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie), a plasujący się za nim kanał TVN miał cennikowe przychody w wysokości 604,2 mln zł (o 0,8 proc. więcej niż rok wcześniej).
Zdaniem Piotra Bieńko, dyrektora zarządzającego domu mediowego Mediasense, Polsat najlepiej poraził sobie reklamowo w I kwartale. Także udział Polsatu w widowni wzrósł w I kwartale rok do roku w przeciwieństwie do udziałów TVN, TVP1 i TVP2. Wpływy nie uwzględniające rabatów zazwyczaj są sporo wyższe od rzeczywistych. Np. w TVP1 spadły one jednak w I kwartale rok do roku o 1,4 proc. do 507 mln. To m.in. dlatego że wyniki za I kwartał 2011 roku TVP odnosi się do okresu, kiedy stacja zarabiała także z reklam wokół igrzysk zimowych w Vancouver. Wpływ na spadek
miało jednak przede wszystkim tzw. urealnienie cenników, które TVP zaczęła w styczniu tego roku. Zabieg miał zbliżyć cenny w cenniku do realnych cen na rynku (czyli tych po rabatach). Jego skutkiem był m.in. spadek średniej ceny w cenniku TVP na marzec rok do roku aż o jedną piątą.
Zdaniem Piotra Bieńko, realne wpływy największych stacji mogły być niższe nawet o 60 proc. w porównaniu z cennikowymi. Czyli na czysto, po odliczeniu rabatów, mogły one zarobić z reklam ok. 900 mln zł. - Ten kwartał był jednak rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż tzw. ratingów (to znaczy, że reklamy w nich sprzedane dotarły do najwyższej w historii liczby widzów - red.). Wynika to z tego, że coraz więcej czasu reklamowego sprzedaje TVP, która wcześniej nie wykorzystywała wszystkich możliwości oraz z tego,