Wyniki telewizji w I kwartale 2011 roku

Temu trendowi sprzyja niesłabnący boom na rynku stacji tematycznych. W tym roku czeka nas zalew kolejnych

Aktualizacja: 04.04.2011 12:25 Publikacja: 04.04.2011 10:02

Wyniki telewizji w I kwartale 2011 roku

Foto: Bloomberg

Łączne cennikowe wpływy reklamowe siedmiu największych stacji telewizyjnych nadających naziemne (TVN, Polsat,TVP1, TVP2,TVP3, TV4 i TV Puls) wzrosły w I kwartale 2011 roku tylko o 1,54 proc. do 2,26 mld zł - wynika z podsumowania instytutu Nielsen Media Research. To wpływy nie uwzględniające rabatów, jakie oferują firmom największe telewizje.

Liderami, jeśli chodzi o wysokość tak liczonych przychodów, są największe stacje komercyjne. Polsat miał najwyższe wśród wszystkich stacji telewizyjnych wpływy w I kwartale 2011 roku - 663 mln zł (17,2 proc. więcej niż rok wcześniej w tym  samym okresie), a plasujący się za nim kanał TVN miał cennikowe przychody w wysokości 604,2 mln zł (o 0,8 proc. więcej niż rok wcześniej).

Zdaniem Piotra Bieńko, dyrektora zarządzającego domu mediowego Mediasense, Polsat najlepiej poraził sobie reklamowo w I kwartale. Także udział Polsatu w widowni wzrósł w I kwartale rok do roku w przeciwieństwie do udziałów TVN, TVP1 i TVP2. Wpływy nie uwzględniające rabatów zazwyczaj są sporo wyższe od rzeczywistych. Np. w TVP1 spadły one jednak w I kwartale rok do roku  o 1,4 proc. do 507 mln. To m.in. dlatego że wyniki za I  kwartał 2011 roku TVP odnosi się do okresu, kiedy stacja zarabiała także z reklam wokół igrzysk zimowych w Vancouver. Wpływ na spadek

miało jednak przede wszystkim tzw. urealnienie cenników, które TVP zaczęła w styczniu tego roku. Zabieg miał zbliżyć cenny w cenniku do realnych cen na rynku (czyli tych po rabatach). Jego skutkiem był  m.in. spadek średniej ceny w cenniku TVP na marzec rok do roku aż o jedną piątą.

Zdaniem Piotra Bieńko, realne wpływy największych stacji mogły być niższe nawet o 60 proc. w porównaniu z cennikowymi. Czyli na czysto, po odliczeniu rabatów, mogły one zarobić z reklam ok. 900 mln zł. - Ten kwartał był jednak rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż tzw. ratingów (to znaczy, że reklamy w nich sprzedane dotarły do najwyższej w historii liczby widzów - red.). Wynika to z tego, że coraz więcej czasu reklamowego sprzedaje TVP, która wcześniej nie wykorzystywała wszystkich możliwości oraz z tego,

że na rynku jest po prostu coraz więcej stacji telewizyjnych, bo rośnie liczba kanałów tematycznych - mówi Bieńko. Zdaniem ekspertów cały rynek reklamy telewizyjnej netto (czyli liczonej już po odliczeniu rabatów) w tym roku wzrośnie rok do roku o nieco mniej niż o 10 proc. Maciej Stec z zarządu Telewizji Polsat mówił o wzroście na poziomie 8 proc., Markus Tellenbach, prezes Grupy TVN - TVN o "wysokim jednocyfrowym", czyli bardzo podobnie. - Według mnie przychody Polsatu wzrosną szybciej niż rynek, TVN wzrośnie równo z rynkiem, a TVP - poniżej średniej dla całego rynku - mówił niedawno Piotr Janik, analityk KBC Securities.

Wzrosty w branży grupom telewizyjnym zapewnią jednak głównie stacje tematyczne, które w I kwartale znowu zagarnęły z rynku większą niż przed rokiem część udziałów w widowni. Według danych Nielsen Media Research łączny udział w ogólnopolskiej widowni (dla widzów powyżej 4 lat) siedmiu największych stacji naziemnych wynosił już nie 72,29 proc., jak rok wcześniej, ale 70,4 proc. Analogiczny łączny udział wszystkich stacji tematycznych sięgnął już prawie 30 proc. (wynosił dokładnie 29,6 proc.).

Jak podawał dom mediowy Starlink, w 2010 roku wpływy reklamowe stacji tematycznych zagarnęły już 614,4 mln zł - 16 proc. całego rynku reklamy telewizyjnej. Ten udział wraz ze wzrostem zasięgu takich telewizji oraz ich rosnącą liczbą (ciągle powstają nowe), będzie wciąż rósł.

Łączne cennikowe wpływy reklamowe siedmiu największych stacji telewizyjnych nadających naziemne (TVN, Polsat,TVP1, TVP2,TVP3, TV4 i TV Puls) wzrosły w I kwartale 2011 roku tylko o 1,54 proc. do 2,26 mld zł - wynika z podsumowania instytutu Nielsen Media Research. To wpływy nie uwzględniające rabatów, jakie oferują firmom największe telewizje.

Liderami, jeśli chodzi o wysokość tak liczonych przychodów, są największe stacje komercyjne. Polsat miał najwyższe wśród wszystkich stacji telewizyjnych wpływy w I kwartale 2011 roku - 663 mln zł (17,2 proc. więcej niż rok wcześniej w tym  samym okresie), a plasujący się za nim kanał TVN miał cennikowe przychody w wysokości 604,2 mln zł (o 0,8 proc. więcej niż rok wcześniej).

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie