Polska gospodarka zyskuje dzięki Internetowi

Do 2015 r. ten sektor gospodarki będzie się rozwijał w średniorocznym tempie 14 proc. Jedynie w Rosji wskaźnik będzie wyższy

Publikacja: 05.09.2011 19:37

Polska gospodarka zyskuje dzięki Internetowi

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Z danych firmy Boston Consulting Group wynika, że w 2009 r. udział gospodarki internetowej w Polskim PKB wynosił 2,7 proc. W 2015 r. ma to już być 4,1 proc. co oznacza, że średnioroczne tempo wzrostu wyniesie aż 14 proc. - Pod względem dynamiki rozwoju Polska będzie należała do europejskich liderów. Dla porównania przewidywane tempo wzrostu tego sektora gospodarki w Czechach wyniesie ok 12 proc. a w Niemczech 8 proc. - mówi Grzegorz Cimochowski z firmy Boston Consulting Group.

We wszystkich krajach motorem tego sektora rynku jest handel elektroniczny, jednak zachowania konsumentów wbrew pozorom mocno się różnią.

W Wielkiej Brytanii głównym motywem do robienia e-zakupów są oszczędności - wskazuje je 60 proc. badanych gospodarstw domowych. Nic dziwnego skoro dzięki temu rocznie oszczędzają 18 mld funtów czy 1 tys. w przeliczeniu na gospodarstwo domowe korzystajace z sieci. - Z kolei w Czechach sklepy internetowe wypełniły lukę na rynku handlowym związaną z niedorozwojem tradycyjnych sieci sklepów - dodaje Grzegorz Cimochowski.

Z kolei w Hong-Kongu, gdzie infrastruktura internetowa jest bardzo dobrze rozwinięta klienci wolą robić zakupy w tradycyjnych centrach handlowych. E-zakupy stały się za to domeną firm, które w Polsce z dobrodziejstw sieci nie korzystają wciąż zbyt chętnie.

Z danych OECD wynika, że w 2010 r. jedynie 8 proc. używało go do wsparcia lub prowadzenia sprzedaży, a 11 proc. do zakupów. W Czechach wskaźniki wynoszą odpowiednio 15 oraz 27 proc., a w Wielkiej Brytanii 19 proc. oraz 29 proc.

Sytuacja jeszcze mocno się różni w zakresie poszczególnych branż. W przypadku handlu detalicznego i hurtowego 10 proc. firm wykorzystuje internet do wsparcia sprzedaży a już 17 proc. do zakupów. Wskaźnik nie jest zbyt dobry - w Niemczech e-zakupy prowadzi niemal co drugie przedsiębiorstwo. Ogółem najgorzej wypadają polskie firmy budowlane. Do sprzedaży wykorzystuje internet jedynie 3 proc. a do zakupów 6 proc.

Nie zmienia to faktu, że to konsumenci coraz chętniej stawiający na e-zakupy są motorem rozwoju rynku. W tym roku tylko przychody sklepów internetowych wzrosną o 1 mld zł i sięgną 7,5 mld zł. W podobnym tempie rozwijają się także serwisy aukcyjne z Allegro na czele. Przykład tej firmy, która nie uległa presji międzynarodowego potentata też świadczy o specyfice naszego rynku. eBay jest liderem tego rynku na świecie, jednak w Polsce do Allegro dzieli go prawdziwa przepaść.

Z danych firmy Boston Consulting Group wynika, że w 2009 r. udział gospodarki internetowej w Polskim PKB wynosił 2,7 proc. W 2015 r. ma to już być 4,1 proc. co oznacza, że średnioroczne tempo wzrostu wyniesie aż 14 proc. - Pod względem dynamiki rozwoju Polska będzie należała do europejskich liderów. Dla porównania przewidywane tempo wzrostu tego sektora gospodarki w Czechach wyniesie ok 12 proc. a w Niemczech 8 proc. - mówi Grzegorz Cimochowski z firmy Boston Consulting Group.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Media
TikTok przegrał w amerykańskim sądzie. Już w niedzielę może zostać zakazany
Media
SEC pozywa Elona Muska w sprawie Twittera. Miał złamać prawo, by zaoszczędzić
Media
Polskie kina nie zrobią kokosów na „Putinie”. Nadzieja Vegi w zagranicy
Media
Chińczycy sprzedadzą Elonowi Muskowi amerykańskie aktywa TikToka?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Media
Władcy ekranów. Nielsen przeliczył oglądalność telewizji i streamingu w Polsce
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego