Reklama
Rozwiń

Polska gospodarka zyskuje dzięki Internetowi

Do 2015 r. ten sektor gospodarki będzie się rozwijał w średniorocznym tempie 14 proc. Jedynie w Rosji wskaźnik będzie wyższy

Publikacja: 05.09.2011 19:37

Polska gospodarka zyskuje dzięki Internetowi

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Z danych firmy Boston Consulting Group wynika, że w 2009 r. udział gospodarki internetowej w Polskim PKB wynosił 2,7 proc. W 2015 r. ma to już być 4,1 proc. co oznacza, że średnioroczne tempo wzrostu wyniesie aż 14 proc. - Pod względem dynamiki rozwoju Polska będzie należała do europejskich liderów. Dla porównania przewidywane tempo wzrostu tego sektora gospodarki w Czechach wyniesie ok 12 proc. a w Niemczech 8 proc. - mówi Grzegorz Cimochowski z firmy Boston Consulting Group.

We wszystkich krajach motorem tego sektora rynku jest handel elektroniczny, jednak zachowania konsumentów wbrew pozorom mocno się różnią.

W Wielkiej Brytanii głównym motywem do robienia e-zakupów są oszczędności - wskazuje je 60 proc. badanych gospodarstw domowych. Nic dziwnego skoro dzięki temu rocznie oszczędzają 18 mld funtów czy 1 tys. w przeliczeniu na gospodarstwo domowe korzystajace z sieci. - Z kolei w Czechach sklepy internetowe wypełniły lukę na rynku handlowym związaną z niedorozwojem tradycyjnych sieci sklepów - dodaje Grzegorz Cimochowski.

Z kolei w Hong-Kongu, gdzie infrastruktura internetowa jest bardzo dobrze rozwinięta klienci wolą robić zakupy w tradycyjnych centrach handlowych. E-zakupy stały się za to domeną firm, które w Polsce z dobrodziejstw sieci nie korzystają wciąż zbyt chętnie.

Z danych OECD wynika, że w 2010 r. jedynie 8 proc. używało go do wsparcia lub prowadzenia sprzedaży, a 11 proc. do zakupów. W Czechach wskaźniki wynoszą odpowiednio 15 oraz 27 proc., a w Wielkiej Brytanii 19 proc. oraz 29 proc.

Sytuacja jeszcze mocno się różni w zakresie poszczególnych branż. W przypadku handlu detalicznego i hurtowego 10 proc. firm wykorzystuje internet do wsparcia sprzedaży a już 17 proc. do zakupów. Wskaźnik nie jest zbyt dobry - w Niemczech e-zakupy prowadzi niemal co drugie przedsiębiorstwo. Ogółem najgorzej wypadają polskie firmy budowlane. Do sprzedaży wykorzystuje internet jedynie 3 proc. a do zakupów 6 proc.

Nie zmienia to faktu, że to konsumenci coraz chętniej stawiający na e-zakupy są motorem rozwoju rynku. W tym roku tylko przychody sklepów internetowych wzrosną o 1 mld zł i sięgną 7,5 mld zł. W podobnym tempie rozwijają się także serwisy aukcyjne z Allegro na czele. Przykład tej firmy, która nie uległa presji międzynarodowego potentata też świadczy o specyfice naszego rynku. eBay jest liderem tego rynku na świecie, jednak w Polsce do Allegro dzieli go prawdziwa przepaść.

Z danych firmy Boston Consulting Group wynika, że w 2009 r. udział gospodarki internetowej w Polskim PKB wynosił 2,7 proc. W 2015 r. ma to już być 4,1 proc. co oznacza, że średnioroczne tempo wzrostu wyniesie aż 14 proc. - Pod względem dynamiki rozwoju Polska będzie należała do europejskich liderów. Dla porównania przewidywane tempo wzrostu tego sektora gospodarki w Czechach wyniesie ok 12 proc. a w Niemczech 8 proc. - mówi Grzegorz Cimochowski z firmy Boston Consulting Group.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji