Z takiej oferty skorzystało w ubiegłym roku 2,1 mln użytkowników – wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Nominalnie liczby te są imponujące, choć gdy zestawić je z danymi o całym rynku stacjonarnym (jego wartość to ponad 20 mld zł, a liczba użytkowników – kilkanaście milionów osób) okazuje się, że telekomy mają tu ciągle dużo do zrobienia. Wniosek ten jest zbieżny z wynikami grudniowego badania PBS DGA i CBM Indicator, które dowiodło, że ponad 18 proc. klientów indywidualnych kupiło dwie lub więcej usług w pakiecie.
UKE podkreśla, że za sprawą atrakcyjności cenowej, popularność usług sprzedawanych w pakietach rośnie, choć jak szybko – z publikacji nie wynika. Analiza jednoznacznie wskazuje natomiast, że konsumenci najczęściej korzystają z opcji łączącej dwie usługi (tzw. double play): dostęp do Internetu i telewizję. W 2010 r. zdecydowało się na nią blisko 54 proc. ogółu abonentów. W gronie użytkowników pakietów odsetek ten był jeszcze wyższy i sięgnął 81,3 proc.
Pod względem liczby klientów pakietu dwóch usług, pierwsze miejsce – według UKE - zajmowała w ub.r. Telekomunikacja Polska, a po niej sieci kablowe UPC Polska, Vectra i Aster. Koszt pakietów łączących Internet i telewizję wahają się przy tym w zależności od szybkości łącza od blisko 95 zł do 131,7 zł (w umowach 12-miesięcznych) oraz od 81,1 zł do 197,5 zł (w umowach dwuletnich).
Z kolei w segmencie pakietu z trzema usługami najsilniejszą pozycję miało w ub.r. UPC Polska z 52,1-proc. udziałem. W czołówce zabrakło Telekomunikacji Polskiej, a zakwalifikowała się do niej Telefonia Dialog. Koszt korzystania z trzech usług (telewizji, Internetu i telefonu) to 91-171 zł (dla umów rocznych) i 114-152 zł (dla kontraktów dwuletnich).