Cyfrowa walka o milion klientów

Cyfrowy Polsat, Cyfra+ i platforma „n” zaczęły jesienny pojedynek o nowych abonentów. Ceny nie spadną, ale klienci mogą liczyć na dodatkowe usługi. Polski rynek jest bliski nasycenia

Publikacja: 12.10.2011 13:00

Cyfrowa walka o milion klientów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Rynek płatnej telewizji powoli przestaje rosnąć. Według Dominika Libickiego, prezesa Cyfrowego Polsatu, jest jeszcze „do wzięcia" około miliona gospodarstw domowych. Analitycy podkreślają, że co najwyżej.

– Nasycenie rynku na poziomie 74 proc. jest już, jak na warunki europejskie, bardzo wysokie. Wyższe niż w Niemczech, niższe niż w państwach skandynawskich czy w Holandii, ale tamte rynki mają inną specyfikę – mówi Piotr Grzybowski, analityk Domu Inwestycyjnego BRE Banku. – Do podziału zostało jeszcze ok. 0,5 mln potencjalnych klientów, potem między operatorami zacznie się rywalizacja na zabieranie sobie użytkowników – dodaje.

Sobiesław Pająk z DM IDMSA szacuje, że do końca 2013 r. operatorom platform satelitarnych, telewizji kablowych czy IPTV (telewizji działającej z wykorzystaniem łączy internetowych) może przybyć najwyżej milion klientów, a gros tych nowych odbiorców zagarną tradycyjnie platformy satelitarne. Jego zdaniem w tym roku platformy zdobędą 500 tys. z 550 tys. nowych klientów pozyskanych netto (po odliczeniu tych, którzy z usług zrezygnowali).

Zgadza się z nim Łukasz Wachełko, analityk DB Securities. – Milion nowych klientów do pozyskania na rynku płatnych telewizji nie jest niemożliwy, ale nie w tym roku – mówi.

Jego zdaniem przyszły rok będzie dla operatorów nietypowy, bo zwyżki liczby klientów, które platformy tradycyjnie osiągały w IV kw., w związku z Euro 2012 będą widoczne przed wakacjami. – Po wakacjach rynek okrzepnie i zapanuje na nim stagnacja – prognozuje Wachełko.

W tym roku operatorzy platform jeszcze inwestują w tradycyjne jesienne promocje. Najdalej posunęła się Cyfra+, która kupującym pełną ofertę platformy lub pakiet Canal+ HBO Superpremium za symboliczną złotówkę daje konsolę Sony PlayStation. Niedługo też zacznie nadawać wszystkie swoje stacje w wysokiej rozdzielczości.

Cyfrowy Polsat m.in. dorzuca klientom usługę multiroom (możliwość oglądania telewizji na dwóch telewizorach) i obniża cenę oferty premium (dostęp do wszystkich kanałów). A platforma „n" promuje m.in. ofertę dla osób korzystających z telewizji bez stałego abonamentu.

Widać, że operatorzy stawiają teraz raczej na promowanie jesienią dostępu do droższych lub dodatkowych pakietów i nie obniżyli na razie, jak bywało w poprzednich latach, cen najtańszych pakietów. Nie chodzi już więc o łowienie jak największej liczby potencjalnych klientów, bo ich liczba spadła, ale o zwiększanie średniego przychodu na abonenta.

Zdaniem Sobiesława Pająka promocje nie skończą się jednak w chwili nasycenia rynku. – Można powiedzieć, że w takiej sytuacji te działania będą bez sensu, ale można też ocenić to zupełnie odwrotnie, gdy weźmie się pod uwagę, ilu własnych klientów platformy będą miały do zatrzymania przy sobie – wskazuje.

Jego zdaniem Cyfrowy Polsat, który na koniec sierpnia miał już 3,5 mln abonentów, na koniec roku będzie ich miał 3,59 mln. Łukasz Wachełko szacuje w tym roku Cyfrowy Polsat na 3,6 mln klientów, a Piotr Grzybowski  na 3,53 mln. Wszyscy analitycy zakładają, że baza abonencka platformy „n" sięgnie natomiast zapowiadanych 900 tys.

Na koniec roku wszystkich usług płatnej telewizji będzie w Polsce wykupionych według Pająka 11,66 mln. Część się jednak dubluje, bo jedno gospodarstwo domowe coraz częściej ma dostęp do więcej niż jednego operatora.

Cyfrowy Polsat szacuje, że płatną telewizję ma 10,8 mln z 14,5 mln domostw w Polsce. – Jesteśmy już bardzo blisko ostatecznego nasycenia także dlatego, że za dwa lata w całym kraju ruszy naziemna telewizja cyfrowa, która będzie ofertą ciekawą dla najbardziej wrażliwych na cenę klientów – zauważa Piotr Grzybowski.

Rynek płatnej telewizji powoli przestaje rosnąć. Według Dominika Libickiego, prezesa Cyfrowego Polsatu, jest jeszcze „do wzięcia" około miliona gospodarstw domowych. Analitycy podkreślają, że co najwyżej.

– Nasycenie rynku na poziomie 74 proc. jest już, jak na warunki europejskie, bardzo wysokie. Wyższe niż w Niemczech, niższe niż w państwach skandynawskich czy w Holandii, ale tamte rynki mają inną specyfikę – mówi Piotr Grzybowski, analityk Domu Inwestycyjnego BRE Banku. – Do podziału zostało jeszcze ok. 0,5 mln potencjalnych klientów, potem między operatorami zacznie się rywalizacja na zabieranie sobie użytkowników – dodaje.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie