Reklama
Rozwiń

Mediowym spółkom kurczą się wpływy

Spadki dotknęły zarówno telewizyjny TVN, jak i wydającą prasę Agorę. Cyfrowy Polsat odnotował wzrosty, dzięki konsolidacji TV Polsat, ale wpływy tego ostatniego także się skurczyły

Publikacja: 10.02.2012 15:47

Mediowym spółkom kurczą się wpływy

Foto: Bloomberg

Według konsensusu prognoz analityków sześciu domów maklerskich (DI BRE, KBC Securities, ING Securities, BZ WBK, DM IDM SA oraz Ipopema Securities) przychody Agory skurczyły się w IV kwartale 2011 r. o 4 proc. do 326,9 mln zł, EBITDA grupy (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) spadła o 27,6 proc. do 38,3 mln zł, a zysk netto spadł o ponad połowę do 8,4 mln zł.

W TVN średnia wskazań analityków z DI BRE, KBC Securities, ING Securities i Ipopema Securities zakłada spory wzrost zysku netto, m.in. z uwagi na to, że eksperci już nie wliczają do wyników za IV kwartał obciążającej dotąd grupę platformy „n", którą TVN zamierza wyprowadzić z grupy do osobnej joint venture ( ma być własnością TVN, Canal+ Cyfrowego i UPC). Na transakcję nie wyraził jeszcze jednak nawet zgody UOKiK i nie dojdzie do niej wcześniej niż w II połowie tego roku. – Mimo to takie liczenie wyników jest jak najbardziej zgodne z regułami w sytuacji, gdy spółka już ogłosiła zamiar wyłączenia „n"  z grupy – uważa Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Przychody TVN liczone bez uwzględniania „n" mają wynieść 631,9 mln zł, Az o 16,1 proc. mniej niż rok wcześniej. EBITDA wzrosła jednak o 14,4 proc. do 212 mln zł, a zysk netto poszybował w górę ponad dwukrotnie, do 39,3 mln zł.

Cyfrowy Polsat zyska na konsolidacji Telewizji Polsat, którą włączył do grupy w I kwartale ubiegłego roku. Według analityków sześciu domów maklerskich, przychody Cyfrowego Polsatu wzrosły w IV kwartale rok do roku o 88,5 proc. do 709,9 mln zł, EBITDA zwiększyła się ponad dwukrotnie do 178,9 mln zł, a zysk netto wzrósł o 58,4 proc. do 58,4 mln zł.

Sama Telewizja Polsat odczuła jednak słabość czwartego kwartału na reklamowym rynku. Według Piotra Janika, analityka KBC Securities, jej przychody w IV kw. spadły o 5 proc. do 332 mln zł, EBITDA wynosiła 90 mln zł i także była niższa niż rok wcześniej. Waldemar Stachowiak szacuje przychody Polsatu na 335 mln zł, a EBITDA: na 91 mln zł.

Spadkom przychodów winne są kurczące się wpływy z reklam. Zdaniem Lidii Kacprzyckiej, dyrektor generalnej domu mediowego Starlink, w IV kw. 2011 r. nie doszło wprawdzie raczej do spadków na reklamowym rynku, ale jego kondycja była słaba. W tym roku Starlink szacuje wzrost reklamowego rynku zaledwie o 3 proc. – Nie spodziewam się, żeby mistrzostwa Euro wpłynęły jakoś szczególnie na tę sytuację. Być może tylko część wydatków reklamowych zaplanowanych na II połowę roku, zostanie przeniesiona na I połowę – mówi Kacprzycka. Piotr Janik szacuje tegoroczny rynek reklamy nieco wyżej. - Cały rynek reklamy w przyszłym roku wzrośnie o 3,7 proc., a telewizyjny: o 2 proc. i to tylko dzięki Euro 2012. Bez uwzględniania tego wydarzenia w przypadku telewizji wydatki by nie wzrosły – mówi. Ale miedzy ekspertami nie ma zgody. Waldemar Stachowiak uważa np., że w tym roku rynek reklamy skurczy się o 1 proc. – I to tylko dlatego, że będziemy mieli Euro 2012. Bez tego wydarzenia wydatki na reklamę spadłyby o 4 proc. Także na przyszły rok zakładam spadek rynku o dalsze 3 proc. – mówi.

Reklama
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama