Raport HP: mniej bezpiecznie w Internecie

Więcej ataków zorganizowanych i słabsza wykrywalność luk w systemach bezpieczeństwa – to tylko niektóre wnioski z raportu HP nt. cyberzagrożeń

Publikacja: 08.05.2012 17:45

Raport HP: mniej bezpiecznie w Internecie

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

HP opublikował we wtorek raport na temat największych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem w Internecie w 2011 roku. Z dokumentu płyną mało optymistyczne wnioski: hakerzy są coraz bardziej skuteczni w działaniu, a liczba luk w systemach bezpieczeństwa wcale nie spada mimo malejących oficjalnych statystyk.

- Informacje uzyskane dzięki tym badaniom są wykorzystywane przy opracowywaniu rozwiązań HP służących do zabezpieczenia przedsiębiorstw. Staramy się w ten sposób prewencyjnie zmniejszać ryzyko – mówi Michael Callahan, wiceprezes ds. światowego marketingu produktów i rozwiązań, dział Enterprise Security Products, HP.

W pamięci wciąż żywe pozostają styczniowe ataki grupy Anonymous na polskie strony rządowe w proteście przeciw ACTA. Takie zdarzenia stają się coraz częstsze, zmienia się też stojąca za nimi motywacja: coraz większe znaczenie zyskują grupy „haktywistów" przeprowadzających zorganizowane ataki na dużą skalę. Do takich grup należy nie tylko Anonymous, ale też m.in. LulzSec. Badania pokazują również, że cyberprzestępcy stale doskonalą techniki przeprowadzania swoich ataków, wskutek czego próby włamań coraz częściej kończą się sukcesem.

Badania pokazują również, że spadająca liczba ujawnianych luk w zabezpieczeniach systemów informatycznych w firmach wcale nie odzwierciedla rzeczywistego stanu bezpieczeństwa – w 2011 roku luk tych wykryto o niemal 20 proc. mniej w porównaniu z 2010 rokiem, a tymczasem liczba ataków w drugim półroczu 2011 roku wzrosła ponaddwukrotnie.

Problem w tym, że rośnie liczba luk nieujawnionych. Hakerzy coraz częściej na czarnym rynku wymieniają się informacjami o dziurach w zabezpieczeniach. Coraz większe zagrożenie stanowią też komercyjne aplikacje używane przez wiele podmiotów, np. sklepy internetowe. Ten typ oprogramowania otworzył pole dla ukierunkowanych ataków, których wykrycie i wyeliminowanie wymaga dużej wiedzy. W takich aplikacjach wykryto aż 36 proc. wszystkich luk odnalezionych w ubiegłym roku, a aż 86 proc. programów komercyjnych okazało się być podatnymi na ataki typu „injection", polegające na uzyskaniu przez hakera dostępu za pośrednictwem serwisu do jego wewnętrznej bazy danych.

Bardzo duże zagrożenie stanowią również sprzedawane przez Internet gotowe zestawy narzędziowe (tzw. exploit toolkit) ułatwiające przeprowadzenie ataku z wykorzystaniem określonej luki. Takie zestawy umożliwiają hakerom dostęp do systemów informatycznych przedsiębiorstw i kradzież poufnych danych. Przykładem może tu być niezwykle popularny „Blackhole Exploit Kit", który pod koniec listopada 2011 roku miał 80-proc. skuteczność w infekowaniu atakowanych systemów.

HP opublikował we wtorek raport na temat największych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem w Internecie w 2011 roku. Z dokumentu płyną mało optymistyczne wnioski: hakerzy są coraz bardziej skuteczni w działaniu, a liczba luk w systemach bezpieczeństwa wcale nie spada mimo malejących oficjalnych statystyk.

- Informacje uzyskane dzięki tym badaniom są wykorzystywane przy opracowywaniu rozwiązań HP służących do zabezpieczenia przedsiębiorstw. Staramy się w ten sposób prewencyjnie zmniejszać ryzyko – mówi Michael Callahan, wiceprezes ds. światowego marketingu produktów i rozwiązań, dział Enterprise Security Products, HP.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie