Reklama
Rozwiń

Telewizyjna ekspansja

Za przemieszczającymi się po świecie Polakami do kolejnych krajów podążają także nadawcy

Publikacja: 24.08.2012 23:22

Najpopularniejszym rynkiem dla nadawców, którzy chcą dotrzeć ze swoimi kanałami do Polonii, są Stany Zjednoczone, gdzie mieszka największa grupa z szacowanej nawet na znacznie ponad 15 mln osób Polonii.

Od lat w ofertach płatnych telewizji (platform satelitarnych, operatorów IPTV i kablówek) są kanały największych nadawców: TVN, Polsatu i TVP, ale oferta się rozszerza. Od drugiej połowy czerwca na jednej z najpopularniejszych, amerykańskich płatnych platform znanych Polonii – Dish Polska TV – pojawił się też kanał Kino Polska International, nadający wyłącznie polskie kino – w tym dużo archiwalnych kultowych filmów i seriali.

– Walczyliśmy o to, żeby być w największym pakiecie tego operatora razem z kanałami Polsatu i TVN, bo w latach 2005–2009 już tam nadawaliśmy, ale poza tą ofertą, i to było dla nas nieopłacalne. Wynegocjowaliśmy jednak obecność w największym pakiecie, poza tym Dish TV rozwija też ofertę telewizji działającej z wykorzystaniem łączy internetowych IPTV, w której także jesteśmy, myślimy też o stworzeniu w USA oferty wideo na żądanie (VoD) – mówi Bogusław Kisielewski, dyrektor generalny spółki Kino Polska TV.

Nadawanie za granicą to dla prywatnych polskich telewizji biznes jak każdy inny, bo za obecność w ofercie zachodnich operatorów, podobnie jak w Polsce, otrzymują tzw. opłaty od gniazdka (od użytkownika). – Stawka jest tam dużo wyższa niż w Polsce, ale widownia mniejsza, więc mamy z tego wpływy jak ze współpracy ze średnią siecią dystrybucyjną w Polsce – dodaje Kisielewski.

Notowany na Nasdaq właściciel Dish podaje, że ma ponad 14 mln abonentów swojej oferty satelitarnej. Oprócz Kina Polska, stacji TVN (iTVN, TVN 24 i religia. tv) i Polsatu 2 w ofercie pakietu jest też kanał Kino Polska Muzyka.

Reklama
Reklama

Osobno nadaje w USA TV Polonia – w ramach GlobeCast Direct TV – bo od wielu lat prawa do jej dystrybucji w obu Amerykach (TV Polonia jest też nadawana w Ameryce Południowej, Europie, Australii i Kazachstanie) ma nie TVP, ale Bob Spański, polonijny biznesmen.

Jednym z większych operatorów amerykańskich z polską ofertą kanałów jest też w USA np. telewizja IPTV PolTV, gdzie – obok kanałów TVN – można oglądać TV Trwam, muzyczne kanały rebel.tv czy 4fun.tv oraz TV Silesia. – Kanał iTVN w USA dostępny jest nie tylko w DISH Network, ale też w ofercie platformy PolTV i sieciach kablowych RCN oraz Cablevision – mówi Marta Kubacka z działu marketingu i PR TVN.

TVN rozszerza dystrybucję na Starym Kontynencie. – Europejskie rynki są dla nas bardzo interesujące – w ostatnich latach ogromna grupa Polaków wyjechała do innych krajów w Europie – dodaje Kubacka.

Mniej więcej wtedy, gdy Kino Polska ogłaszało start nadawania w USA, stacje TVN – iTVN, TVN 24 i religia.tv – ruszyły w ramach oferty holenderskiej sieci płatnej telewizji Your. tv obok już nadających tam kanałów TVP (TVP Polonia, TVP Info, TVP Historia i TVP Kultura). Miesięczny dostęp do polskiego pakietu to 15 euro. Jak podał TVN, w Holandii mieszka ok. 150–200 tysięcy Polaków.

Stacje TVN w czerwcu ruszyły też w ramach brytyjskiej platformy Polska Plus dostępnej przez stronę internetową i platformę Freeview, która zajmuje się emisją naziemnego cyfrowego sygnału (za dwa lata ma docierać już do 25 mln domów).

Firma widzi w tym źródło przychodów, bo kanały TVN zarabiają dla spółki tak samo jak w Polsce. – Zasada jest podobna, a iTVN zarabia nie tylko z reklam, ale także z opłat od dystrybutorów wszędzie, gdzie jest nadawany, czyli w USA, Kanadzie, Australii, Niemczech, Francji, Holandii oraz Wielkiej Brytanii – mówi Kubacka.

Reklama
Reklama

Nie wszyscy nadawcy są jednak przekonani do nadawania w Europie. – Będziemy wszędzie, gdzie można, bardzo interesują nas Kanada, Ameryka Południowa, myślimy o Australii. Poza naszym obszarem zainteresowania jest natomiast w sumie Europa, bo tu emigrujący do innych państw Polacy często wykupują abonament w którejś platformie cyfrowej, płacą abonament z zagranicy i oglądają programy od polskich operatorów – mówi Bogusław Kisielewski z Kino Polska TV.

Jaka jest skala tego zjawiska, branża nie podaje, bo to wstydliwy problem. – Żaden z operatorów nie ma twardych danych na ten temat, a nawet jeżeli ma jakieś szacunkowe dane, nigdy nie będzie ich publikował, bo to zjawisko sprzeczne z prawem. Operatorzy mają wykupione licencje na określone geograficzne tereny i często w innym kraju na nadawanie jakiegoś programu ma już licencję zupełnie inna firma – mówi Andrzej Zarębski, medioznawca i szef rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego.

Mało zagospodarowane pod tym względem wciąż są rynki wschodnie, gdzie nadaje właściwie wyłącznie nadawana satelitarnie należąca do TVP TV Bielsat. – Rozmawiamy z MSZ, żeby może kiedyś zacząć tam nadawać obok Bielsatu, ale to są na razie tylko wstępne, intencjonalne rozmowy – mówi Bogusław Kisielewski.

Teoretycznie rosyjski rynek, na którym wciąż trwa kult Barbary Brylskiej, mógłby być ciekawy dla takiego kanału jak Kino Polska.

– Jeśli tylko będzie taka opłacalna możliwość, na pewno pojawią się tam i inne, płatne kanały. W przeciwieństwie do TV Bielsat, która jest nadawana w systemie niekodowanym, mogą one bowiem pobierać opłaty od operatorów płatnych telewizji. Wszystko zależy więc od tego, czy koszty licencji na nadawanie określonych programów w danym kraju mogłyby się zwracać z potencjalnych wpływów nadawców od operatorów – podkreśla Zarębski.

Najpopularniejszym rynkiem dla nadawców, którzy chcą dotrzeć ze swoimi kanałami do Polonii, są Stany Zjednoczone, gdzie mieszka największa grupa z szacowanej nawet na znacznie ponad 15 mln osób Polonii.

Od lat w ofertach płatnych telewizji (platform satelitarnych, operatorów IPTV i kablówek) są kanały największych nadawców: TVN, Polsatu i TVP, ale oferta się rozszerza. Od drugiej połowy czerwca na jednej z najpopularniejszych, amerykańskich płatnych platform znanych Polonii – Dish Polska TV – pojawił się też kanał Kino Polska International, nadający wyłącznie polskie kino – w tym dużo archiwalnych kultowych filmów i seriali.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama