Reklama
Rozwiń

Frekwencja Multikina skoczyła o 19 proc.

Operator kin należący do ITI dystansuje w tym roku głównych konkurentów. Giganci oddają jednak kolejny skrawek rynku małym kinom.

Publikacja: 02.12.2012 22:48

Frekwencja Multikina skoczyła o 19 proc.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Znamy podstawowe wyniki Multikina, operatora sieci wielkoekranowych z grupy ITI. Zgodnie z zapowiedziami zarządu spółki, m.in. dzięki trwającej od stycznia br. współpracy z siecią komórkową Orange (przy akcji Środy z Orange) jej tegoroczne rezultaty są lepsze niż konkurencji.

Jak podaje Piotr Zygo, prezes Multikina, w ciągu trzech kwartałów br. multipleksy działające w kraju pod tą marką sprzedały 7,15 mln biletów na seanse filmowe. Według Zygo to o 19 proc. (około 1,1 mln) więcej niż w tym samym okresie 2011 roku.

Przychody ze sprzedaży wejściówek do Multikina zamknęły się kwotą 125 mln zł, o 8 proc. wyższą niż w ciągu dziewięciu miesięcy ub.r., a łączne przychody sieci z działalności kinowej (ale bez uwzględnienia pionu dystrybucji) wyniosły 222 mln zł, o 16 proc. więcej niż rok temu.

Dla porównania Cinema City International w Polsce – poprzedni partner Orange – zanotowało przez trzy kwartały br. spadek frekwencji o 9,3 proc., do 9,7 mln widzów. Straciło więc tylu widzów, ilu zyskało Multikino. Helios (grupa Agory) sprzedał w sumie 5,4 mln wejściówek, o 8,1 proc. mniej niż przez trzy kwartały 2011 roku.

Multikino sprzedało również milion biletów użytkownikom Orange w ramach środowej akcji.

Piotr Zygo uważa, że dobre wyniki Multikina to efekt wielu elementów. – Wyniki zawdzięczamy bardzo aktywnej działalności marketingowej na wielu polach – mówi. Firma promowała zarówno sprzedaż biletów kinowych, jak i produkty w barach. Dbała o popularyzację treści alternatywnych (np. koncertów) w kinie. Pokazywała mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Rosły także przychody z reklamy i sponsoringu kinowego.

Wszystkie czynniki, plus zyski kin w krajach bałtyckich, oraz dbałość o koszty sprawiły, że EBITDA z działalności kinowej Multikina po 9 miesiącach br. wynosiła 41 mln zł, o 47 proc. więcej niż rok temu, a marża na tym poziomie około 20 proc.

Łączna EBITDA wyniosła 41 mln zł. Jak podaje prezes, to o 47 proc. więcej niż w przed rokiem.

– W całym 2012 r. liczymy na utrzymanie pozytywnego trendu z trzech kwartałów i bardzo dobrych wyników Grupy Multikino – mówi Zygo.

Według niego cały rynek kinowy w Polsce sprzeda w 2012 r. tyle samo biletów co w ubiegłym roku (według Boxoffice.pl – 38,2 mln, według GUS 39,6 mln).

Ma to być o tyle spory sukces, że widownia żadnego filmu, które weszły w tym roku na ekrany, nie przekroczyła 2 mln osób. W przyszłym roku – spodziewa się prezes Multikina – oprócz „Hobbita" popularnością cieszyć mogą się – jak w 2011 roku – polskie produkcje.

Dane Multikina w zestawieniu ze statystykami Heliosa i Cinema City pozwalają stwierdzić jeszcze jedno. Te trzy największe w kraju sieci multipleksów zmniejszyły nieco swój udział w całym rynku seansów kinowych. Podczas gdy po trzech kwartałach 2011 r. wynosił on ponad 82 proc., w tym samym okresie br. około 81 proc.

Z obliczeń „Rz" wynika, że mniejsi operatorzy i 1 – 2-salowe kina sprzedały o około 300 tys. biletów więcej, czyli w sumie około 5,2 mln wejściówek.

Już w 2011 roku konkurencja trzech dużych operatorów odbierała im rynek. Opisywane przez nas dane GUS wskazują, że udział rynkowy małych kin liczony na podstawie sprzedanych biletów wzrósł w ub.r. do 15,2 proc. z 12,3 proc. w 2010 roku.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji