Muzyczny rynek jest już wart 16,5 mld dol.

W ubiegłym roku wpływy muzycznej branży wzrosły po raz pierwszy od 1999 roku. Dzięki sprzedaży plików i dostępu do serwisów streamingujących muzykę w Internecie, które stanowiły już jedną trzecią wszystkich przychodów branży

Publikacja: 27.02.2013 13:04

Globalny rynek muzyki był w 2012 roku wart już 16,5 mld dol. – o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej – podało w swoim corocznym raporcie Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej IFPI. To głównie zasługa sprzedaży cyfrowej muzyki, która wygenerowała dla branży 5,6 mld dol. – o 9 proc. więcej niż przed rokiem. Choć wpływy ze sprzedaż muzyki na nośnikach systematycznie spadają, rosną np. wpływy z tytułu praw do wykonywania utworów – w 2012 roku zwiększyły się o 9,2 proc. i odpowiadają już za 6 proc. rynku. - To z trudem wywalczony sukces całego przemysłu, który w ciągu ostatniej dekady odnawiał się, stoczył wiele bitew i przeszedł transformację. Zmiany pokazują jak przemysł nagraniowy dostosował się do świata internetu, nauczył się wychodzić naprzeciw potrzebom konsumentów i jednocześnie zarabiać na rynku elektronicznym – komentuje Frances Moore, Dyrektor Generalny IFPI.

Globalnie już 20 mln ludzi płaci za dostęp do serwisów streamingowych w rodzaju Spotify (to aż o 44 proc. więcej niż przed rokiem) - tego rodzaju serwisy generują jednak na razie tylko 10 proc. wpływów z cyfrowej muzyki. Gros przychodów pochodzi wciąż ze sprzedaży plików.

Liczba serwisów streamingujących muzykę w sieci ciągle rośnie (na początku 2011 roku działały w 23 krajach, obecnie: w ponad 100). Po ich szybkim rozwoju na rynkach europejskich i w USA, właściciele międzynarodowych platform z muzyką liczą na ekspansję w Indiach i Brazylii.

Polska: cyfrowe wpływy wzrosły dwukrotnie

Miniony rok był istotny pod tym względem dla Polski: ruszyły tu serwisy WiMP, Deezer i rodzime Muzo, w tym pojawił się kolejny tego typu gracz: Spotify. - Sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła u nas w 2012 roku prawie dwukrotnie. Cieszymy się, że w Polsce pojawiły się w ostatnim roku najważniejsze międzynarodowe serwisy muzyczne, takie jak Deezer, WIMP, czy Spotify. To także dzięki nim polscy użytkownicy mają już łatwy dostęp do ogromnej oferty muzycznej na wyciągnięcie ręki, w przystępnej cenie – mówi Marek Staszewski, szef Związku Producentów Audio Video.

Według szacunków wytwórni EMI Music Polska, cyfrowy rynek muzyki w Polsce, który w 2011 roku był wart ok. 24 mln zł, w 2012 roku wzrósł już do 44 mln zł (przy całym rynku muzycznym wartym 388 mln zł). Według prognoz PwC w tym roku z Polsce z cyfrowej muzyki firmom uda się pozyskać 17 mln dol. (przy 105 ze sprzedaży muzyki na nośnikach), ale do 2016 roku tendencja rynkowa będzie się przechylała na korzyść muzyki cyfrowej. - Muzyka napędza gospodarkę w środowisku cyfrowym – z dziecięciu najczęściej oglądanych filmów wideo na YouTube, dziewięć stanowią teledyski, wśród dziesięciu najbardziej lubianych osób na Facebooku, dziewięć to artyści, na Twitterze – na liście dziesięciu najczęściej obserwowanych osób znajduje się siedmiu  wykonawców – podaje IFPI.

Na większości rynków najlepiej sprzedaje się rodzima muzyka (polska jest jednym z takich rynków). - We Włoszech, Hiszpanii i Szwecji, osiem na dziesięć najlepiej sprzedających się albumów w 2012 roku to płyty lokalnych artystów. W Niemczech i Francji proporcje były podobne – na 10 albumów roku, siedem albumów stanowiło muzykę niemiecką, a 6 sześć - francuską. Również w Polsce przewagę stanowili wykonawcy krajowi, w zestawieniu Olis TOP 10 sprzedaży albumów za rok 2012, polscy artyści zajmowali siedem pozycji – podaje ZPAV.

Globalnie najlepiej sprzedającą się płytą  2012 roku było „21" Adele (8,3 mln sprzedanych egzemplarzy), kolejny był album „Red" Taylor Swift ( 5,2 mln) oraz aż dwa grupy One Direction – „Up All Night" ( 4,5 mln) oraz „Take me Home" (4,4 mln egz.).

Globalny rynek muzyki był w 2012 roku wart już 16,5 mld dol. – o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej – podało w swoim corocznym raporcie Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej IFPI. To głównie zasługa sprzedaży cyfrowej muzyki, która wygenerowała dla branży 5,6 mld dol. – o 9 proc. więcej niż przed rokiem. Choć wpływy ze sprzedaż muzyki na nośnikach systematycznie spadają, rosną np. wpływy z tytułu praw do wykonywania utworów – w 2012 roku zwiększyły się o 9,2 proc. i odpowiadają już za 6 proc. rynku. - To z trudem wywalczony sukces całego przemysłu, który w ciągu ostatniej dekady odnawiał się, stoczył wiele bitew i przeszedł transformację. Zmiany pokazują jak przemysł nagraniowy dostosował się do świata internetu, nauczył się wychodzić naprzeciw potrzebom konsumentów i jednocześnie zarabiać na rynku elektronicznym – komentuje Frances Moore, Dyrektor Generalny IFPI.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych