Polski rynek może w 2013 r. wchłonąć nawet 2 mln tabletów

Polski rynek może w tym roku wchłonąć 2 miliony tabletów.

Publikacja: 27.02.2013 23:35

Asbis, największy dystrybutor sprzętu IT w regionie EMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka),  spodziewa się w tym roku dynamicznego wzrostu sprzedaży tabletów i smartfonów.

–W styczniu sprzedaliśmy 110 tys. tabletów, czyli więcej niż łącznie w grudniu i listopadzie 2012 r. W lutym było to już 140 tys. – mówi Siarhei Kostevich, dyrektor generalny zarejestrowanej na Cyprze spółki (jest notowana na GPW). Oczekuje, że w całym 2012 roku Asbis sprzeda 1,5–2 mln tabletów.

Rośnie dostępność

Według przedstawiciela Asbisu, zwiększająca się sprzedaż tabletów wynika m.in. z szybkiego spadku ich cen. W grudniu średnia cena, po jakiej klienci z regionu EMEA kupowali te urządzenia, wynosiła 315 dol., podczas gdy rok wcześniej było to 460 dol.

Dla porównania, według IDC, średnia cena tabletu (dane dla całego świata) wynosiła w ubiegłym roku 461 dol., o 15 proc. mniej niż rok wcześniej.

To oznacza, że klienci z regionu EMEA częściej wybierali urządzenia lokalnych producentów zamiast takich marek jak Apple czy Samsung.

Potwierdzają to również  dane o udziałach rynkowych  producentów. O ile w grudniu 2011 r. Apple miał 29 proc. polskiego rynku tabletów, to rok później jego kawałek tortu raptownie skurczył się do ledwie 9 proc.

Urządzenia z logo jabłka równie gwałtownie traciły na popularności także na innych rynkach naszego regionu. W Rosji należało do nich w grudniu 21 proc. rynku (wobec 41 proc. rok wcześniej), a w Czechach 15 proc. (55 proc.).

Udział Samsunga w Polsce wzrósł do 18 proc. z 16 proc. rok wcześniej. Drugim graczem był GoClever, który miał 15-proc. część (10 proc. rok wcześniej). Kolejne pozycje zajmowali: Asus (9 proc.) i Prestigio (7 proc.), czyli marka własna Asbisu, która rok wcześniej w tym zestawieniu zupełnie się nie liczyła.

Zyskowne marki własne

Kostevich zapowiada  dalszą ekspansję marki Prestigio.  Oprócz tabletów spółka sprzedaje pod nią smartfony, czytniki książek, nawigacje samochodowe i samochodowe rejestratory wideo (głównie w Rosji).

– Oczekuję, że polscy konsumenci kupią w 2013 r. ok. 2 mln tabletów. Wierzymy, że nasz udział, w porównaniu z 2012 r., będzie dużo większy – oświadcza.

Asbis, podobnie zresztą jak i inni dystrybutorzy sprzętu IT, mocno stawia na produkty własne, bo marże na ich sprzedaży są znacznie większe niż na towarach innych producentów. W 2012 r. firma sprzedała klientom towary pod markami Prestigio i Canyon (akcesoria komputerowe) za 157,6 mln dol., co stanowiło 9 proc. przychodów firmy. W samym IV kwartale udział ten wynosił już 12,3 proc., ale segment ten miał aż 30-proc. udział w zyskach. W 2011 r. przychody spółki z tego źródła wynosiły 94,5 mln dol., co stanowiło 6,4 proc. obrotów ogółem.

Kostevich twierdzi, że w 2013 r. celem spółki jest sprzedaż produktów pod markami własnymi za 300 mln dol. W 2012 r. było to 160 mln dol., choć cel zakładał poziom 120 mln dol.

– Patrząc po styczniowej sprzedaży, nasze założenia wydają się być całkowicie realne – podsumowuje Kostevich.

Polska filia Asbisu miała w 2012 r. prawie 0,5 mld zł przychodów. Ale znaczna część sprzedaży realizowana była na eksport.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora d.wolak@rp.pl

Asbis, największy dystrybutor sprzętu IT w regionie EMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka),  spodziewa się w tym roku dynamicznego wzrostu sprzedaży tabletów i smartfonów.

–W styczniu sprzedaliśmy 110 tys. tabletów, czyli więcej niż łącznie w grudniu i listopadzie 2012 r. W lutym było to już 140 tys. – mówi Siarhei Kostevich, dyrektor generalny zarejestrowanej na Cyprze spółki (jest notowana na GPW). Oczekuje, że w całym 2012 roku Asbis sprzeda 1,5–2 mln tabletów.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie