Reklama
Rozwiń

Amerykański e-sklep wynajął powierzchnię kolokacyjną

Internetowa spółka z USA wchodzi na nasz rynek, ale na początek nie chodzi o start w Polsce jej słynnego e-sklepu, ale o innego rodzaju usługi.

Publikacja: 20.06.2013 02:15

Amerykański e-sklep wynajął powierzchnię kolokacyjną

Foto: Bloomberg

– Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery – mówi „Rz" osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant  natomiast nie odpowiedział na nasze pytania, jakie są jego plany w Polsce, jednak jest więcej informacji sugerujących, że firma faktycznie wchodzi, jednak  w innym modelu, niż się tego wszyscy spodziewali.

Najpierw usługi w sieci

6 listopada 2012 r. do Krajowego Rejestru Sądowego została wpisana spółka Amazon Corporate Services Poland. Ma dwuosobowy zarząd w składzie Wallace Bowen oraz Gordon McGowan. Według naszych informacji ma się zająć sprzedażą różnego typu usług IT  z rozwiązaniami wykorzystującymi chmurę obliczeniową na czele.

Amazon rozwija się dzisiaj we wszystkich możliwych kierunkach. Nadal inwestuje w swój sklep internetowy, ale coraz bardziej koncentruje się na usługach IT, o których dotychczas nie mówił zbyt wiele – napisali we właśnie opublikowanym raporcie analitycy z firmy ResearchFarm.

Najczęściej wymieniana w tym kontekście jest usługa 3P, czyli skierowane zarówno do firm, jak i klientów indywidualnych rozwiązanie wykorzystujące właśnie chmurę. Analitycy z Lazard Capital Markets już w 2009 r. szacowali wpływy z jej sprzedaży na 9 mld dol. rocznie przy 1 mld dol.  marży.

– Otwieranie serwerowni w jednym z najważniejszych węzłów polskiego Internetu jest jak najbardziej słuszne. Mała odległość do klientów oraz bliskość infrastruktury szkieletowej przełoży się na większą wydajność niż korzystanie z serwerów położonych np. za oceanem – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. – Polscy konsumenci są przyzwyczajeni raczej do usług bezpłatnych. Firma chcąca zarobić na tym rozwiązaniu w Polsce będzie musiała się skupić więc na udostępnieniu wersji podstawowej produktu (na przykład z limitem przesyłanych danych lub ograniczoną przestrzenią dyskową) z możliwością rozszerzenia do płatnej. Dla użytkownika prywatnego nie powinno być to więcej niż 10–20 zł miesięcznie – dodaje.

Sklep tylko z daleka

Amazon, choć jest największym internetowym sprzedawcą na świecie, to jednak w Polsce na uruchomienie e-sklepu dotychczas się nie zdecydował. Rok temu wydawało się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, przedstawiciele Amazona spotykali się z wydawcami książek, ale do otworzenia sklepu nie doszło. Obecnie za pośrednictwem brytyjskiego oddziału firmy Polacy mogą w Amazonie kupować, a większe zakupy są zwolnione z kosztów dostawy. Amazon ma już z Polski nawet do 1 mln użytkowników miesięcznie. Teraz firma wchodzi na rynek, na którym konkurencja jest duża.  – Chmura to dzisiaj bardzo modny temat, ale trzeba wyraźnie rozgraniczyć dostarczenie klientowi jedynie infrastruktury i mocy obliczeniowych ze sprzedażą różnych  usług, aplikacji. Tak naprawdę tylko ten drugi model ma głębszy sens, bo buduje trwałą wartość dodaną i przewagę konkurencyjną – mówi Marcin Warwas, wiceprezes Comarchu.

Nowe usługi dla firm redukują utrzymanie środków IT

Chmura obliczeniowa (ang. cloud computing) to technologia, która pozwala na korzystanie z infrastruktury i usług firm informatycznych za pośrednictwem dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu. W skrócie: firma dostaje określoną pojemność na wirtualnym dysku, na którym może umieścić szczególnie ważne dane, po czym z dowolnego komputera z nich korzystać. Oczywiście zdarzają się awarie. Podczas jednej właśnie w Amazonie bezpowrotnie zniknęło ok. 0,1 proc. plików zapisanych na wirtualnym dysku. Dodatkowo dostawcom usług w chmurze wciąż wytykane są zbyt wysokie koszty. Jednak miejsce na dysku to nie wszystko. Dzięki chmurze firma nie musi inwestować w licencje na oprogramowanie, serwery, bazy danych, stacje robocze czy urządzenia sieciowe. Po opłaceniu abonamentu otrzymuje dostęp do wszystkich tych elementów w centrum dostawcy. Przedsiębiorca może także zdalnie korzystać z oprogramowania wspierającego zarządzanie firmą, wystawiać faktury, przyjmować dostawy i nadzorować magazyn, nawet jeśli znajduje się poza biurem. Takie usługi kierowane są raczej do małych i średnich przedsiębiorstw. Duże w większości mają już swoje rozbudowane systemy informatyczne i integracja z chmurą może być dla nich kłopotliwa, choć nie jest wykluczone, że nieliczne skorzystają z takiej usługi. – W przypadku usług skierowanych do klienta prywatnego (B2C) już teraz możemy mówić o dużej popularności takich rozwiązań, jak Dropbox, Skydrive czy Google Drive – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. —p.m.

– Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery – mówi „Rz" osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant  natomiast nie odpowiedział na nasze pytania, jakie są jego plany w Polsce, jednak jest więcej informacji sugerujących, że firma faktycznie wchodzi, jednak  w innym modelu, niż się tego wszyscy spodziewali.

Najpierw usługi w sieci

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji