– Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery – mówi „Rz" osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant natomiast nie odpowiedział na nasze pytania, jakie są jego plany w Polsce, jednak jest więcej informacji sugerujących, że firma faktycznie wchodzi, jednak w innym modelu, niż się tego wszyscy spodziewali.
Najpierw usługi w sieci
6 listopada 2012 r. do Krajowego Rejestru Sądowego została wpisana spółka Amazon Corporate Services Poland. Ma dwuosobowy zarząd w składzie Wallace Bowen oraz Gordon McGowan. Według naszych informacji ma się zająć sprzedażą różnego typu usług IT z rozwiązaniami wykorzystującymi chmurę obliczeniową na czele.
Amazon rozwija się dzisiaj we wszystkich możliwych kierunkach. Nadal inwestuje w swój sklep internetowy, ale coraz bardziej koncentruje się na usługach IT, o których dotychczas nie mówił zbyt wiele – napisali we właśnie opublikowanym raporcie analitycy z firmy ResearchFarm.
Najczęściej wymieniana w tym kontekście jest usługa 3P, czyli skierowane zarówno do firm, jak i klientów indywidualnych rozwiązanie wykorzystujące właśnie chmurę. Analitycy z Lazard Capital Markets już w 2009 r. szacowali wpływy z jej sprzedaży na 9 mld dol. rocznie przy 1 mld dol. marży.
– Otwieranie serwerowni w jednym z najważniejszych węzłów polskiego Internetu jest jak najbardziej słuszne. Mała odległość do klientów oraz bliskość infrastruktury szkieletowej przełoży się na większą wydajność niż korzystanie z serwerów położonych np. za oceanem – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. – Polscy konsumenci są przyzwyczajeni raczej do usług bezpłatnych. Firma chcąca zarobić na tym rozwiązaniu w Polsce będzie musiała się skupić więc na udostępnieniu wersji podstawowej produktu (na przykład z limitem przesyłanych danych lub ograniczoną przestrzenią dyskową) z możliwością rozszerzenia do płatnej. Dla użytkownika prywatnego nie powinno być to więcej niż 10–20 zł miesięcznie – dodaje.