Amerykański e-sklep wynajął powierzchnię kolokacyjną

Internetowa spółka z USA wchodzi na nasz rynek, ale na początek nie chodzi o start w Polsce jej słynnego e-sklepu, ale o innego rodzaju usługi.

Publikacja: 20.06.2013 02:15

Amerykański e-sklep wynajął powierzchnię kolokacyjną

Foto: Bloomberg

– Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery – mówi „Rz" osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant  natomiast nie odpowiedział na nasze pytania, jakie są jego plany w Polsce, jednak jest więcej informacji sugerujących, że firma faktycznie wchodzi, jednak  w innym modelu, niż się tego wszyscy spodziewali.

Najpierw usługi w sieci

6 listopada 2012 r. do Krajowego Rejestru Sądowego została wpisana spółka Amazon Corporate Services Poland. Ma dwuosobowy zarząd w składzie Wallace Bowen oraz Gordon McGowan. Według naszych informacji ma się zająć sprzedażą różnego typu usług IT  z rozwiązaniami wykorzystującymi chmurę obliczeniową na czele.

Amazon rozwija się dzisiaj we wszystkich możliwych kierunkach. Nadal inwestuje w swój sklep internetowy, ale coraz bardziej koncentruje się na usługach IT, o których dotychczas nie mówił zbyt wiele – napisali we właśnie opublikowanym raporcie analitycy z firmy ResearchFarm.

Najczęściej wymieniana w tym kontekście jest usługa 3P, czyli skierowane zarówno do firm, jak i klientów indywidualnych rozwiązanie wykorzystujące właśnie chmurę. Analitycy z Lazard Capital Markets już w 2009 r. szacowali wpływy z jej sprzedaży na 9 mld dol. rocznie przy 1 mld dol.  marży.

– Otwieranie serwerowni w jednym z najważniejszych węzłów polskiego Internetu jest jak najbardziej słuszne. Mała odległość do klientów oraz bliskość infrastruktury szkieletowej przełoży się na większą wydajność niż korzystanie z serwerów położonych np. za oceanem – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. – Polscy konsumenci są przyzwyczajeni raczej do usług bezpłatnych. Firma chcąca zarobić na tym rozwiązaniu w Polsce będzie musiała się skupić więc na udostępnieniu wersji podstawowej produktu (na przykład z limitem przesyłanych danych lub ograniczoną przestrzenią dyskową) z możliwością rozszerzenia do płatnej. Dla użytkownika prywatnego nie powinno być to więcej niż 10–20 zł miesięcznie – dodaje.

Sklep tylko z daleka

Amazon, choć jest największym internetowym sprzedawcą na świecie, to jednak w Polsce na uruchomienie e-sklepu dotychczas się nie zdecydował. Rok temu wydawało się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, przedstawiciele Amazona spotykali się z wydawcami książek, ale do otworzenia sklepu nie doszło. Obecnie za pośrednictwem brytyjskiego oddziału firmy Polacy mogą w Amazonie kupować, a większe zakupy są zwolnione z kosztów dostawy. Amazon ma już z Polski nawet do 1 mln użytkowników miesięcznie. Teraz firma wchodzi na rynek, na którym konkurencja jest duża.  – Chmura to dzisiaj bardzo modny temat, ale trzeba wyraźnie rozgraniczyć dostarczenie klientowi jedynie infrastruktury i mocy obliczeniowych ze sprzedażą różnych  usług, aplikacji. Tak naprawdę tylko ten drugi model ma głębszy sens, bo buduje trwałą wartość dodaną i przewagę konkurencyjną – mówi Marcin Warwas, wiceprezes Comarchu.

Nowe usługi dla firm redukują utrzymanie środków IT

Chmura obliczeniowa (ang. cloud computing) to technologia, która pozwala na korzystanie z infrastruktury i usług firm informatycznych za pośrednictwem dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu. W skrócie: firma dostaje określoną pojemność na wirtualnym dysku, na którym może umieścić szczególnie ważne dane, po czym z dowolnego komputera z nich korzystać. Oczywiście zdarzają się awarie. Podczas jednej właśnie w Amazonie bezpowrotnie zniknęło ok. 0,1 proc. plików zapisanych na wirtualnym dysku. Dodatkowo dostawcom usług w chmurze wciąż wytykane są zbyt wysokie koszty. Jednak miejsce na dysku to nie wszystko. Dzięki chmurze firma nie musi inwestować w licencje na oprogramowanie, serwery, bazy danych, stacje robocze czy urządzenia sieciowe. Po opłaceniu abonamentu otrzymuje dostęp do wszystkich tych elementów w centrum dostawcy. Przedsiębiorca może także zdalnie korzystać z oprogramowania wspierającego zarządzanie firmą, wystawiać faktury, przyjmować dostawy i nadzorować magazyn, nawet jeśli znajduje się poza biurem. Takie usługi kierowane są raczej do małych i średnich przedsiębiorstw. Duże w większości mają już swoje rozbudowane systemy informatyczne i integracja z chmurą może być dla nich kłopotliwa, choć nie jest wykluczone, że nieliczne skorzystają z takiej usługi. – W przypadku usług skierowanych do klienta prywatnego (B2C) już teraz możemy mówić o dużej popularności takich rozwiązań, jak Dropbox, Skydrive czy Google Drive – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. —p.m.

– Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery – mówi „Rz" osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant  natomiast nie odpowiedział na nasze pytania, jakie są jego plany w Polsce, jednak jest więcej informacji sugerujących, że firma faktycznie wchodzi, jednak  w innym modelu, niż się tego wszyscy spodziewali.

Najpierw usługi w sieci

Pozostało 92% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych