Powstał zestaw zasad przy promowaniu Polski

Eksperci od reklamy stworzyli dla instytucji i ministerstw odpowiedzialnych za promowanie Polski za granicą zasady, które mają uspójnić wszystkie takie działania.

Publikacja: 04.11.2013 04:00

Kampanie promujące Polskę mają mówić więcej o ludziach.

Kampanie promujące Polskę mają mówić więcej o ludziach.

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Kampanie promujące Polskę organizują niezależnie od siebie rozmaite organizacje i instytucje, jak chociażby Polska Organizacja Turystyczna, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych czy Instytut Adama Mickiewicza. I nadal będą prowadzić je niezależnie, tyle że ich działania będą podlegać uwspólnionym zasadom.

Firmy zrzeszone w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR i Zrzeszeniu Firm Public Relations wypracowały przyjęty przez Radę Promocji Polski 22-stronicowy dokument zawierający wskazówki, na jakie cechy naszego kraju należy zwracać uwagę w kampaniach, a czego unikać.

– Idea jest taka, by wszystkie te instytucje, ministerstwa i organizacje uwspólniły swoje komunikaty. Szukaliśmy wspólnej idei dla tych działań – tłumaczy Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SAR i członek zespołu strategicznego, który opracował „Zasady komunikacji marki Polska".

Jakie one są? – Stawiamy na mówienie o Polsce przez mówienie o ludziach. Nie oznacza to rezygnacji z promowania wyjątkowych miejsc i zabytków Polski. Chodzi o to, aby przekaz wykorzystywany w ramach marketingu miejsc został wzbogacony o element ludzki – głosi dokument.

Kolejną zasadą jest większy nacisk na mówienie o teraźniejszości. – O ważnych dla nas sprawach historycznych mówimy z perspektywy tego, jak ukształtowały one życie współczesnych Polaków – czytamy (tu jako dobry przykład podany jest film „There is a city", który krążył po sieci w dzień rocznicy powstania warszawskiego, pokazujący, jak Warszawiacy zatrzymują się na minutę, by upamiętnić to zdarzenie).

Reklama
Reklama

Mowa jest też, by stawiać na kontakty bezpośrednie, a nie tylko teoretyczne wykłady poświęcone naszemu krajowi oraz by pamiętać, że markę kraju buduje się nie tylko po to, by stworzyć jego pożądany wizerunek nie tylko za granicą, ale także „wzmocnić pewność siebie Polaków". Zabiegi, jakich należy unikać w kampaniach, to m.in. wyśmiewanie innych, patos, banał, promowanie „cwaniactwa".

– Chcemy, by ten dokument był od teraz zawsze włączany przez organizatorów przetargów na kampanie i zamawiających tzw. briefy od agencji reklamowych – mówi Tyszkiewicz.

Najbliższą dużą kampanię Polski POT planuje w przyszłym roku w Azji. Będzie kosztować 27 mln zł, a jej odbiorcami mają być Chińczycy, Hindusi i Japończycy.

—Magdalena Lemańska

Kampanie promujące Polskę organizują niezależnie od siebie rozmaite organizacje i instytucje, jak chociażby Polska Organizacja Turystyczna, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych czy Instytut Adama Mickiewicza. I nadal będą prowadzić je niezależnie, tyle że ich działania będą podlegać uwspólnionym zasadom.

Firmy zrzeszone w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR i Zrzeszeniu Firm Public Relations wypracowały przyjęty przez Radę Promocji Polski 22-stronicowy dokument zawierający wskazówki, na jakie cechy naszego kraju należy zwracać uwagę w kampaniach, a czego unikać.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama