Tak wynika z najnowszych prognoz firmy doradczej PwC. – Płacenie za cyfrową prasę zaczyna się przyjmować. Przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej do końca 2013 r. wzrosły o 66,2 proc. – komentuje Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC, dane z nowego raportu tej firmy poświęconego rynkowi mediów i rozrywki.
Globalnie cyfrowe wydania przyniosą wydawcom gazet w 2018 r. 12,7 mld dol. wpływów z reklam (czyli 16 proc. wszystkich ich wpływów reklamowych) – to prawie o połowę więcej niż w 2013 r. Z szacunków PwC wynika jednak, że jeszcze szybciej wzrosną w tym czasie przychody ze sprzedaży elektronicznych wydań gazet. Między 2013 i 2018 r. zwiększą się prawie trzyipółkrotnie i sięgną 5,89 mld dol. (będzie to wtedy niecałe 4 proc. wszystkich wpływów wydawców ze sprzedaży gazet).
– Do 2018 r. przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej będą stanowiły zaledwie 8 proc. całości przychodów ze sprzedaży prasy na świecie. Jednak wpływ cyfrowych kanałów dystrybucji na strategie wydawców jest dużo bardziej znaczący, niż sugerowałyby liczby: zmieniają one definicję prasy z wyłącznie drukowanej gazety na marki informacyjne, pod którymi treści dostarczane są różnymi kanałami do docelowego odbiorcy – uważa Kociołek.
W naszym regionie sektor prasy codziennej będzie w najbliższych czterech latach stabilny. W ubiegłym roku cały rynek prasy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotował drugi rok z rzędu spadek (na poziomie 0,7 proc. r./r.).
Tendencja spadkowa zostanie odwrócona w 2015 r. i w kolejnych latach. Oczekiwana jest stabilizacja z niewielkimi zwyżkami, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 0,9 proc. w całym okresie prognozy. Wartość rynku w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zwiększy się tym samym nieznacznie z 4,2 mld dol. w 2013 r. do 4,3 mld dol. w 2018 r. – podaje PwC.