Wpływy ze sprzedaży e-wydań przebiją reklamowe

Między 2013 i 2018 rokiem światowe przychody wydawców ze sprzedaży cyfrowych gazet zwiększą się ponad trzykrotnie. Będą rosły znacznie szybciej niż cyfrowe przychody z reklam.

Publikacja: 04.06.2014 04:59

Wpływy ze sprzedaży e-wydań przebiją reklamowe

Foto: Bloomberg

Tak wynika z najnowszych prognoz firmy doradczej PwC. – Płacenie za cyfrową prasę zaczyna się przyjmować. Przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej do końca 2013 r. wzrosły o 66,2 proc. – komentuje Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC, dane z nowego raportu tej firmy poświęconego rynkowi mediów i rozrywki.

Globalnie cyfrowe wydania przyniosą wydawcom gazet w 2018 r. 12,7 mld dol. wpływów z reklam (czyli 16 proc. wszystkich ich wpływów reklamowych) – to prawie o połowę więcej niż w 2013 r. Z szacunków PwC wynika jednak, że jeszcze szybciej wzrosną w tym czasie przychody ze sprzedaży elektronicznych wydań gazet. Między 2013 i 2018 r. zwiększą się prawie trzyipółkrotnie i sięgną 5,89 mld dol. (będzie to wtedy niecałe 4 proc. wszystkich wpływów wydawców ze sprzedaży gazet).

– Do 2018 r. przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej będą stanowiły zaledwie 8 proc. całości przychodów ze sprzedaży prasy na świecie. Jednak wpływ cyfrowych kanałów dystrybucji na strategie wydawców jest dużo bardziej znaczący, niż sugerowałyby liczby: zmieniają one definicję prasy z wyłącznie drukowanej gazety na marki informacyjne, pod którymi treści dostarczane są różnymi kanałami do docelowego odbiorcy – uważa Kociołek.

W naszym regionie sektor prasy codziennej będzie w najbliższych czterech latach stabilny. W ubiegłym roku cały rynek prasy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotował drugi rok z rzędu spadek (na poziomie 0,7 proc. r./r.).

Tendencja spadkowa zostanie odwrócona w 2015 r. i w kolejnych latach. Oczekiwana jest stabilizacja z niewielkimi zwyżkami, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 0,9 proc. w całym okresie prognozy. Wartość rynku w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zwiększy się tym samym nieznacznie z 4,2 mld dol. w 2013 r. do 4,3 mld dol. w 2018 r. – podaje PwC.

W Polsce przychody z reklam w cyfrowych gazetach utrzymają się w najbliższych latach na stabilnym poziomie (3 mln dol. rocznie), ale przychody ze sprzedaży e-wydań będą bardzo szybko rosły. W 2018 r. sięgną 86 mln dol. (przy zaledwie 12 mln w ubiegłym roku). To spowoduje, że wpływy od czytelników będą stanowiły gros cyfrowych przychodów wydawców z cyfrowych gazet.

– Stale rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów w naszym kraju, szczególnie osób czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Choć nie są to jeszcze liczby porównywalne z cyfrową rewolucją w Europie Zachodniej, to jednak można się spodziewać dalszych zwyżek w tym kanale dystrybucji – mówi Tomasz Kociołek.

Podobne wnioski płynęły z badań, jakie instytut MillwardBrown przeprowadził na zlecenie Izby Wydawców Prasy. Wynikało z nich, że choć obecnie cyfrowe po dzienniki sięga zaledwie 1,5 proc. Polaków, to za pięć lat będzie ich już 26,8 proc. Zakładając, że ceny cyfrowych wydań nie będą spadać, powinno to oznaczać w najbliższych latach ogromny wzrost cyfrowych przychodów ze sprzedaży gazet.

PwC

Tak wynika z najnowszych prognoz firmy doradczej PwC. – Płacenie za cyfrową prasę zaczyna się przyjmować. Przychody ze sprzedaży prasy cyfrowej do końca 2013 r. wzrosły o 66,2 proc. – komentuje Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC, dane z nowego raportu tej firmy poświęconego rynkowi mediów i rozrywki.

Globalnie cyfrowe wydania przyniosą wydawcom gazet w 2018 r. 12,7 mld dol. wpływów z reklam (czyli 16 proc. wszystkich ich wpływów reklamowych) – to prawie o połowę więcej niż w 2013 r. Z szacunków PwC wynika jednak, że jeszcze szybciej wzrosną w tym czasie przychody ze sprzedaży elektronicznych wydań gazet. Między 2013 i 2018 r. zwiększą się prawie trzyipółkrotnie i sięgną 5,89 mld dol. (będzie to wtedy niecałe 4 proc. wszystkich wpływów wydawców ze sprzedaży gazet).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie