Niższe prognozy dla reklamy

Agencja mediowa Zenith obniżyła prognozy dla reklamowego rynku w Polsce i na świecie. Globalnie wydatki reklamowe wzrosną w tym roku o 4,2 proc., a w Polsce – o 2,2 proc.

Publikacja: 19.06.2017 17:38

Marcowe prognozy Zenitha mówiły o 4,4 proc. wzroście wydatków na promocję na świecie i 2,5 proc. wzroście w Polsce. To oznacza, że na koniec tego roku polski rynek reklamy będzie wart 7,06 mld zł.

- Inwestycje w reklamę rosną w powolnym, ale stabilnym tempie. Wzrostowi rynku reklamowego sprzyja rosnąca gospodarka – pierwszy kwartał w gospodarce pozytywnie zaskoczył wynikami, nastąpiło oczekiwane odbicie w inwestycjach, rośnie prywatna konsumpcja, kwitnie rynek pracy – komentuje Justyna Mazur, partner zarządzająca w Zenith. Jak dodaje, podobnie wygląda sytuacja na globalnym rynku, który na koniec tego roku będzie wart 559 mld dol.

– Wydatki reklamowe rosną stabilnie, w tempie poniżej dynamiki globalnego PKB. Reklamodawcy są ostrożni, jednak jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Zenith wśród kluczowych klientów z całego świata, w tym z Polski, część branż ufnie patrzy w przyszłość, spodziewając się wzrostu swojego biznesu, co i nam daje powody do optymistycznych prognoz – mówi Mazur.

W Polsce tegoroczne wydatki na reklamę w telewizji (stanowi połowę całego reklamowego rynku) zwolnią o 1 pkt proc. i ich wzrost wyniesie już tylko 0,6 proc. - Spowolnienie w tym segmencie rynku reklamowego to efekt zmniejszania inwestycji przez największych reklamodawców – komentują analitycy Zenith w raporcie.

Wydatki na reklamę w internecie wzrosną o 11,8 proc.

- Głównie za sprawą inwestycji w wideo on-line i w preklamę pro gramatyczną oraz dzięki wzrostowi sektora e-handlu, dysponującego coraz wyższymi budżetami na reklamę. Zagrożeniem dla dalszego stabilnego wzrostu reklamy on-line jest powszechność stosowania adblocków, co w konsekwencji prowadzi m.in. do zmniejszenia powierzchni reklamowej i wzrostu cen reklam – ostrzega Zenith.

Spadną wydatki na reklamę w radiu ( o 2,5 proc.), dziennikach (o 16,9 proc.) oraz w magazynach (o 14,5 proc.), a także – lekko, bo tylko o 1,1 proc. – w outdoorze.

- Rynek reklamy zewnętrznej coraz bardziej odczuwa skutki wprowadzenia ustawy krajobrazowej. W związku z porządkowaniem przestrzeni miejskiej spada liczba nośników. Zenith prognozuje stabilizację tego segmentu rynku w kolejnych latach – podano. Reklama kinowa wzrośnie o 3,8 proc.

Globalne prognozy są skromniejsze niż w ubiegłym roku. - Należy jednak przypomnieć, że 2016 był rokiem wyborów prezydenckich w USA, letniej olimpiady w Rio de Janeiro oraz piłkarskich mistrzostw w Europie – wydarzeń będących co cztery lata motorem wzrostu wydatków na reklamę. Dzięki nim globalny rynek reklamy wzrósł w 2016 o ok. 6 mld dol.

Wzrost globalnego rynku reklamowego wynika z przyspieszenia wzrostu rynków w regionach Ameryki Łacińskiej oraz Europy Środkowo-Wschodniej, a także utrzymującej się wysokiej dynamice wzrostu rynków regionu Azji Pacyficzne – podaje Zenith.

Marcowe prognozy Zenitha mówiły o 4,4 proc. wzroście wydatków na promocję na świecie i 2,5 proc. wzroście w Polsce. To oznacza, że na koniec tego roku polski rynek reklamy będzie wart 7,06 mld zł.

- Inwestycje w reklamę rosną w powolnym, ale stabilnym tempie. Wzrostowi rynku reklamowego sprzyja rosnąca gospodarka – pierwszy kwartał w gospodarce pozytywnie zaskoczył wynikami, nastąpiło oczekiwane odbicie w inwestycjach, rośnie prywatna konsumpcja, kwitnie rynek pracy – komentuje Justyna Mazur, partner zarządzająca w Zenith. Jak dodaje, podobnie wygląda sytuacja na globalnym rynku, który na koniec tego roku będzie wart 559 mld dol.

Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej