Reklama

Widmo powstania

Alternatywna historia o Warszawie bez powstania w istocie sankcjonuje jego mit

Publikacja: 01.07.2012 19:00

Red

* * * *

Łukasz Orbitowski

,


„Widma"

,

Reklama
Reklama


Wydawnictwo Literackie,


544 s.

Powstanie warszawskie w ostatnich latach stało się narodowym mitem – przede wszystkim za sprawą Lecha Kaczyńskiego, który podniósł rangę lokalnego wydarzenia, jakim był zryw warszawiaków w 1944 r. Pozycja Muzeum Powstania Warszawskiego (jednego z najpopularniejszych miejsc turystycznych w Warszawie) świadczy o tym, że pewien sposób myślenia o świecie w Polsce się utrwalił. Świadczy też o tym nowa książka Łukasza Orbitowskiego „Widma".

Powieść jest reklamowana jako alternatywna historia o Warszawie bez powstania warszawskiego. 1 sierpnia 1944 r. broń znajdująca się w rękach zarówno Niemców, jak i Polaków przestaje działać. Ludzie są zdezorientowani, okupanci myślą o wycofaniu się z miasta. W tym samym czasie jedna z głównych bohaterek spotyka znajomego, który przekazuje jej tajemnicze pudełko. Basia ma co miesiąc otrzymywać pieniądze, które pomogą jej przetrwać niepewne powojenne czasy. Dowiaduje się też, że po otwarciu pudełka Warszawa zniknie.

Reklama
Reklama

Basia jest żoną poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który po wojnie uwierzył w budowę nowego ładu w Polsce. Niestety, świeżość i talent, którym szczycił się przed i w czasie wojny, straciły swój wyraz: obecnie jest zaliczany do grona przeciętnych twórców, być może dlatego, że walczył w Armii Krajowej, za co został tuż po wojnie wsadzony do więzienia. A być może dlatego, że był zawsze słabym poetą.

Wszystkich bohaterów książki łączy jedno: są w jakiś sposób związani z Cudem Dnia Pierwszego (CDP). Orbitowski dokonuje trafnej analogii do funkcjonowania mitu powstania w PRL: władza nie dopuszcza do jego uprawomocnienia, opozycja szerząca wiedzę o CDP jest torturowana, osadzana w więzieniach. Mechanizm opisu niewygodnego dla władzy czy też pewnych grup społecznych wydarzenia jest trafny i atrakcyjny dla czytelnika. Ale nagle okazuje się, że pudełko zostało otwarte. Wtedy osoby, które miały zginąć w powstaniu warszawskim – umierają, dzieci, które im się urodziły – znikają, Warszawa pogrąża się w chaosie.

Po tym wydarzeniu Krzyś (zdrobnienie imienia nadaje postaci infantylności, słabości, zagubienia w świecie) ma w głowie dziurę – od kuli, która zabiła go na placu Teatralnym, jego żonie robi się dziura w brzuchu, matce gniją ręce, dziecko przestaje istnieć. I poeta ucieka na plac, aby tam zginąć. Dąży do bohaterskiej śmierci, która utrwali na zawsze postać poety oddającego życie za Warszawę, za Polskę.

Po przeczytaniu książki zadałem sobie pytanie, po co została napisana. Orbitowski precyzyjnie buduje fabułę, która nie pozostawia śladów nieprzemyślanych wątków. Pojawiają się mit, Maryja, która depcze głowę węża, fantomowy król i przyroda, która ma dać wytchnienie po morzu krwi. Jeżeli jednak świadomość Orbitowskiego pozwoliła mu na napisanie powieści o alternatywnej historii Polski, która i tak kończy się rzezią społeczeństwa (pesymizm? ironia?) – to dlaczego ta wersja również nie daje poczucia ulgi, chwilowego zapomnienia, wymazania? Cel Orbitowskiego nie jest dla mnie jasny: z jednej strony pisarz pokazuje, że Polakami jest w stanie zawładnąć każdy, nawet najbardziej irracjonalny mit, z drugiej – mit ten powtarza, doprowadzając do momentu, kiedy jego książka spokojnie może być sprzedawana w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Literatura
Jedyna taka trylogia o Polsce XX w.
Literatura
Kalka z języka niemieckiego w komiksie o Kaczorze Donaldzie zirytowała polskich fanów
Literatura
Neapol widziany od kulis: nie tylko Ferrante, Saviano i Maradona
Literatura
Wybitna poetka Urszula Kozioł nie żyje. Napisała: „przemija życie jak noc: w okamgnieniu.”
Literatura
Dług za buty do koszykówki. O latach 90. i transformacji bez nostalgii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama