Pan Wyrazisty, bohater nowej książki, ma niesamowity talent – na wszystkich zdjęciach wygląda perfekcyjnie – czytamy na stronie noblistki. Jego twarz jest na tyle charakterystyczna, że zapada w pamięć nawet zwykłym przechodniom. Udało mu się wystąpić w reklamie produktu, który dzięki aparycji głównego bohatera spotu został ogłoszony wielkim sukcesem. Pochwalne opinie są podwaliną wysokiej oceny Pana Wyrazistego. Dlatego kupuje smartfon, z upodobaniem pstryka tysiące selfie i wysyła je w świat.
Wtedy staje się jednak coś strasznego. Pewnego dnia staje przed lustrem i… nie wierzy własnym oczom – rozmywa się. Rysy jego pięknej twarzy zacierają się. Na każdym kolejnym zdjęciu blednie jego wyrazistość.
Czytaj więcej
Powieść "Empuzjon" Olgi Tokarczuk, która ukazała się 1 czerwca, do końca 2022 roku rozeszła się w ok. 200 tys. egz. Zapowiadana była hasłem "Najciekawsze pozostaje zawsze w cieniu, w tym, co niewidoczne".
„Być może za Panem Wyrazistym stoi refleksja szersza, społeczna, że czasy, w których żyjemy, są dosyć trudne” – mówiła noblistka podczas spotkania autorskiego we wrocławskiej galerii OP ENHEIM. - Nie powiedziałabym, że gorsze czy lepsze, ale trudne. Niewiele posiadamy i mamy niewielki wpływ na świat. Świat został podzielony i to bardzo niesprawiedliwie. Jednostka ma mały wpływ na zmianę czegokolwiek „Jedynym dobrem, jakie mamy, jesteśmy my sami – nasze ja, nasza tożsamość. Żyjemy w czasach wojen tożsamościowych - stwierdziła.
Olga Tokarczuk zaznaczyła, że przywiązujemy wielką, neurotyczną wagę do własnej prezencji. Stąd między innymi wziął się pomysł na tematykę opowiadania.
„Pan Wyrazisty” to druga po nagrodzie Nobla książka Olgi Tokarczuk.
Po spotkaniu autorskim otwarto wystawę „Pan Wyrazisty, cień samego siebie” Joanny Concejo, która wykonała ilustracje do książki noblistki. Ich pierwszą wspólną pracą była „Zgubiona dusza”.