Jan Bo ńcza-Szabłowski
- Kiedyś Polska Szkoła Plakatu była znana i ceniona na całym świecie. Dziś, mimo, że pojawia się wielu młodych, utalentowanych artystów nasze plakaty filmowe należą do rzadkości. Zastępują je najczęściej kadry z filmów, ustalone odgórnie przez producentów, takie same w wielu krajach. Podobnie jest z okładkami książek - mówi Andrzej Pągowski.
Artysta przyznaje, że akcja, a właściwie kampania "Patrz, jak czytasz. Ilustracje" przygotowana wraz z Narodowym Centrum Kultury jest jego protestem wobec bylejakości.
- Dziś książki mają coraz mniej wspólnego z dziełem sztuki. Są przykładem masowej produkcji. Wydawcy lubią operować schematem. Na okładce musi być duze zdjęcie, najchętniej autora. Postanowiłem się temu przeciwstawić.
Celem kampanii „Patrz jak czytasz. Ilustracje" jest zwracanie uwagi wśród wydawców na estetykę otaczających nas produktów, gazet, książek i innych wydawnictw.